Si australienii si britancii cauta sa-si inlocuiasca transportoarele blindate, unii s-au hotarat deja, altii abia incep sa caute. N-ar fi rau sa aruncam si noi un ochi pe motiv ca si Armata Romana cauta un nou transportor blindat. Cauta vorba vine, dar zice ca ar fi interesata…
Australienii vor merge in continuare pe o solutie pe roti – 8×8 – si vor sa inlocuiasca cele 253 ASLAV cu un nou vehicul, mai greu, cu o protectie sporita si o masa de pana la 35 de tone, pe model Boxer daca vreti. Actuala flota de Australian Light Armoured Vehicle (or ASLAV) isi termina durata de exploatare in 2021, vechiculul fiind intrat in dotare in 1994.
ASLAV 25
Asadar “cangurii” au optat pentru un transportor blindat pe roti, greu si bine protejat, costul total al programului – 8 miliarde de dolari, dar ca sa nu mai facem confuzii, cele 8 miliarde nu reprezinta pretul pentru 225 de vehciule – atat vor australienii sa cumpere – ci costul intregii flote pe inttreaga durata de viata, pentru ca asa isi calculeza baietii astia achizitiile.
Britancii in schimb au oferit deja General Dynamics un mega-contract in valoare de 5,3 miliarde de dolari pentru dotarea armatei britanice cu 589 Scout Specialist Vehicles in sase variante constructive, cu incepeerea livrarilor in 2017 si pana in 2024.
Scout SV
Arma de baza a Scout SV va fi turela Protector RWS a celor de la Kongsberg, care la randul sau este si ea disponibila in sase variante constructive – M151, M153, Sea, Lite, Super Lite si Medium Caliber RWS.
Acum britancii isi imparte cele 589 de vehcicule comandate astfel:
- 198 de masini pentru dotarea unitatilor de cavalerie (Reconnaissance and strike)
- 23 de vehicule pentru recunoastere si ca observator pentru artilerie. Aceste masini vor fi dotate cu echipament specific pentru observatie si transmiterea datelor (Joint fire control)
- 24 de Scout SV dotate cu radare portabile pentru recunoastere (Ground-based surveillance)
- 59 de masini ca transportoare de trupe
- 51 de vehicule ca masini pentru geniu
- 112 comanda si control
Plus masini specializate in depanare si tractarea vehciulelor avarite de pe campul de lupta…
Bineinteles ca britancii au ales senila in locul rotii, ei avand o mare traditie, actualul cal de bataie – Warior – fiind tot un transportor blindate pe senile, de mare mobilitate, care si-a dovedit calitatile pe plaiurile arabilor din Golf.
Noi avem de ales – teoretic – intre o dotare majoritara cu transportoare blindate pe roti si aici trebuie sa ne hotaram daca vrem o masina grea si puternic blindata sau una usora si mai putin protejata, sau un transportor blindat pe senile.
Din pacate alegerea este doar teoretica pentru ca noi nu avem in acest moment decat varinta – si asta doar teoretica – a programului TBT 8×8 – care deocamdata pare a se indrepta spre o struto-camila tipic damboviteana, cu un grad de protectie intermediar si nu este foarte clar ce vrea Armata, pentru ca specificatiile facute publice sunt macar un pic confuze.
Un grad de protectie in standard de 3, dar o viteza maxima de 120km/h, nemai-intalnita la alte transportoare! Adica ori vrem un TAB greu blindat, ori unul fasnet si cu o mobilitate foarte ridicata. La ce-i trebuie viteza maxima de 120/h, neatinsa de nici un alt vehicul similar din lume?! Dar daca vrem un TAB cu un nivel ridicat de protectie va mai fi el amfibiu?!
Din pacate la noi astfel de lucruri nu sunt dezbatute public – ce mama dracului mai poate fi secret intr-un astfel de program? – si orbecaim ca orbetii, asta daca MApNul chiar stie ce vrea si chiar ia in serios programul TBT 8×8, lucru de care eu incep sa ma cam indoiesc foarte sincer, mai ales de cand cu cerinta de viteza maxima…
GeorgeGMT