Dupa o gramada de probleme generate de crapaturi in coca, sau de capacitatea motoarelor, nu tocmai cu caietul de sarcini, dupa ce tunurile de la bordul noilor nave trag aiurea si oricum departe de tinta, dupa ce anul trecut americanii au zis Hop! si au lansat in productia de serie cele doua noi tipuri de LCS, se pare ca parleazul nu a fost sarit, ci dimpotriva, tocmai ce au aterizat in mijlocul lui…
USS Independence
Astfel dupa necazurile legate de structura sau de sistemele de armament, US Navy s-a trezit si cu posibili hakeri pe cap, pe motiv ca sistemul informatic integrat al noilor sale bijuterii este vulnerabil. US Navy nu dat nici un fel de detalii despre vulnerabilitatile sistemelor de pe LCS-uri, tot ce se stie este ca aceste “gauri” au fost sesizate in timpul unui atac informatic pe care Pentagonul l-a lansat asupra LCS-urilor, cu ajutorul echipelor sale destinate exact pentru astfel de scopuri. “Red teams”, aceiasi care in urma cu cateva luni au atacat sistemul infomatic de la sol al F-35 si i-au facut pe cei de la Lockheed Martin sa dea in balbaiala.
Din pacate pentru US Navy, problemele noilor LCS-uri au facut deliciul presei americane care, la fel ca si cea damboviteana, abia asteapta un viol, o talharie, o problema la nave, pentru a incepe imediat sa faca circ gratuit si audienta. Ca doar la ei s-a inventa mizeria cu reality-show si Oprah…
Astfel de la lansarea la apa a LCS 1 (monococa), USS Fredom, aceasta a avut cinci necazuri care au aparut in presa, ultimul fiind evident vulnerabilitatea la atacul informatic. A mai avut infiltratii de apa pe langa axul elicei, crapaturi in coca, sistemul de propulsie cu jet de apa s-a stricat si el, urmat fiind de o turbina cu gaz.
Probleme mai profunde a avut nava sora a LCS-1, USS Independence care spre deosebire de Freedom are un design mult mai futurist, fiind de fapt un trimaran foarte mare. USS Independence si-a inceput “cariera” defectiunilor cu o problema extrem de serioasa: aliajul din care este construita coca s-a dovedit extrem de usor corodabil de catre apa de mare, iar avarile au fost suficient de seriose incat conducerea Marinei a luat hotararea sa trimita nava intr-un doc uscat, pentru repartii si gasirea unor solutii tehnice permanente impotriva coroziunii accelerate a cocii.
LCS-1 USS Freedom
Am fi insa nedrepti sa radem de americani, pentru simplul fapt ca toate avarile descrise mai sus sunt pana la urma banale, atunci cand ai de a face cu doua noi concepte, cu noi clase de nave. Toate aceste probleme sunt de fapt boli ale copilariei, remediabile si care apar mai mereu atunci cand se incearca ceva nou. Ca sa va faceti o idee despre ce inseamna “nou” in Marina Americana, va pot spune ca ultimul tip de nava cu totul noua introdusa in cadrul US Navy a fost conceptul de portavion, intrat in dotare cu aproximativ 90 de ani in urma. Asadar noile nave LCS, mai ales trimaranul, sunt concepte revolutionare, folosesc materiale noi, sunt daca vreti primele nave americane gandite si proiectate in ton cu era informatilor.
Deocamdata nu au fost decelate defecte de proiectare, ci doar avarii, care asa cum spuneam, sunt absolut normale, in cadrul dezvoltari de noi proiecte.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT