Romania Military

La loc cu verdeata, fara durere, obida sau necazuri…

 

Din pacate pentru Vladimir Putin istoria si economia nu stau pe loc si Rusia de astazi nu este URSS-ul de ieri. Cu alte cuvinte ca vrea, ca nu vrea Rusia face si ea parte din economia globala, din fluxurile mondiale de capital si tehnologie astfel ca izolarea ei, chiar si partiala, inseamna stagnare sau chiar mai rau…

Pe vremea URSSului nici nu se putea pune problema ca un program militar de talia T -50 sa fie oprit sau macar incetinit din cauza problemelor politice si economice avute de Moscova cu restul lumii, acum insa influenta exteriorului se vede foarte bine in interior si imi mai aduca aminte cu un zambet pe fata de cei care comentau la articolele de pe RoMilitary si spuneau ca Moscova n-are nici o treba cu sanctiunile, din punctul de vedere al dezvoltarii si constructiei de tehnica militara, ca totul se face in ruble, etc, etc…

Ei bine sa pare ca are.

La sfarsitul lunii martie Yuri Borisov, adjunctul ministrului rus al apararii a recunoscut in presa rusa ca programul Su 50 (PAK FA) va avea mari intarzieri, ba este chiar foarte probabil sa fie pus in “staza” si tinut in rezerva, pentru ca resursele – din ce in ce mai reduse – sa fie folosite pentru dotarea cu avioane de generatie 4++ Suhoi 30 si Suhoi 35.

Astfel daca planurile initiale erau ca VVS-ul sa primeasca 52 de aparate Suhoi 50 pana la urma vor fi doar 12.

“Given the new economic conditions, the original plans may have to be adjusted,” a spus Borisov. “It is better to have the PAK FA kept as a reserve, and later move forward, while squeezing everything possible for now out of the 4+ generation fighters.”

Pe de alta parte indienii – care sunt parteneri egali in acest program – s-au cam plictisit sa tot bage bani (5 miliarde pana acum acum) si sa nu vada mare lucru. Rusii nu s-au tinut de cuvant si nu au impartasit  tehnologia dezvoltata cu partenerii lor hindusi iar pe de alta parte T 50 nu are nici acum un motor dedicat folosind mai vechiul AL-41F1, motor pe care indienii il considera lipsit de putere. Nici radarul AESA nu pare a putea fi introdus in productia de serie, fiind si el – la fel ca avionul – tot la stadiul de prototip, in timp ce caracteristicile de invizibilitate radar ale avionului sunt considerate de partea indiana macar mediocre, astfel ca New Delhi si-a mai temperat zelul finantator.

Ca sa intelegem cat de adanca este ruptura in programul PAK FA intre India si Rusia, ministrul rus al apararii a incercat sa se intalneasca cu omologul sau indian in februarie si martie dar indienii nici nu au vrut sa-l vada pe rus.

Asadar programul PAK FA este practic tras pe dreapta, “inghetat”, din lipsa de fonduri sau poate si datorita faptului ca avionul nu are foarte multe lucruri in comun cu promisiunile producatorului, astfel ca deocamdata Rusia ramane singura super-putere care nu dispune de un avion stealth, dar mai mult decat atat este atat de slaba inca nu-si permite nici macar sa aiba un program serios si constant de dezvoltare a unui astfel de avion…

Asadar cum sta Maica Rusie la capitolul forta economica, industriala si militara?! Pai haideti sa aruncam un ochii in curtea competitiei…

Americanii sunt de departe numarul 1 avand trei modele stealth operatioanle – F 117, B 2 Spirit si F 22 Raptor plus F 35 aproape de operationalizare. China are si ea doua modele in curs de operationalizare: Chengdu J-20 si Shenyang J-31, Japonia isi construieste si ea propriul sau stealth, urmata indeaproape de Coreea.

Vedem ca Rusia nu sta deloc bine si pierde pas cu pas competitia tehnologica in domenii de varf ramanand in urma nu doar a Statelor Unite si – previzibil –  a Chinei, Japoniei si Coreeii de Sud, tari care pana mai ieri nici nu indrazneau sa se compare cu rusii.

GeorgeGMT

Surse:

https://medium.com/war-is-boring/russia-s-stealth-fighter-is-in-serious-trouble-24ac3ef85227

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2015-03-31/russia-may-slow-t-50-production-economic-reasons

 

Exit mobile version