Romania Military

Lazăr 3 în dotare. Un transportor blindat puțin ciudat…

Lazăr 3, în varianta TBT

Sârbii se tot canonesc la noul lor transportor blindat (familia Lazăr) de ceva timp, iar noul Lazăr 3 a primit în sfârșit aprobarea pentru intrarea în producție.

Pe 20 decembrie a fost anunțata oficial intrarea în dotare, ministrul sârb al apărării-Aleksandar Vulin-declarând că este pentru prima oară în 30 de ani când un echipament modern, dezvoltat local, este acceptat în dotare.

Ca date generale, Lazăr 3 pare a fi un transportor blindat de trupe clasic, 8×8 dar neamfibiu, cu un nivel de protecție STANAG 4569 Level 3-la carcasă, în arcul frontal 3+, iar rezistența la mine este de STANAG 4569 Level 3a/b.

În standard, vehiculul este echipat cu o turelă telecomandată dotată cu o mitralieră de 12,7mm și poate transporta până la 3 membri ai echipajului și nouă soldați.

Se poate remarca evolutia conceptului

 Familia transportoarelor blindate Lazăr a debutat cu Lazăr 1, un vehicul mai mult spre MRAP decât transportor blindat, apoi a ajuns la Lazăr 2, aici sârbii au mers spre un transportor blindat modern cu suspensii independente și, una peste alta, au lăsat MRAP-ul 8×8 și s-au concentrat pe un transportor blindat modern.

Lazăr 1 n-a intrat niciodată în producția de serie și nici Lazăr 2 n-a rupt gura târgului, doar câteva vehicule fiind fabricate. Însă Lazăr 3 se așteaptă să fie produs într-un număr semnificativ, semn că produsul s-a maturizat.

Lazăr 3, în varianta MLI

 Există și o variantă de IFV (mașina de luptă a infanteriei) dotată cu o turelă cu tun calibrul 30mm, care poate folosi și un lansator de rachete AT. O variantă similară ca rol cu Pirahna 5 românesc.

În cazul în care este nevoie, prin aplicarea de blindaj suplimentar, Lazăr 3 poate ajunge la un nivel de protecție de STANAG 4 la carcasă și 5 în arcul frontal.

Nu mi-a plăcut Lazăr 1 dar Lazăr 3 arată a transportor blindat (si aici apare ciudățenia) cu excepția ambrazurilor de tragere laterale (tipice TAB-urilor sovietice) și a geamurilor laterale pentru trăgători, care au și ștergătoare de parbriz, o dotare cu adevărat unică printre transportoarele de trupe.

De remarcat și masa destul de mare a vehiculului-32 de tone-presupunem noi în varianta cu tun de 30mm și grad de protecție maxim. Probabil că în versiunea de transportor de trupe dotat cu mitralieră calibrul 12,7mm masa vehiculului nu depășește 27-28 de tone.

PS Si, dacă tot vorbim de Lazar 3, poate ar fi cazul să ne gândim și la SAUR 3, atât timp cât programul AGILIS pare din ce în ce mai mult o himeră. Nu discutam cauzele, remarcăm doar crunta realitate.

Un eventual SAUR 3 ar avea ca punct de plecare carcasa și soluțiile de protecție testate deja de ACTTM, împreună cu experiența Moreniului cu SAUR 2.

GeorgeGMT

Exit mobile version