Stirea ca portavionul chinezesc Lioaoning este operational, a aparut in toata mass media din lume, inclusiv in Romania.
Portavionul are o poveste lunga, inceputa in decembrie 1985, urmata de o adevarata epopee demarata in 1999, cand nava a fost cumparata de chinezi si transferata apoi in santierele navale ale RPC. Dupa aproape 30 de ani de la inceperea constructiei si 4 ani de testare, nava a fost declarata operationala.
Trebuie sa nu uitam ca Liaoning este fratele geaman al lui Kuznetsov, cel care face atatea valuri in ultima perioada, incepand de la fum si pana la Mig-ul 29 K prabusit in mare. Liaoning, fata de Kuznetsov, are alte motoare, mai performante, produse in Ucraina.
Ce are la bord?
– avioane J 15 , avand primul zbor in 2009, derivate din SU 33 si motoare WS-10, J 15 are probleme datorita lipsei catapultelor cu aburi folosite pe portavioanele americane. Electronica de bord se pare ca este cea a lui J-11 B, clona lui SU-27 SK .
Si J 15 are o istorie similara portavionului. In 2001 chinezii au cumparat din Ucraina un prototip neterminat al unui SU 33, avionul care este de fapt modelul lui J 15. Rusii nu au vrut sa la vanda Suhoi 33 datorita scandalului cu modificarea lui SU27K, in afara contractului de licenta. In aceste circumstante a aparut si J 15A care are radar AESA.
Insa J 15 are unele, sa zicem mici probleme. Probleme in principal legate de motoare.
Conform unor rapoarte publice chinezesti, avionul poate decola de pe puntea tip ski jump numai cu doua rachete anti-nava YJ-83K , doua rachete AA PL-8 si 4 bombe de cate 500 kg. In plus J-15 nu are realimentare in aer. In cazul decolarii cu rezervoare pline, sarcina utila este de doar 2000 kg. fata de 6000 kg cea maxima.
Aceeasi problema o are si Kuznetsov cu SU 33.
– elicoptere Z-18 J AEW (Airborne early warning)si Z- 18 F varianta antisubmarin ASW
ambele dezvoltate din H8, elicopterul construit sub licenta Aerospatiale SA321 Super Frelon.
– elicoptere Z-9 C – fabricate sub licenta Eurocopter AS565 Panther
Interesant este faptul ca anuntul privind Liaoning, a fost facut de Senior captain Li Dongyou, cel care ocupa functia de comisar politic al navei. Nu stiu daca in afara Coreei de Nord mai exista o astfel de functie in armata, poate cea de comisar religios in Sepah, Garzile Revolutionare iraniene.
Portavionul a primit si vizitatori importanti: Secretarul de Stat la aparare Chuck Hagel, Sefii operatiunilor navale amiral Jonathan Greenert si amiral John Richardson din US, precum si amiralul Vladimir Korolev, comandantul marinei ruse.
In toata campania de prezentare, chinezii au pus un mare accent pe confortul echipajului la bord, fiind anuntate inclusiv salariile subofiterilor – intre 600 – 1500 $/luna.
Lasand la o parte propaganda, chinezii au reusit cu tenacitate si perseverenta sa faca un portavion operational.
Nu este la nivelul celor din US Navy, dar are si alt rol tactic, probabil legat de tensiunile din Marea Chinei de Sud. Va fi urmat de inca doua nave in urmatorii ani, aflate in constructie, respectiv inca un portavion identic cu Liaoning si probabil un model nou tip 002 cu catapulta.
Sa nu uitam ca in 1985 chinezii au cumparat din Australia HMAS Melbourne ca fier vechi, dar acesta avea pe el catapultele americane si sistemul de ghidare optic. Deja J 15 a fost modificat pentru CATOBAR si se afla in faza de testare.
PS, Un banc apropo de subiect:
In cazul unui conflict intr-o zona departata, prima intrebare a presedintelui SUA este:
– Unde este cel mai apropiat portavion al nostru?
Ce intreaba Putin:
-Unde e cel mai apropiat remorcher rus ?