UH 60M suedeze
Mai tinem minte ca Sikorski (Lockheed Martin) si ROMAERO au semnat un acord de parteneriat industrial – in martie 2018 – care prevede ca in Romania se vor executa lucrari de asamblare, echipare, customizare şi întreţinere a elicopterului multi-misiune Sikorsky UH-60 Black Hawk? Centrul de la Bucuresti va singurul autorizat pentru astfel de lucrari in Europa Centrala, declarau cei de la Sikorski cu acea ocazie.
Asta a fost in martie, cand s-a semnat acordul. Initial Sikorski facea referire la: “Abilitatea noastră de a furniza cel mai capabil elicopter în lupta de suprafață (ASuW) și anti-submarin (ASW) existent ar putea oferi României, la cel mai competitiv preț, acoperirea necesară importantei poziții strategice pe care aceasta o deține la Marea Neagră”.
Declarația lui Eric Schreiber, Vicepreședinte Sikorsky (parte din Lockheed Martin Corporation). Astfel americanii vizau, credeam noi atunci, un posibil program de achizitie a elicopterelor navale necesare celor patru noi corvete.
Dar lucrurile au fost nuantate in ultimele zile cand John Neilson, Director of Communications EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), Lockheed Martin, intr-un interviu pentru Hotnews.ro a crescut miza, declarand ca Sikosrsky este intersat de toate cele trei programe de dotare cu elicoptere: de atac, de transport si navale, domnia sa anuntand sec: „Elicopterul propus este așa numitul “all-in-one”, sau mai tehnic spus, “multi-misiune” (UH 60M n.r.) și este capabil să îndeplinească practic toate tipurile de misiuni militare și civile. Folosirea unui singur tip de elicopter pentru toate misiunile este eficientă din punct de vedere al costurilor de achizitie și suport logistic datorită “economiei de flotă” (discount de cantitate și repartizare costuri nerecurente pe un număr mai mare de produse)”.
Iar americanul continua:„Toate celelalte elicoptere europene multi-misiune nu sunt militare ci militarizate, adică nu sunt triplu redundante în ceea ce privește echipamentele hidraulice, electrice și de misiune, nu au capabilități intrinseci de protecție împotriva prabușirii, nu sunt capabile să decoleze în 90 secunde, nu au rezistență la balistica de 23mm, sau nu sunt operaționale pe orice tip de vreme și orice tip de teren”.
Oare?! In primul rand sangele apa nu se face, discutia axandu-se strict la „celelalte elicoptere europene”, nu si pe cele de la Bell. Dar oare chiar nici un elicopter european nu face fata la toate cele sau doar H 215M?! De Bell cu al sau UH-1Y Venom nu discutam, desi texanii sunt cu un picior in Brasov, iar Venomul este un elicopter foarte militar din cam toate punctele de vedere, desi nu la fel de multi-misiune ca Black Hawk-ul.
Doar ca in Romania nu „celelalte elicoptere europene” au facut oferta ci doar Airbus cu H 215(M) si Bellul cu ale sale…
Mergem mai departe si citam in continuare:”Are capabilități unice în operațiuni speciale (a fost utilizat în operatiunea de capturare a lui Osama Bin-Laden) și în misiuni anti-nava, dar poate de asemenea să realizeze misiuni de cautare-salvare, MEDEVAC, anti-tanc (poate transporta același arsenal de arme ca elicopterul Apache sau Viper produs de Bell), misiuni de transport, asalt, asistență de trupe terestre, precum și lupta anti-incendiu, misiuni în situații de urgență și umanitare. Exista și o versiune anti-submarin a elicopterului Blackhawk, denumită MH-60R, care este cea mai avansată din lume pentru acest tip de misiune…”
Interior UH-60 (4×2 + 3 locuri + 2 pozitii tragator pe usile laterale)
Similar AH-64 Apache/AH-1Z Viper?! UH 60 este un elicopter de toata isprava, multirol adevarat, stie cam de toate, dar doua ar fi nedumeririle noastre: chiar se poate ridica la nivelul unui elicopter de atac specializat? Atunci de ce nu-i anunta Sikorski si pe americani, sa nu se mai incurce aia cu Apache si Viper, iar pe de alta parte, versiunea UH 60 care a luat parte la capturarea/executarea lui Bin Laden este de vanzare?! Eu cred ca nu…
Iar domnul John Neilson continua: „Sikorsky intenționează să dezvolte în cadrul Romaero un Centru European pentru personalizarea, modernizarea, întreținerea și reparația elicopterelor Blackhawk. Va fi unicul centru de acest fel din Europa. Sikorsky are un centru de producție și un număr mare de utilizatori de elicoptere Blackhawk în Europa, dar nu are un astfel de centru de modernizare, întreținere și reparații, iar România a fost considerată cea mai bună opțiune, datorită vastei sale experiențe aeronautice. Mai mult, acest centru va oferi o perspectiva operațională de cel puțin 30 ani, întrucât modernizarea, întreținerea și reparațiile vor avea loc pe întreagă perioada de utilizare a elicopterelor, chiar și după ce producția încetează”.
MH 60R
Care centru de productie in Europa?! Cel din Polonia PZL Milelc/Sikorski?! Cate elicoptere a produs Sikorski acolo pana acum? Din cate stiu, si s-ar putea sa mai insel, in Polonia s-au produs doar (cateva) S 70I, iar Varsovia a semnat un contract pentru 2 (doua bucati) S 70 destinate politiei. Pe de alta parte daca Bucurestiul se hotareste sa cumpere UH 60M/MH 60R, aparatele se vor fabrica in Statele Unite, asadar despre ce centru de productie in Europa vorbim aici? Suedia si Slovacia au cumparat „utilitarul” UH 60M si ambele tari au primit elicopterele din SUA, pentru ca in Polonia NU se fabrica decat S 70I, nu si UH/MH 60M/R.
Daca, prin absurd, Bucurestiul ar accepta oferta Lockheed Martin si ar cumpara toate elicopterele de la Sikorski (elicoptere navale – minim patru, posibil ceva mai multe, elicoptere de atac – 24 de bucati, elicoptere de transport – undeva la peste 30-40 de unitati), ajungem la un total de aproximativ 60-70 de aeronave in diferite configuratii!
Pai 70 de aeronave este o cifra foarte mare in Europa si chiar in lume (cu exceptia americanilor). Orice producator de elicoptere si-ar da o mana pentru un astfel de mega-contract si cu toate acestea Romania ar trebui, conform strategiei Sikorski, sa cumpere elicopterele din Polonia? Sau din State?
Bell si Airbus vin cu asamblare locala, oferte clare (fiecare cu ce are), iar asamblarea aduce cu ea si intretinerea, modernizarea si „personalizarea” (adica armarea aeronavei). Si Bell si Airbus ofera acest lucru, cu diferenta ca Airbus chiar ar putea sa aduca la Brasov, pentru modernizare, aeronavele Puma si Super Puma care inca mai zboara voiniceste prin toata lumea. Un prim exemplu ar fi cele doua aeronave din Finlanda. Bellul ar putea plusa si ea cu cele 12 Venom de spera sa le vanda Cehiei.
Cate S 60 zburda astazi pe cerul Europei?! Chiar nu stiu dar nu cred sa fie chiar atat de multe si noi vorbim in principiu de aeronave militare.
Cabina UH-60 – pozitiile tragatorilor in prim plan
Sikorski a plusat insa de aceasta data, daca in martie vorbeau de un „Centru regional pentru Europa Centrala” – cine are in plan sa cumpere UH 60 in Europa Centrala, cu exceptia Slovaciei? – acum ne asigura ca au in vedere un centru pentru intreaga Europa, doar ca nu sunt prea multi utilizatori ai UH 60 in Europa cu exceptia Suediei care a cumparat 15 UH 60M.
Pai de ce sa nu le personalizm dupa ce le si producem, cu atat mai mult cu cat astazi NU exista un centru de productie pentru MH 60, desi americanii au declarat in presa poloneza ca daca Romania ar cumpara elicoptere de la ei, acestea vor fi produse in Polonia, doar ca polonezii nu produc decat (repet) S 70i, nu M/UH 60, dovada ca Slovacia isi primeste aparatele contractate (UH 60M) din Statele Unite, iar MH 60R (ASW) se fabrica in Hartford, Connecticut (aparatele), iar echiparea cu senzori se face la uzina din Owego in statul New York.
Dar Lockheed Martin ne linisteste: „Personalizarea se referă la instalarea echipamentului pentru misiune pe varianta de bază livrată din fabricile Sikorsky. Este o activitate de înaltă tehnologie, cu valoare adăugată mare care de obicei dublează sau triplează valoarea de baza a elicopterului și poate reprezenta și un efort comun important de proiectare pentru inginerii din Romaero și Sikorsky. Activitatea de modernizare este similară cu cea de personalizare, dar se referă la elicopterele care au zburat peste 10 ani și au nevoie să li se înlocuiască echipamentul învechit. Actualizarea este de obicei asociată cu întreținerea și repararea. Toate aceste activități necesită un set diferit de abilități față de activitatea de producție, ceea ce va face Romaero unică în Europa și o va poziționa că furnizor unic pe piață, asigurând sustenabilitate activității pe termen de 30 de ani”.
Noi nu negam spusele LM pentru ca este greu sa afirmi sau infirmi asa ceva, pur si simplu sunt prea multe necunoscute, adica cat sa fie valoarea manoperei la montarea diferitelor componente pe un elicopter deja fabricat? Pentru ca despre asta vorbim pana la urma: montaj, verificare, calibrare etc.
Este posibil sa fie adevarat si sa ne umplem de bani, intrebarea de baza ramane insa: despre ce musterii vorbim aici? Pai despre slovaci si suedezi, ca polonezii au propria fabrica la ei in curte (daca polonezii vor cumpara de Sikorski vor merge pe S 70i) si foarte greu – spre imposibil – de crezut ca-si vor trimite aeronavele la Bucuresti sa le facem noi re-instalarea softului si oricum, deocamdata, au o comanda ferma pentru fix doua aparate si alea pentru politie, adica nu sunt elicoptere de complexitatea celor militare, n-am avea ce sa integram pe ele, poate vreo camera video pentru supravegherea traficului…
Asadar, ce sa alegem: Bell cu doua modele de elicoptere asamblate la Brasov, Airbus cu elicopter asamblat si el la Brasov, sau Sikorski cu promisiunea ca vom deveni noi mare centru pentru 10-15 aeronave de zboara acum prin Europa?
Adaugam aici si faptul ca Romania nu are nevoie doar de elicoptere militare ci si de aeronave civile. Avem nevoie de elicoptere medicale pentru transportul de victime multiple, patrularea Marii Negre si a frontierei, stins incendii etc. Pentru ca va veni o vreme cand Mi 17 vor fi retrase – nici acum nu sunt suficiente – si deocamdata nu stim cand si cu ce le vom inlocui.
Numarul total ar putea astfel sa sara de 80 de aparate in urmatorii zece ani, ori daca discutam problema prin prisma acestui numar foarte, foarte, mare, oferta Sikorski parca numai este chiar atat de tentanta. Cel putin acum si cel putin in comparatie cu ceilalti doi mari constructori de elicoptere.
Dar senzatia mea este ca de fapt Lockheed bate saua sa priceapa Airbusul, care Airbus are intradevar un elicopter civil dar pe care-l poate militariza fara absolut nici o problema. Tot adevarat este si faptul ca UH 60M este militar din nastere, H 215M tre sa mearga la scoala si la pregatire, dar intr-un final – daca discutam de numere mari – conteaza la fel de mult partea economica precum si cea militara.
Conteaza sa le poti zbura, sa-ti fie la indemana, sa le poti intretine si eventual produce la tine in tara, macar atunci cand acest lucru este posibil. O linie de asamblare finala nu-i totuna cu productia, dar este ceva mai mult decat importul cu trenul.
Ramane acum ca MApN, ca utilizator final, sa-si faca atat calculele financiare cat si cele de oportunitate operationala si sa decida ce vrea sa cumpere. Important, in cazul nostru, este sa cumpere…
Sursa: Hotnews.ro
GeorgeGMT
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/cougar-h215m-versus-hc-mk2
https://www.rumaniamilitary.ro/black-hawk-venom-sau-super-puma