Amiral Kuznetov este nava care a avut parte de cea mai mare expunere mediatica in ultima perioada. Nu au lipsit ironiile la fumul gros sau remorcherul care il insoteste permanent.
Desigur, au facut valva si cele doua avioane pierdute probabil datorita sistemului defectuos de apuntare.
Ce sa mai, un adevarat subiect de presa care a starnit valuri de comentarii.
La inceputul lui ianuarie, dupa ce rusii au anuntat ca au efectuat 420 iesiri cu avioanele de pe Kuznetov (nu stiu cum au socotit cele doua accidente), a urmat o vizita a Sefului de Stat major al armatei siriene, cu medalii (stie ca le plac mult ivanilor) si multumiri, bla, bla, bla…
Dupa ce francezii au retras portavionul Charles de Gaulle si americanii pe USS Dwight Eisenhower, rusii au anuntat ca pleaca acasa cu Petru cel Mare si Kuznetov. Intre timp Amiral Grigorovich se intorsese deja in Marea Neagra.
Cum rusii sunt imprevizibili, dupa ce Kuznetov era raportat AIS in SW Cretei, a aparut stirea ca a primit la bord pe Maresalul Khalifa Haftar , fost sef de de stat major al armatei lui Gadaffi, membru al juntei militare care l-a adus pe Gadaffi la putere, fost sef de de stat major al armatei libiene, comandant in razboiul din Sinai 1973, razboiul cu Ciadul, prizonier, apoi transferat de americani in SUA dupa repudierea sa de catre Gadaffi , reintors in Libia in 2011- are o cariera lunga de militar…
In prezent, Haftar conduce o forta militara, Armata Nationala Libiana (LNA) care se opune Congresului General National , forul politic recunoscut de ONU, si care controleaza Tripoli.
Haftar, considerat un secularist, sustine ca CGN este controlat de Fratia musulmana si fundamentalisti islamici.
In decembrie 2015 s-a semnat un acord de pace intre parti sub egida ONU, Haftar este sprijinit de Egipt si UAE, in prezent controland estul Libiei si majoritatea rezervelor petroliere, precum porturile Tobruk si Benghazi.
In ultimele 7 luni a vizitat de doua ori Rusia, unde a cerut sprijin militar si echipamente. Deocamdata Rusia a promis ca va face lobby pentru ridicarea embargoului la arme si a oferit materiale medicale.
Iata aici vizita pe Kuznetov, aflat in Tobruk, de unde Haftar a avut o video conferinta cu ministrul rus al apararii.
Este normal ca Haftar sa fie impresionat de Kuznetov, intru-cat, se pare ca fortele sale aeriene sunt formate din avioane agricole modificate, aparent pilotate de mercenari platiti de UAE.
Unele surse afirma ca este vorba de oamenii lui Erik Prince, celebrul fondator al Blackwater.
Pentru transport se folosesc IL 18 si IL 76TD apartinand Sky Prim si Oscar Jet Moldova.
In Libia exista conditii de escaladare a razboiului civil: grupari armate rivale, mult petrol, porturi atragatoare, jihadisti, valuri de refugiati africani catre Europa.
In acest context care seamana mult cu cel din Siria, rusii au gasit de cuviinta sa il duca pe Kuznetov in vizita.
Nu e ceva izolat, intrucat de curand, distrugatorul Admiral Tributs din clasa Udaloy, a ancorat in Filipine, unde a fost vizitat de presedintele Duterte, care este intr-un conflict cu SUA, desi americanii detin 5 baze militare locale. Asta complica situatia din Marea Chinei de Sud, unde deja a inceput sa opereze si Liaoning .
In decembrie Putin a semnat un decret de extindere a bazei navale din Tartus.
Peste putin timp vor incepe negocierile de pace intre rebeli si guvernul sirian.
Tratativele au fost mutate de la Geneva in capitala Kazahstanului, Astana si vor fi mediate de Rusia, Turcia si Iran. Probabil rusii ii vor invita si pe americani, desi iranienii se opun.
In toata aceasta ofensiva globala a rusilor, marina lor este folosita atat ca forta militara cat si ca efect propagandistic, iar batranul Kuznetov este unicat.
Este foarte clar ca rusilor incep sa le placa marile calde din ce in ce mai mult.
Problema este sa nu devina prea fierbinti (marile )!