Romania Military

KF-X-ul coreean va zbura curand

Programul coreean KF-X are in vedere dezvoltarea unui aparat multirol de generatie 4++, cu caracteristici stealth avansate, ideea coreenilor fiind ca aparatul sa fie cel mai bun multirol non-stealth din lume.

In aviatia sud-coreeana KFX – Korean Fighter Experimental – va inlocui aparatele F 4 Tiger si F 4 Phantom si va lupta umar la umar cu F 15K si F 35A. Tactica va fi destul de simpla, cu F 35A ca principal aparat de lupta impotriva avioanelor stealth inamice, in timp ce KFX si F 15K vor avea in fisa postului lupta cu aparatele ceva mai clasice.

Planul este ca in 2026 productia sa fie lansata, un total de peste 250 (120 intr-o prima faza) de astfel de avioane ar trebui sa fie construite pentru Coreea. In consortiul care se ocupa de dezvoltarea si mai apoi fabricarea noului aparat fac parte coreenii, Indonesian Aerospace (cu 20%) si Lockheed Martin ca major consultant.

Ca detalii generale, KFX va fi un aparat multirol cu doua motoare, semi-stealth, cale interne pentru armament si piloni exteriori, va dispune de un radar AESA dezvoltat local de catre Hanwha Systems, radar pe care coreenii il considera mai bun decat cele detinute astazi de catre israelieni si doar putin mai slab decat cel al F 35, desi am senzatia ca radarul este dezvoltat cu ajutor israelian, el fiind testat pe malul Iordanului.

Radarul AESA local ar avea 1088 TRM (n.r. – transmit and receive modules), fata de 1200 TRM la radarul AESA al F 35 (mai conteaza si puterea de calcul instalata si aici coreenii nu de dau prea multe amanunte). De asemenea, comparand fuselasjul KFX cu cele ale Rafale sau Eurofighter, coreenii il gasesc pe al lor superior, ca si RCS-ul (si el superior europenilor si americanilor – cu exceptia F 35, F 22) de doar 0,5 metri patrati, fata de Rafale sau E/F-18 Super Hornet cu RCS, 1mp, F 15 cu 25mp RCS. Se mai precizeaza ca F 35A are RCS de doar 0,005mp.

Conform celor de la KAI (compania lider de proiect) KFX va fi comparabil ca stealth cu F 117, aparat care, sustin coreenii, este inca foarte performant, depasind F 35 din mai multe puncte de vedere.

In privinta aerodinamicii, KFX va fi unul supermanevrier si, presupunem noi, va putea sa zboare in regim de supercroaziera.

In intreaga prezentare, coreenii se tot compara cu Dassault Rafale, (nu stim de ce) si ne tot explica ca aparatul lor va fi superior fata de cel francez si fata de ce au europenii in general, adica de Eurofighter Typhoon – aparat care a fost ofertat Coreei de Sud cu ceva vreme in urma.

Intreaga tarasenie pare sa-i coste pe baietii din jumatatea de sud a peninsulei coreene undeva spre 15 miliarde de dolari.

Ar mai fi de metionat ca americanii au refuzat sa le ofere acces catre tehnologii mai deosebite, desi acestia au facut mare scandal prin 2015. Pana la urma s-au resemnat si au acceptat sa cumpere F 35A, iar de restul banilor KFX, aparat care insa va fi cel mai bun 4++ din lume, desi producatorul local al radarului AESA este la prima sa tentativa de acest fel, iar ca sa dezvolti si sa fabrici mai apoi un fuzelaj superior Rafale, F 15 sau Eurofighter nu-i deloc o chestie usoara, mai ales pentru o industrie care a reusit pana acum doar un aparat de antrenament avansat/atac usor si ala tinuti de mana de Lockheed Martin.

Vedem insa ce va iesi, remarcam doar un usor complex de inferioritate al asiaticiilor fata de europeni si americani, tot comparandu-se cu aparate cu care n-au nici in clin, nici in maneca: Rafale, E/F 18 Super Hornet sau Typhoon.

Si la sfarsit o simpla remarca, avionul se proiecteaza in jurul motorului. iar motorul ales pentru KFX este unul General Electric F 414 KI (din familia de motoare folosite de Gripen E/F si F/A-18 E/F Super Hornet) fabricat sub licenta de aceeasi companie care dezvolta si radarul –  Hanwha Techwin. Fascinanta aceasta Coree de Sud unde exista companii care produc toate cele: Samsung construieste telefoane, microprocesoare sau ecrane LED dar are si o divizie de constructii navale, fabrica autovehicule si dracu sa-i pieptene ce mai au pe-acolo.

Hanwha Techwin dezvolta in premiera radare AESA, dar fabrica si motoare de avion, plus masini de lupta ale infanteriei (vezi competitia australiana LNAD 400).

O economie ciudata asta coreeana, foarte performanta pana la un punct dar tot ciudata, destul de diferita fata de economiile europene dezvoltate si fata de cea americana, care in principiu au in compunere companii destul de specializate.

GeorgeGMT

Exit mobile version