Racheta anti-nava norvegiana a spart piata pe nisa ei eliminand destul de brutal orice competitie, desi la inceput nu parea sa fie atat de feroce. Eu unul ridic primul mana si imi recunosc infrangerea, n-am crezut in NSM, nu mi-a placut “micuta” norvegiana din cel putin trei motive:
– incarcatura de lupta mai mica decat rachetele AN clasice (Exocet, RBS 15 sau Harpoon), 120 kg NSM fata de 165 kg Exocet, 220 kg Harpoon sau 200 kg RBS 15;
– sistemul pasiv de detectie a tintei;
– faptul ca norvegienii au aparut cu acesta racheta aproape din senin, desi ei fabricau de ceva timp o racheta AN cu raza scurta – Penguin. Dar nu se puteau lauda cu o experianta prea mare, vanzari la export pentru Penguin au fost putine si nu ca racheta principala ci doar pentru folosirea pe elicoptere, iar ideea de a veni brusc cu o racheta cu raza lunga ghidata pasiv in IIR mi-a parut un pic exagerata, mai ales intr-un timp in care piata occidentala era dominata de rachete cu pedigree. Rachete mari, cu incarcatura de lupta mare, ghidate radar si aflate fiecare dintre ele la cel putin a treia generatie.
Asa ca n-am avut incredere in scandinavi, mergand pe ideea ca NSM este doar o alta Penguin (o racheta AN de nisa), dar se pare ca NSM chiar este o racheta anti-nava de luat in seama, atat timp cat a scos de piata pe absolut toata lumea. Va mai aduceti aminte cand s-a anuntat ultimul contract de export pentru Exocet, RBS 15 Mk III? De Harpoon nu mai intreb, racheta americana fiind si ea o veterana respectabila.
Ei bine, NSM este pe tot ce se construieste nou ca si pe nave deja active. Odata ce americanii au anuntat ca au optat pentru NSM, lucrurile au luat o intorsatura foarte fericita pentru Kongsberg Defence & Aerospace iar comenziile curg…
Avem NSM ca baterii de coasta in Polonia, US Marine Corps, Letonia si in viitor in Romania, avem/sau vom avea NSM pe nave de lupta in Germania, Norvegia, Spania, Olanda, Polonia, Regatul Unit, Belgia. Interesant este ca toate programele de constructie de nave noi de lupta (clase noi) au in dotare NSM.
Americanii folosesc NSM pe LCS-uri, ambele clase, dar si pe distrugatoarele “Arleigh Burke”, ca inlocuitoare pentru batranele Harpoon, dar si pe viitoarele fregate Constellation-class.
In restul lumii NSM este la fel de bine primita: Australia isi doteaza intreaga flota (actuala si viitoare) cu rachete NSM, Canada va folosi NSM pe viitoarele sale fregate din clasa “River”, Indonezia pe nave de atac rapide, Malaiezia fregatele clasei “Maharaja Lela”.
NSM a “explodat” in piata si pare a nu mai avea niciun fel de concurenta, cu atat mai mult cu cat s-ar putea sa apara si o varianta lansabila din imersiune de la bordul submarinelor – NSM SL.
Dar “raul”- ca spunem asa – vine tot de la americanii imperialisti, astfel “marele satan”, in “terminologia jihadista” a hotarat in nemernicia lui ca racheta anti-nava dedicata pentru F 35A sa fie nimeni alta decat o NSM dusa la cosmeticiana si intitulata – JSM.
Si cum flota de F 35A creste si tot creste si nu da inca semne ca cererea ar fi in scadere, este de bun simt sa presupunem ca o parte din clientii F 35A vor dori sa aiba prin hangare si cateva JSM, sa fie acolo, mai ales cei cu iesire la mare. Iar o data cu mult asteptatul Block 4 la F 35A JSM va fi integrata din standard in panoplia de arme a avionului american si astfel este de asteptat ca si cererea pentru racheta anti-nava norvegiana sa creasca semnificativ.
Daca ne uitam la cate din tarile cumparatoare de F 35A au iesire la oceanul planetar observam ca exceptand Cehia si Elvetia toti ceilalti au o relatie speciala cu marile si oceanele lumii, de unde putem presupune ca cererea pentru JSM ar putea fi una deosebit de robusta, iar viitorul NSM/JSM va fi unul lung si plin de incasari substantiale.
Ce a facut ca “micuta norvegianca” sa bata tot ce-i iese-n cale? Nu sunt in masura sa raspund transant la intrebare, foarte posibil caracteristicile de invizibilitate radar (NSM este mai putin vizibila decat concurenta) si modul pasiv de orientare si angajare al tintei sa fi facut marea diferenta.
Practic, NSM vine pe tinta fara sa emita nimic, zboara foarte jos, greu de observat din timp, greu de combatut, iar faptul ca nu emite nimic in apropierea tintei (nu are la bord radar activ) o face si mai greu angajat.
Astazi doar americanii mai au o racheta anti nava grea – LRASM, dar aici discutam despre o racheta extrem de sofisticata, probabil foarte scumpa si deocamdata folosibila doar de bombardiere. Oricum LRASM si NSM nu sunt deloc in competitie directa, fiind de facto rachete din clase diferite.
Francezii, britanicii si de curand si italienii au si ei in dezvoltare o noua racheta anti-nava/de croaziera – (FC/ASW) – Future Cruise/Anti-Ship Weapons. Acesata viitoare clasa de rachete trebuie sa inlocuiasca atat rachetele de croaziera SCALP/Storm Shadow cat si rachetele anti-nava Exocet si Harpoon.
In prezent variantele de lucru sunt:
- TP 15 – stealth si subsonica, cea mai probabil alegere;
- RJ10 – supersonica si extrem de manevrabila. Exista pe masa si optiunea unei rachete hipersonice.
Doar ca sunt foarte multe necunoscute in program si inca nu s-a hotarat daca racheta anti-nava va avea un senzor pasiv in IIR, precum NSM, sau un radar activ la bord precum Exocet. Iar pana cand francezii si britanicii se hotaresc s-ar putea ca lumea sa aiba depozitele pline de NSM.
Kongsberg, in schimb, nu s-a certat cu nimeni, n-a facut mare taraboi, nu s-a laudat cu racheta ci pur si simplu a dezvoltat-o si a aratat-o lumii, iar lumea pune banii jos si-o cumpara mai repede decat pot scandinavii s-o produca, iar viitorul suna al naibii de bine pentru NSM/JSM chiar si in Romania, unde pe langa bateria de coasta cu trei lansatoare deja contractata, mai avem trei NPR-uri si doua fregate care tot rachete NSM vor avea la bord, iar F 35A carpatine vor zbura, cand le va veni vremea, cu JSM in cala interna (speram).
GeorgeGMT