Lockheed Martin si Pentagonul au cazut de acord ca urmatoarele doua transe de avioane F-35 sa aiba un cost cu 8% mai mic decat actualul lot aflat in constructie si al carui pret a fost stabilit in decembrie 2012.
Astfel Low-Rate Initial Production (LRIP) loturile 6 si 7 vor beneficia de aceasta reducere de pret, in total fiind vorba de 71 de aparate. Aceasta reducere de costuri arata ca desi pretul initial vehiculat pentru primele avioane construite a fost destul de marisor, odata intrat in productia de serie si numarul de avioane fabricate aflat in crestere, pretul per bucata incepe usor sa dea inapoi, odata cu punerea la punct a tehnologie de fabricatie.
Scaderea de pret negociata cu LM a fost precedata de alte negocieri cu subcontractorii din programul JSF, care la randul lor au acceptat scaderi de preturi, telul final fiind acela de a permite Pentagonului sa achizitoneze numarul de avioane dorit initial. Desi detaliile nu se cunosc inca, se stie deja ca lotul sase va avea o scadere de pret de 4% pentru toate cele trei variante ale JSF, iar lotul 7 va oferi o scadere de pret de 8%. Scaderea de pret are ca reper lotul numarul 5 pentru care contractul ferm a fost semnat in decembrie 2012.
„Aceste două contracte reprezintă o tranzacție echitabilă, care este benefica atat pentru guvern cat și pentru Lockheed Martin„, a declarat generalul-locotenent Christopher Bogdan, director executiv al programului F-35. „Cresterea accesibilității este esențială pentru succesul acestui program, și lucrând împreună am reușit să obtinem un preț mai mic pentru F-35. Mai sunt amanunte de discutat, dar aceste acorduri sunt dovada ca săgeata costurilor se îndreaptă în direcția cea bună. Vom continua sa lucram cu industria pentru a identifica zonele unde se pot face economii pentru viitoarele transe de aparate. ”
Transele 6 si 7 includ de asemenea si primele aparate pentru (cate unul) Australia, Norvegia si Italia, impreuna cu patru bucati pentru Marea Britanie. Pe langa avioane, tot in cadrul acestor contracte, se va livra si echipamentul necesar mentenentei si reparatiei avioanelor F-35 cat si echipamente auxiliare folosite in misiunile de lupta.
Transa a 6-a va incepe sa livreze cele 36 de aparate catre Statele Unite si partenerii din program la jumatatea anului viitor, in timp ce restul de avioane, 35 la numar din lotul 7, vor incepe sa fie livrate catre beneficiari la mijlocul anului 2015.
Pana acum au fost comandate in transele 1-5 un total de 95 de aparate F-35, incluzand aici si aeronavele folosite pentru teste, iar impreuna cu cele 71 din transele 6 si 7, totalul avioanelor F-35 comandate a ajuns la 166, in timp ce intentia SUA si a aliatilor sai este sa cumpere 3100 de avioane de generatia a V-a F-35, in toate cele trei variante, numar la care se aduga avioanele pe care Israelul si Japonia le vor cumpara.
Insa mai este un mic hop. Negocierea dintre guvern si Lockheed Martin nu are nici o legatura cu motoarele care echipeaza F-35, motoare produse de catre Pratt & Whitney, astfel ca in acest moment se desfasoara negocieri, pentru pretul motoarelor care vor echipa cele 71 de aparate din transele 6 si 7, intre federali si baietii cu motoarele.
GeorgeGMT