Romania Military

La barza chioară îi face Dumnezeu cuib!

F16 RoAF

O zicală cum nu se poate mai adevărată în cazul României, o țară magnifică, bogată dar căzută sub greul blestem al corupției și incompetenței.

Cu toate acestea, Petre Carp spunea, la sfârșitul primului război mondial, că România are atât de mult noroc că nu-i mai trebuie politicieni (competenți n.a.). Lucru nu foarte adevărat, Carp se afla sub imperiul emoției re-întregirii României la finele primului război mondial, iar pe de alta parte Carp nu este chiar un foarte bun exemplu.

Dacă ne aducem aminte, România Mică a început într-un mod dezastruos, în august 1916, a continuat tragic, dar a terminat glorios și mult mai bine decât își putea închipui cel mai optimist român.

Revenind la zilele noastre, Janes ne informează că Lockheed Martin  primește comenzi cu nemiluita pentru F 16 (de unde până acum vreo trei ani se pregătea să închidă definitiv linia de fabricație). Discutăm aici atât despre avioane F 16 Block 60/70 Viper nou-nouțe cât și de modernizări ale variantelor F 16 A/B (Taiwan) și F 16 C/D diferite variante la standardul „Viper”.

Și vorbim despre sute de avioane de modernizat, zeci de comenzi noi, iar potrivit  lui Victor Torla, director în cadrul Lockheed, comenzile cresc și se tot adună. Bafta lor, să fie sănătoși, pe noi ne interesează mai ales faptul că domnul Torla a pomenit și numele României (și Iordaniei) ca fiind printre țările ce doresc aparate F 16 modernizate. Nu rezultă din declarație dacă Bucureștiul are de gând să cumpere aparate noi sau să achiziționeze avioane la mâna a doua și apoi să le modernizeze la un standard superior.

Știm deja că după grele și lungi încercări abia am reușit să cumpărăm 12 F 16A/B MLU din Portugalia, ca mai apoi să ne interesam de încă cinci bucăți pe aceeași filieră și că guvernul și-a anunțat dorința (caută) să cumpere încă 36 de aparate, fără a se preciza în mod clar ce versiune se are în vedere.

Deocamdată liniște totală atât în privința celor cinci F 16 MLU adiționale din Portugalia cât și în privința celor 36 de aparate (două escadrile).

Acum, Janes este un organism de presă extrem de serios iar Lockheed nu cred că-și permite să arunce cuvinte goale, să implice numele unei țări fără ca aceasta chiar să fie implicată în discuții.

Rămâne de văzut dacă lucrurile se vor concretiza și, dacă da, ce variantă va alege România.

 

Speculând un pic, nu cred că noi ne-am permite astăzi achiziția a 36 de F 16V noi, suma ar fi pur și simplu mult prea mare, mai ales dacă o raportăm la nevoile stringente de înzestrare ale Armatei Române. Cât ar costa 36 de F 16V noi?! Slovacia ar putea fi un indicator (deși am văzut că prețurile variază foarte mult de la țară la țară, exemplul Patriot-România vs Polonia-fiind aici foarte edificator) și astfel am putea avansa o sumă de peste 2,5 miliarde de euro, sumă care include sau nu: pregătirea piloților, armament, servicii de mentenanță, piese de schimb etc.

Deocamdată știrea din Janes este primul și singurul indiciu despre ce ar putea fi vorba cu restul de 36 F 16 necesare Forțelor Aeriene Române. Așteptăm și o poziție oficială.

Dar până la poziția oficială suntem îndreptățiți să ne punem câteva întrebări. De unde până unde F 16 modernizate  pentru România, când clasa noastră politică (execrabilă ca de obicei) a fost în stare în 28 de ani să cumpere doar 12 aparate vechi? Ei bine, aici ar putea să între în scenă partea cu barza chioară. Ne-am trezit târziu (ca și în cazul tancurilor) și n-am mai găsit suficiențe F 16 MLU?! Așa se pare, F 16 MLU nu sunt chiar pe toate drumurile. Varianta israeliană, favorită la un moment dat, a căzut cu zgomot (vezi cazul Croației) când americanii și-au pierdut răbdarea față de obrăznicia israelienilor, care le luau contractele de sub nas cu avioane americane primite gratis pe bani americani și care nici măcar nu erau prea compatibile NATO.

Și uite-așa evreii și-au văzut lungul nasului, sau mai exact, americanii le-au mai tăiat din el până a încăput în cutia menită lui.

Grecia, o altă pistă pentru noi, oferea F 16C/D, dar odată ce palicarii s-au apucat să-și modernizeze aparatele (85 bucăți din 154) la standardul Viper a căzut și această variantă, iar României nu i-a mai rămas decât să cumpere A/B-uri sau C/D-uri din Statele Unite și apoi să le modernizeze cu Lockheed Martin.

Așa că vrem nu vrem am putea avea avioane moderne.

Dacă achiziția de F 16 Block 70  pare ușor hazardată (datorită costurilor), cumpărarea de avioane vechi și modernizarea lor ulterioară pare mai pe bugetul nostru, mai ales dacă primim avioanele gratis, așa cum americanii s-au mai oferit să ni le dea prin 2007-2008.

Costurile pentru modernizarea a 36 de aparate variază de la 40 milioane de dolari per apărat (Singapore cu F 16 C/D Block 50/52), la 37 milioane dolari (Taiwan cu F 16 A/B MLU). Grecii plătesc 28 de milioane de dolari per avion.

Dacă facem un calcul simplu și alegem varianta taiwaneză (în cazul în care am face rost de A/B-uri), atunci 36 de bucăți (presupunem că le-am primi gratis) modernizate ne-ar costa cam 1,33 miliarde de dolari, dacă am primii C/D-uri atunci am putea să plătim (în varianta grecească) cam un miliard de dolari. De singaporezi nu cred că trebuie să discutăm prea mult, ei au tehnică israeliană pe aparate de unde și necesitatea unor adaptări mai speciale, așadar și a unor prețuri pe măsură.

Vorbim bineînțeles doar de prețul aparatelor modernizate la poarta uzinei, mai trebuie să cumpărăm și pregătirea piloților, tehnicienilor, arme, muniții, piese de schimb etc. Așadar în cea mai optimistă variantă nu cred să „scăpam” sub două miliarde de dolari, cel mai probabil 2,5 miliarde de dolari.

Dacă am cumpăra F 16 Block 70 noi, am plăti 2,5-3 miliarde de dolari doar pe avioane plus încă 1-1,5 miliarde pentru cele enumerate mai sus.

Probabil că în situația noastră varianta decentă ar fi F 16 C/D la mâna a doua (eventual gratis de la americani) modernizate de Lockheed. Să nu uităm că deși celula F 16 are cam 8 mii de ore de zbor garantate de producător, cele mai recente studii arată că dacă aparatul trece printr-o reparație capitală resursa poate fi crescută la 10 mii sau 12 mii de ore de zbor, așadar loc ar fi.

Sau poate, americanii nu mai vor efectiv sa vândă F 16 vechi fără ca măcar sa fie modernizate pe ici, pe colo, prin punctele esențiale. Adică tot sindromul berzei.

Notă: Există o evaluare înglobată în acest articol, te rog vizitează acest articol pentru a-l evalua.

GeorgeGMT,

Multumim Tzupy pentru semnalare

Exit mobile version