Astfel doreste cele 28 de F/A 18 Super Hornet E/F mai ales pe motiv ca F/A 18 este un avion cunoscut in tara, in acest moment 27 de F/A 18C fiind in uz.. Avantajul fiind evident pe zona de intretinere si infrastructura. Problema este data de Casa Alba care a tot amanat sa dea liber afacerii desi restul institutilor abilitate au fost de acord.
Motivele pentru care administratia Obama a tot tragiversat acceptul ar putea avea legatura cu relatiile foarte tensionate dintre Iran si Arabia Saudita si cum Kuweitul este un foarte apropiat aliat al sauditilor, Obama nu vrea poate sa-i supere (probabil)prea tare pe iranieni…
Acum cei de Boeing, trebuie sa riste, daca vor sa (poata) respecta termenii contractului (deja antamat cu arabii), si ar trebui deja sa se apuce sa pregateasca inceperea fabricatiei, care are nevoie de cel putin un an pana cand toate componentele sunt realizate si ajunse la fabrica principala de asamblare.
Dilema este daca compania americana ar trebui sa se apuce de lucru, pe banii proprii, pana cand contractul va fi semnat, dar Boeing nu are nici o garantie ca pana la urma afacerea va avea unda verde de la Casa Alba.
Problema celor de la Boeing este cu atat mai mare cu cat nu se stie daca US Navy va mai comanda F/A 18 Super Hornet E/F pentru portavioanele sale (se pare ca mai comanda doar cateva bucati, pe bugetul aprobat, si doar pentru inlocuirea avioanelor vechi), Boeing pierzand, in favoarea Lockcheed Martin si al sau F 35C, monopolul asupra avioanelor destinate Marinei, asadar orice comanda pentru noi Super Horneturi este mai mult decat binevenita.
Kuweitul doreste sa comande 28 de aparate Super Hornet E/F pentru a inlocui cele 27 F/A 18C aflate in prezent in uz, iar americanii au motive sa le fie frica, atat timp cat arabii au batut palma cu italienii (dupa negocieri mai insidiuoase dar scurte) in privinta achizitionarii a 28 de aparate Eurofighter Typhoon pentru o suma 8,7 miliarde de dolari.
Astfel kuwitienii vor 22 de aparate cu un singur loc si 6 duble, contractul se asteapta sa fie semnat pe 31 ianuarie, ministrul apararii italian fiind invitat in Kuweit tocmai pentru semnarea contractului. Intre timp semnarea s-a mai amanat din motive nu tocmai clare, dar deocamdata ambele partii sustin ca totul are a face cu unele lucruri care mai trebuie discutate, dar ca totul va fi bine.
Fata de Boeing, arabii se plang ca americanii ii tot plimba cu presul iar ei au nevoie de avioane. In cazul Eurofighter a fost semnat si contractul pentru pregatirea pilotilor, care isi vor incepe antrenamentul imediat – in Marea Britanie – si se asteapta ca dupa 18 lunii acesta sa fie complet.
Conform unor surse apropiate tranzactiei Kuweitul va fi primul client al Eurofighter care va primi aeronavele cu radar AESA din standard, aparatele fiind Tranche III. Primele avioane vor ajunge in Golful Persic incepand cu 2019, iar aparatele ar putea fi insotite si de munitie “inteligenta”, cum ar fi rachetele aer-aer cu raza lunga Meteor si rachete de croaziera Storm Shadow/Scalp EG.
Deocamdata arabii sustin ca ar fi interesati si de F/A 18 Super Hornet dar asteapta ca americanii sa-si dea acordul.
Una peste alta Kuweitul devine cel de-al saselea detinator de Eurofighter Typhoon, dupa cele patru tari partenere in program si Arabia Saudita.
GeorgeGMT