Astfel ca datul cu pumnii in cap nu mai este o optiune multumitoare pentru hindusi si doar smulsul parului ar reflecta cu adevarat situatia 🙂 !
Astfel aflam – tot in urma auditului citat mai demult- ca Tejasul, chiar daca ar zbura, n-ar avea mari sanse sa se si mai intoarca la baza datorita in principal foarte slabei calitati a sistemelor de aparare dezvoltate si construite in India.
Indienii au constatat – cu multa amaraciune – ca sistemele care ar fi trebuti sa protejeze aparatul (prin lansarea de momeli) in fata rachetelor inamice ghidate radar sau IR sunt la fel de „eficiente” ca si cele montate pe un balon cu aer cald! Adica ori cu ele ori fara ele tot un drac, tot musca pamantul LCA Tejas… Dezvoltatorul si realizatorul tarasenilor este o divizie a celor de la Bharat Dynamics Limited, divizie intitulata – Hyderabad.
Mergem mai departe si aflam ca nici baietii de la Defence Avionics Research Establishment nu a realizat mare lucru cu sistemul de avertizare la iluminarea radar sau la sistemul de bruiere a iluminarii, ambele sisteme functioneaza doar in senul ca bipaaie un bec si consuma curent, in rest… Si tot astia de la Defence Avionics Research Establishment au reusit “performanta” sa construiasca un sistem de bruiaj mai mare decat locul alocat in avion astfel ca efectiv dispozitivul lor nu incape in aparat, nu ca daca ar incapea ar fi vreo diferenta.
“LCA Mark-I remains deficient in full electronic warfare capabilities as specified in the Air Staff Requirement (ASR),” zice auditul parlamentar asupra LCA Tejas.
Astfel ca indienii contempla un avion care se afla in faza de dezvoltare de peste 30 de ani si deocamdata tot ce au reusit sa faca a fost sa-l zboare cu grija sa nu se prabuseasca.
Iar costurile au crescut – fata de estimarea facuta in 1983- de peste 20 de ori pana astazi!!!
Dar chiar daca prin absurd avionul si sistemele sale electronice ar fi functionat macar un pic, hindusii tot nu ar fi putut operationaliza macar o celula de Tejas pentru ca HAL (vestita deja pentru incompetenta sa) nu a furnizat pana acum nici macar un singur trainer, sa aiba si indienii pe ce sa-si pregateasca pilotii, astfel ca epopeea Tejasului merge inainte, avionul zboara si toti sunt foarte optimisti pentru ca la 40 de ani de la lansarea programului vor avea poate, macar o escadrila cat de cat operationala…
Acum tot respectul pentru politicienii hindusilor, doar ca aia desi sunt luminati la minte si au si vointa n-au cu cine, in timp ce noi inca mai avem cu ce da n-avem politicieni care sa si doreasca altceva decat ingroparea definitiva a industriei in general si a celei militare in particular.
GeorgeGMT