Dupa o matura chibzuinta, ivanii si-au dat seama ca noile lor submarine tip Lada, desemnate sa inlocuiasca un monstru sacru al submarinelor clasice, Kilo, nu-si prea are rostul. Mai pe…ruseste diferentele, in sens pozitiv, intre Lada si un Kilo cu ceva modernizari, sunt prea mici si nesemnificative, pentru a justifica costurile de constructie. Astfel dupa ce au reusit sa dea la apa un Lada si altul este in constructie, epopeea acestui tip de sub va lua sfarsit, cam prea timpuriu am spune noi.
LADA …
Decedatul prematur, Lada adica, avea capacitatea de a naviga in imersiune cu o viteza de aproximativ 40km/h, se putea scufunda pana la o adancime de 250 metri(probabil mai mult in realitate), avea o autonomie de 10000km si 50 de zile pe mare. Marea gaselnita a rusiilor, in acest caz, era faptul ca fiecare din cei 38 de membrii ai echipajului avea o cabina proprie!
Pentru cei cat de cat familiarizati cu submarinele, acest lucru este echivalentul unui hotel de 7 stele, cunoscandu-se limitarea extrordinara a spatiului pe navele de lupta, in special pe submarine. Pentru exemplificare, US Navy foloseste si acum asa-numitul principiu al “patului cald”, pe sub-urile sale, in sensul ca mai multi membrii ai echipajului impart acelasi pat, in ture.
Lada avea/are capacitatea de naviga numai cu motoarele electrice, cel putin 450 de kilometri si era un submarin clasic tip AIP (Air Independent Propulsion), fiind gandit ca nava de atac rapida si cercetare si se mai zvonea ca ar fi de opt ori mai silentios decat predecesorul sau, Kilo.
Din pacate pentru acest proiect se pare ca modernizarile aduse clasei Kilo, fac din el un gadget prea scump si neesential pentru Marina Rusa si astfel Lada va avea doar doua nave operationale.
…si un Kilo, ceva mai smecher
Sursa: strategypage