Si va cumpara un batalion de tancuri Leopard 2A8. Nu este chiar o noutate, intentiile micii tari baltice erau deja publice dar in primavara acestui an guvernul anuntase ca va prioritiza achizitia de sisteme anti-aeriene si va lasa tancurile pentru mai traziu.
Si cum balticii au aratat seriozitate pana acum, chiar asa s-a intamplat, guvernul de la Vilnius a semnat un contract cu suedezii de la SAAB, in valoare de 114 milioane de euro, pentru sistemul anti-aerian cu raza scurta RBS 70. Una dintre trastarile de baza ale RBS 70 este dat de faptul ca racheta este ghidata cu laser de la sol, nefiind deloc bruiabila.
In acelasi timp s-a anuntat intentia de a cumpara si IRIS T din Germania.
Iar de curand lituanienii au comandat inca 27 de Boxer 8×8 pe langa cele 88 deja primite, dar ideea de a detine si o unitate mecanizata nu le-a iesit din minte.
Astfel pe 22 octombrie guvernul a anuntat ca va cumpara masini de lupta ale infanteriei CV 90 din Suedia de la BAE Systems Hägglunds cat pentru doua batalioane. Aceste doua batalioane de MLI-uri vin in completarea batalionului (54 de bucati) de Leopard 2A8, achizitie care a fost si ea confirmata in mod oficial.
Si toate acestea in conditiile in care bugetul apararii lituanian este deja la 3,03% din PIB dar atinge doar 2,5 miliarde de euro, astfel incat contractele trebuiesc “feliate”, adica impartite in etape.
De remarcat ca Lituania are granita directa cu Rusia – Kaliningrad si Belarus.
In privinta tancurilor, in Europa vedem ca totata lume le doreste si inca in cantitati mari, iar MLI-urile pe senile sunt si ele la mare cautare, CV 90 cel putin inregistrand victorii mari in Cehia, Slovacia si acum in Lituania, ceea ce nu este deloc putin lucru. Este adevarat ca in Europa CV 90 nu prea are concurenta dpdv al increderii intr-un produs matur si testat suficient, astfel incat Olanda a ales la fel, evident Suedia, Danemarca, Finlanda, Estonia (sh din Olanda), Norvegia, Elvetia.
Si bineinteles ca toata lumea are fix aceeasi opinie, unde merge tancul trebuie sa mearga si MLI-ul (obligatoriu pe senile).
Sunt convins ca prea putini dintre voi banuiau cate de multe CV 90 au fost vandute pana acum si cat de raspandita este aceasta MLI in Europa de nord, fiind din acest punct de vedere echivalentul tancurilor Leopard. Toata presa vuieste de MLI Lynx (care deocamdata are un singur client si ala neimportant), de MLI Puma (un singur client si o masina cu nenumarate probleme tehnice, detinatoarea unui nedorit record de cea mai scumpa MLI din lume, peste costul unui tanc nou-nout), de AS21 Redback, doi operatori si cand colo vedeta sfioasa, si mult mai putin rasfatata de presa, in lumea MLI-urilor este CV 90 al celor de la BAE Systems Hägglunds. De unde putem deduce ca reclama nu este intotdeauna sufletul vanzarilor ci cel mai probabil ca si calitatea produsului are o mare legatura cu realitatea din teren.
Restul MLI-urilor europene sunt efectiv niste pitici pe langa puternica CV 90, iar comenziile curg in continuare. Si nu putem sa nu ne intrebam de ce?
GeorgeGMT