Anul trecut, în Septembrie, Forţele Navale Române lansau o licitaţie în SEAP având ca obiect achiziţia unor bărci de tip RHIB cu o capacitate de 12, respectiv 15 persoane. Licitaţia, a cărei valoare iniţială era estimată la 5.250.000,00 lei, fără TVA, a avut drept criteriu de atribuire deja familiarul „preţ cel mai scăzut”. De altfel, oferta castigatoare se cifreaza la 3.465.000 lei, fara TVA, contractul fiind atribuit in 28 Noiembrie 2016.
Dar hai să vedem despre ce este vorba, şi aici vom spicui niţel din caietele de sarcini, la care avem acces mulţumită lui Radu, căruia, de altfel, îi suntem recunoscători.
Astfel, ambarcaţiunile de tip RHIB de 12 persoane sunt destinate pentru:
- misiuni de interdicție maritimă (boarding);
- misiuni de căutare și salvare pe mare (man over board – MOB);
- misiuni de transfer pe apă de personal si materiale;
- misiuni specifice pe timpul controlului operei vii (COV);
Ambarcaţiunile trebuie să aibă minim 4,5 – max. 5,5 m cu o lungime interioară minimă de 4 – 4,4 m, o lăţime maximă de 1,8 – 2,2 m şi o lăţime interioară de 1,1 – 1,3 m, evidenţiindu-se sarcina utilă de maxim 1200 de kg, constând în echipaj şi echipamente diverse.
La stabilirea sarcinii utile a fost avută în vedere capacitatea ambarcaţiunii de a transporta 10 militari din grupa de boarding complet echipaţi (armament, vestă antiglonţ cu plăci de protecţie şi vestă de salvare gonflabilă, cască, bocanci, etc – aproximativ 110 kg / om) şi 2 membri ai echipajului bărcii – conducătorul ambarcaţiunii şi motoristul ei.
Bărcile vor fi folosite la bordul navelor si vor fi prevăzute cu un sistem de ocheţi şi chingi care va avea în vedere posibilitatea coborârii /ridicării ambarcațiunii şi când este complet încărcată cu persoane şi echipament (greutatea ambarcaţiunii + motor + combustibil + echipaj + echipament).
Deşi de mici dimensiuni, RHIB-urile vor fi prevăzute cu o consolă de comandă cu pupitru de supraveghere a parametrilor principali ai motorului – pornire motor, vizualizare turaţie, presiune de ulei, busolă magnetică cu posibilitate de iluminare şi, opţional, locaş pentru montare GPS sau DGPS portabil.
Ambarcaţiunile vor fi echipate cu un sistem de comunicaţii prin radiotelefon, lumini de navigaţie (babord, tribord, lumină de pupa, proiector (100-150W), megafon, sirenă pentru semnale audio, suport din inox pentru pavilionul national, ancoră cu braţe rabatabile ş.a.m.d.
Vor fi propulsate de un motor outboard pe benzină, marja de putere fiind de minim 90 CP, maxim 120 CP, cu un consum specific de maxim 15 litri/ora de funcţionare fiind avut în vedere un rezervor de minim 50 de litri.
Ca unul care îşi caută aşa ceva în scopuri personale şi ca să vă faceţi o idee despre ceea ce se caută, vă voi da următorul exemplu.
Astfel, subsemnatul este foarte încântat de un RHIB produs de Valiant, modelul Diving&Rescue 520 PVC. Acesta are o lungime de 5,2 m, o lungime interioară de 3,94 m, o lăţime de 2,18 m şi o lăţime interioară de 1,10 m. Acest RHIB are o sarcină utilă de 1150 kg şi poate fi propulsat de un motor outboard de minim 40 CP, maxim 100 CP. Configurat cu un motor de 60 CP – Evinrude, un astfel de RHIB „civil” costă 13.572 de euro, inclusiv TVA. Trebuie spus că, în gama Valiant D&R PVC, următorul model este configurat la 5,7 m şi costă 10.312 euro, inclusiv TVA, fără motor.
Cât despre motoarele outboard de 90 – 120 CP, pe piaţă se găsesc motoare cu preţuri începând de 6.000 de euro, fără TVA, mergând până la 7.000 – 8.000 de euro, fără TVA, pentru un motor de 120 CP. Tot pe „criteriul preţului cel mai scăzut”! 🙂
Cantităţile previzionate pentru RHIB-urile cu capacitatea de 12 persoane sunt de minim 1 cpl, maxim 6 cpl, ceea ce pe limba mea înseamnă minim 1 barcă, maxim 6 bărci. Dar vă rog sa mă corectaţi dacă spun prostii.
Trecem acum la RHIB-urile de 15 persoane, aici fiind avute în vedere minim 1 cpl, maxim 5 cpl.
Deja aici aerul este mai rarefiat şi preţurile cresc exponenţial, este cu totul altă ligă. Dar să vedem despre ce este vorba.
RHIB-urile de 15 persoane vor avea următoarele misiuni principale:
- interdicție maritimă (boarding);
- misiuni specifice ale grupei O.D. (distrugerea unei mine care pluteşte în derivă);
- misiuni de căutare şi salvare pe mare (SAR);
- misiuni de salvare om la apă (MOB);
- misiuni de transfer pe apă de personal si materiale;
- misiuni de asigurare a scafandrilor de bord pe timpul activitati specifice controlului operei vii (COV).
Dimensiunile solicitate sunt 7,2 – 7,7 m lungime totală, cu o lungime interioară de 6 – 7 m, o lăţime totală de 2,5 – 2,8 m cu o lăţime interioară de 1,6 – 2,2 m. Pescajul trebuie să fie de 0,5 – 0,6 m. Bărcile vor fi propulsate de un motor inboard de 300 – 360 CP, greutatea bărcii fără combustibil şi accesorii (însă cu motorul inboard inclus) fiind de 2 – 2,75 tone.
Bărcile vor trebui să care în condiţii de siguranţă pe o mare de până la gradul 5 (de obicei, o astfel de barcă păstrează bune caracteristici nautice şi pe o mare mai agitată, gradul 5 pe Douglas însemnând valuri de 2,4 până la 4 m înălţime) un echipaj de 15 persoane, compus dintr-o echipă de boarding compusă din 12 militari complet echipaţi (armament, vestă antiglonţ cu plăci de protecţie şi vestă de salvare gonflabilă, cască, bocanci, costum de camuflaj, etc – aproximativ 110 kg / per om) şi din cei 3 membri ai echipajului, un conducător ambarcaţiune, un motorist şi un observator semnalizator. Accesoriile şi echipajul trebuie să se încadreze în sarcina utilă prognozată de maxim 1,7 tone.
Puntea ambarcaţiunii, trebuie să fie prevăzută cu un sistem rezistent de agăţare (chingi, cârlige, ocheţi etc) în vederea ridicării / coborârii: sistem de prindere într-un singur punct de către un grui cu acţionare electrică şi hidraulică având o sarcina nominală de 4.000 daN. La sistemul de ocheţi şi chingi se va avea în vedere posibilitatea coborârii / ridicării ambarcaţiunii când este complet încărcată cu persoane şi echipament (greutatea ambarcaţiunii + motor + combustibil + echipaj + echipament).
Va fi prevăzută cu scaune fixe cu 3 locuri pentru: conducătorul bărcii, mecanicul de bord şi observatorul/semnalizator, construcţie pupa care să cuprindă: lumini de navigaţie (babord, tribord, lumina de pupa, proiector, megafon, sirenă pentru semnale audio, suport pentru pavilionul naţional), conform COLREG 72 pentru nave mai mici de 20 m, consolă de comandă a luminilor de navigaţie, a electropompei de drenaj a santinei, de pornire sirenă, de apelare megafon (portavoce) şi prevăzută cu pupitru de supraveghere a parametrilor principali ai motorului – pornire motor, vizualizare turaţie, presiune de ulei, temperatură apă răcire, plinul de combustibil.
Motorul inboard va folosi motorină minim Euro 4 şi propulsie sterndrive pentru propulsa ambarcaţiunea cu o viteză maximă de 35 – 40 Nd, capacitatea rezervorului de 250 – 350 de litri urmând să asigure o autonomie de 150 – 200 Mm.
Continuăm cu exemplele din „civilie”, o Valiant Diving & Rescue 750 PVC costă 15.394 euro, inclusiv TVA, la care trebuie adăugat preţul motorului outboard, în timp ce versiunea Patrol 750 (mai apropiată de cerinţele Marinei) costă 42.937 euro, inclusiv TVA. Aceste preţuri nu includ o serie din accesoriile solicitate prin caietul de sarcini, deci preţurile lor finale vor fi mult mai mari, putând ajunge undeva pe la 60.000 – 70.000 euro.
Bărcile vor fi testate în prealabil, în cadrul unui program de probe agreat de producător cu reprezentanţii Forţelor Navale Române ca parte a recepţiei calitative, locul de livrare fiind U.M. 02006.
În cadrul licitaţiei este inclus şi un pachet de suport logistic iniţial precum şi instruirea personalului navigant, garanţia solicitată fiind de 3 ani, atât pentru ambarcaţiune şi accesoriile ei, cât şi pentru motor.
Trei candidaţi au depus oferte: Marine Specialised Technology Ltd, companie britanică, Histria Internaţional S.R.L., susţinută de Techno Marine Sp.z.o.o din Polonia şi Opal Construct S.R.L.
A câştigat Opal Construct S.R.L., o companie cu sediul în Constanţa, cu un număr mediu de 152 de angajaţi, având ca activitate principală: „Comert cu ridicata al materialului lemnos si al materialelor de constructii si echipamentelor sanitare”…
Compania a avut în anul fiscal 2016 o cifră de afaceri netă de 27.549.097 de lei, din care a realizat un profit de 795.348 de lei.
Evident, în secundar, compania are codurile CAEN necesare pentru a fi eligibilă la astfel de licitaţii şi pare să aibă şi ceva experienţă în domeniu, conform celor înregistrate la registrul comerţului, din care prezentăm mai jos un extras:
Denumire: PUNCT DE LUCRU
Sediul secundar din:Loc. Eforie Nord, Oraş Eforie, Portul Ana Yacht Club, Judet Constanţa
Tip sediu: sediu secundar
Tip model declaraţie: model 3 nr. 27927 din 31.03.2017
Activităţi la sediu:
9329 – Alte activităţi recreative şi distractive n.c.a.
8553 – Şcoli de conducere (pilotaj)
7734 – Activităţi de închiriere şi leasing cu maşini şi echipamente de transport pe apă
7721 – Activităţi de închiriere şi leasing cu bunuri recreaţionale şi echipament sportiv
6820 – Închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate
5630 – Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor
5610 – Restaurante
5222 – Activităţi de servicii anexe transportului pe apă
5040 – Transportul de marfă pe căi navigabile interioare
5030 – Transporturi de pasageri pe căi navigabile interioare
5020 – Transporturi maritime şi costiere de marfă
5010 – Transporturi maritime şi costiere de pasageri
4291 – Construcţii hidrotehnice
3315 – Repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor
3012 – Construcţia de ambarcaţiuni sportive şi de agrement
3011 – Construcţia de nave şi structuri plutitoare
Text suplimentar: 7721-exclus leasing 7734-exclus leasing 9329-porturi turistice
Data certificatului constatator: 04.04.2017
În ce măsură vor reuşi ei să îndeplinească cerinţele din caietele de sarcini şi cât de bune vor fi RHIB-urile produse/importate de ei, nu ştiu…
Ce ştiu însă, este că în acest domeniu, un producător este reputat şi are succes pe piaţă, pentru că produsele sale sunt mai bune decât ale concurenţei, iar aceste produse mai bune decat ale concurentei fac uneori diferenţa între viaţă şi moarte, nu mai vorbim de calitatile nautice superioare. Mi-ar fi placut mult să văd nişte Zodiac-uri, Palfinger-uri, Valiant-uri sau Asis-uri în dotarea Forţelor Navale Române, probabil că şi ei şi-ar fi dorit asta, dar acest lucru este greu de realizat în condiţiile în care criteriile de atribuire prevăd intotdeauna preţul cel mai mic. Un criteriu gresit care va conduce la înzestrarea forţelor noastre militare cu echipamente inferioare celor ale potentialului inamic, oricare ar fi acesta.
Pentru binele militarilor noştri sper că cei de la Opal Construct S.R.L. să facă o treabă bună, eu personal, n-am auzit de ei…
Nicolae Hariuc