B-2 Spirit
Cei doi rivali, cele mai mari companii din industria militara din lume, si-au dat mana si pe 25 octombrie au anuntat vot fi partenere in programul american pentru un nou bombardier strategic – Long Range Strike Bomber.
Tinand insa cont de uriasa experienta a celor de Lockheed, echipa acestora are conducerea programului, insa cele doua companii isi vor pune la comun resursele financiare si capacitatile de proiectare. Aceste aliante, care pana in urma cu cativa ani erau cu totul improbabile, au devenit chiar o moda in industria americana de aparare.
Astfel Boeing este asociat cu Sikorski pentru programul viitorului elicopter multirol dupa ce tot Boeing in parteneriat cu Bell de aceasta data au construit V-22 Osprey.
Aceste aliante arata cel mai bine costul urias al tehnicii militare moderne, care nu numai ca are costuri foarte mari de productie si functionare, dar necesita sume colosale pentru cercetare-dezvoltare, sume pe care nici macar “uriasi” precum Boeing, Lockheed sau Bell nu si le mai permit.
“Boeing and Lockheed Martin are bringing together the best of the two enterprises, and the rest of industry, in support of the Long-Range Strike Bomber program, and we are honored to support our US Air Force customer and this important national priority. Stable planning, along with efficient and affordable development and production approaches, enables our team to reduce development risk by leveraging mature technologies and integrating existing systems,” a declarat Dennis Muilenburg, presedinte-director executiv al Boeing Defense, Space & Security.
Pe de alta parte generalul Mark Welsh, Seful Statului Major al US Air Forces, a declarat ca prioritare pentru Fortele Aeriene sunt: intrarea in dotare cat mai rapida a cisternelor zburatoare KC-46, F-35 JSF si programul pentru viitorul bombardier strategic.
Si cum Boeing este producatorul KC-46, iar LM-ul are in curte programul JSF, cele doua companii vor fi impreuna principalul actor pe piata programelor de inzestrare a US Air Forces pentru urmatorii 30 de ani, daca reusesc sa-si impuna si propriul bombardier strategic.
Practic fiecare dintre cele doua companii va veni cu experienta tehnologica proprie pe domeniul unde fiecare este cel mai bun: Boeing va pune la dipozitie cunostinele sale in domeniul bombardierelor, inclusiv pe partea de operare si mentenanta, in timp ce Lockheed are de partea sa experienta in domeniul stealth.
Cu toate aceste o alta companie este considerat a fi lider in programul bombardierului strategic, o companie care are in acest domeniu o experienta la care Boieng & LM se uita cu invidie: Northrop, nimeni alta decat constructoarea B-2 Spirit.
Deocamdata nu se cunosc foarte multe detalii, dar din ce se stie pana acum, este probabil ca bombardierul sa aiba piloti la bord, va fi cu siguranta stealth, raza lunga, 550 de milioane de dolari bucata, cu un total de maximum 100 de bucati achizitionate, iar intrarea in dotare este asteptata sa se produca la mijlocul anilor 2020…
Una peste alta se poate observa ca foarte putine tari isi mai permit sa detina o armata bine articulata si dotata corespunzator pe toate cele trei nivele: terestru, aerian si maritim. Preturile exorbitante ale sistemelor de arme super- electronizate din prezent si costurile foarte mari cu mentenanta, fac ca majoritatea tarilor sa se “specializeze”, renuntand cel putin la una dintre ramurile seculare ale fortelor lor armate.
Asa cum vedem si prin Europa, Olanda, Belgia, Danemarca, renunta la “cavaleria grea”-tancuri, in favoarea infanteriei motorizate, usoare si a unei mobilitati crescute, dublata de ceva aviatie, aviatie care oricum nu se ridica nici la 50% din numarul de avioane disponibile in anii “90.
Este adevarat ca tarile mentionate mai sus isi permit acest lucru si datorita situarii lor geografice, dar realitatea unei dotari tot mai scumpe si tot mai dificil de mentinut operationale, tot din cauza costurilor, este o realitate a acestor ani. Astfel fara o industrie nationala nimeni nu-si va mai permite sa detina o forta militara puternica si bine dotata pe toate cele trei paliere.
GeorgeGMT