De fapt…cat cantareste un Oshkosh L-ATV (JLTV)?
Ok, iata despre ce e vorba, am observat recent o imagine interesanta (cu un scurt text atasat) postata pe snafu.solomon:
A CH-53K King Stallion lifts a Joint Light Tactical Vehicle during a demonstration, Jan. 18. Using the single point hook, the helicopter hovered up to 100 feet for approximately 10 minutes while carrying the 18,870-pound vehicle. (U.S. Navy photo)
Ce mi-a sarit in ochi: 18870 pounds, livre in dulcea limba romaneasca…adica 8559,28 kg, hai sa-l rotunjesc cu cateva sute de grame la 8,56 tone. Ce se intampla?
Adica nici pe departe prin…apropierea „curb weight” de doar 14000 de livre = 6350 kg (ca sa-l citez pe Alex – si nu numai pe el – in discutia cu MirceaS de aici)! Ce e „curb weight„? Pai masa/greutatea minima a unui vehicul, doar cu lichidele necesare de functionare a motorului (ulei, antigel, etc) si de multe ori adaugandu-se si un rezervor plin cu combustibil si/sau roata de rezerva. Atat. E ceea ce noi numim masa proprie a vehiculului gata de drum. Fara soldati si echipamente/cargo + armament…care e de fapt „gross/maximum weight”.
Asa ca am fost nevoit sa ma duc la sursa, la postarea US Navy si am gasit aici si aici acelasi lucru.
Deci ce-mi scapa? Sa se fi folosit in acest test niste balast (slabs) care sa mimeze o masa/greutate totala a lui Oshkosh L-ATV JLTV-GP (M1280 General Purpose)? Ma uit la fotografie si nu vad nimic in plus, doar roata de rezerva, iat-o si in a doua fotografie:
Un vehicul de 8,56 tone ridicat de un CH-53K King Stallion care, asa cum scrie si in articolele sursa, poate cara un LGS Fennek de 10 tone fara probleme. In fond se precizeaza in articol ca s-au facut teste de ridicare de balast-placi de ciment cantarind 27000 livre (12247 kg) si se preconiza si un test de 36000 de livre (16330 kg) care chiar a avut loc cu succes, o premiera, un record, sursa aici.
Iata de exemplu si un Oshkosh L-ATV JLTV-UTL (M1279 Utility) cu ceva cargo in bena (oare cat?), ridicat de un elicopter CH-47(D? F…probabil) Chinook:
Ia sa citez ceva din Wikipedia (care da surse):
The Oshkosh M-ATV, which was procured primarily for Afghanistan where the earlier and bigger/heavier MRAPs had mobility issues, has protection comparable to the original MRAP designs, but while smaller it still remains a relatively large vehicle. During the L-ATV design process, every component was optimized for survivability, resulting in the same level of protection in a vehicle 30 percent smaller. This resulted in a curb weight for the JLTV requirement of 14,000 lb (6,400 kg), almost one-third the weight of the heavier MRAP (4×4) models, and almost half the weight of the original MRAP models. Payload allowance for the JLTV in Combat Tactical Vehicle (CTV) configuration was four passengers and 3,500 lb (1,600 kg) of cargo, and in Combat Support Vehicle (CSV) configuration was two passengers and 5,100 lb (2,300 kg) of cargo. …
- M1278 Heavy Guns Carrier – General Purpose (JLTV-GP) base vehicle platform in Heavy Guns Carrier Mission Package Configuration
- M1279 Utility – Utility (JLTV-UTL) base vehicle platform in Utility Mission Package Configuration
- M1280 General Purpose – General Purpose (JLTV-GP) base vehicle platform in General Purpose Mission Package Configuration
- M1281 Close Combat Weapons Carrier – Close Combat Weapons Carrier (JLTV-CCWC) base vehicle platform in Close Combat Weapons Carrier Mission Package Configuration
Ok, deci daca luam de buna masa minima de 6350/6400 kg a variantei General Purpose, cum ajungem pana la 8560 kg? Diferenta de 2160-2210 kg de unde rezulta? Si repet, vorbim de varianta de baza – care poate fi de lupta/combat daca i se adauga „catzeaua” cu toate cele – din testul lui King Stallion, nu cea utilitara din testul lui Chinook. Vedem in citatul de mai sus ca cele 3 variante de baza (UTL, GP si CCWC) au – conform cerintelor programului JLTV – o marja cu privire la ce cara intre: minim 4 pasageri + 1600 kg de cargo (varianta combat) si maxim 2 pasageri + 2300 kg de cargo (varianta utilitara). Interesant ca a mai existat si o cerinta medie/intermediara de 1,8-2 tone cargo, dar la care s-a renuntat pe parcurs deoarece per total configuratia depasea 15,639 livre (7,1 tone) necesara pentru a fi transportata de cele doua elicoptere mentionate mai sus.
Deci intrebarea mea ramane: are Oshkosh L-ATV o masa/greutate de baza 6,35/6,40 tone sau nu? E de fapt mai greu cu peste 2 tone la variantele GP si CCWC si 6,4 tone e de fapt doar masa variantei utilitare (UTL – care, logic vorbind, e normal sa fie mai usoara)?
Ca doar – teoria conspiratiei de neam prost – ei nu au fost atat de tampiti ca, atunci cand au testat toti competitorii pentru programul JLTV de le-au mers fulgii, sa nu fi cantarit magaoaiele! Ca doar n-au mers pe ochi frumosi si „aveti incredere in noi – firma serioasa – cand va spunem ca mastodontul cantareste exact cat va spunem noi”.
Poate pana la urma – Occam’s razor – explicatia e cat se poate de simpla: in testele heavy lift au folosit niste balast de vreo 2+ tone ca sa mimeze masa/greutatea totala posibila. Poate cineva vine la comentarii cu o dovada clara ca s-a intamplat asa. Pentru ca altfel chiar ar fi de cascadorii rasului.
Lamuriti-ma si pe mine! Pana atunci, o poza cu Humvee (2,5 tone), L-ATV (se poate lasa si mai jos cu 20 de toli – 51 cm, e smecher) si M-ATV (de 12,5 tone):
Razvan „in capul meu cade” Mihaeanu