Pretul aeronavelor sale F 35 scade si tot scade, conform cu juramantul facut de LM in fata Congresului, a clientilor si a actionarilor sai.
Astfel, odata cu semnarea unui nou contract in valoare de 34 miliarde de dolari pentru 478 de F 35 (in toate cele trei variante), preturile vor scadea semnificativ, in medie, cu 12,7%.
Cele 478 de aeronave se impart astfel: americanii (A, B si C) – 291 de bucati, partenerii in programul JSF (A si B) – 127 de bucati, iar vanzarile catre tari ne-partenere (Foreign Military Sales) – 60 de aparate.
Dar sa vedem preturile de vanzare caci ele ne intereseaza. F 35A va ajunge in 2022 (Lot 14) sa coste 77,9 milioane de dolari, cu 12,8% mai putin decat F 35A vandut in 2019.
Astfel:
Varianta Lot 12 (2020) Lot 13 (2021) Lot 14 (2022) % mai putin Lot 11 fata 14
F-35A $82.4m $79.2m $77.9m 12.8% scadere
F-35B $108m $105m $101m 12.3% scadere
F-35C $103m $98.1m $94.4m 13.2% scadere
Din totalul de 478 de aparate ce vor fi livrate in urmatorii trei ani avem: F 35A – 351 de unitati, F 35B – 86 de aparate si F 35C – 41 de bucati.
In cifre, programul JSF arata astfel: peste 450 de aeronave F 35 operationale in 19 baze aeriene in intreaga lume, opt natiuni au deja in dotare F 35, dintre care sapte au declarat aparatele operationale (Initial Operating Capability).
Peste 910 piloti antrenati si peste 9500 de tehnicieni pregatiti si autorizati in programul JSF, iar la nivelul intregii flote de F 35 s-au acumulat deja peste 200 de mii de ore de zbor.
Toate datele de mai sus apartin Lockheed Martin.
Acum, daca ne uitam la noi (stiu ca pare aproape indecent sa vorbesti despre RoAF si F 35, in conditiile in care noi operam MiG 21 Lancer si F 16 MLU) si la problemele in a gasi F 16 la mana a doua pe care sa le cumparam, putem observa (daca luam in calcul si notele oficiale sau declaratiile unor oficiali americani cu privire la F 35 si Romania) ca americanii ne cam imping de la spate sa sarim peste etapa F 16 si sa ajungem direct la F 35A.
Sau poate inteleg eu gresit, m-am lasat luat de un prea optimist val de patriotism, pentru ca, indiferent cat de ieftin s-ar dovedi la achizitie un F 35A, costul cu opearea unui astfel de aparat s-ar putea dovedi destul de piperat, nu ca F 16 este foarte ieftin, nu ca aviatia in general ar fi ieftina, sau militaria (tot in general) din zielele noastre s-ar putea face pe bani putini.
Orice am achizitiona, de la tancuri la mana a doua sau noi, corvete sau fregate, drone, transportoare si MLI-uri, toate sunt astazi scumpe si greu de intretinut tot asa cum ati remarcat voi ca exista o diferenta la costurile de intretinere intre un autovehicul de acum 25 de ani si unul nou.
Dar daca ar fi sa pariez astazi mi-as pune bani pe F 35 si nu pe F 16 aparate noi, iar pentru o posibila oferta americana de F 16 la mana a doua nu as fi foarte optimist, doar daca Washingtonul ajunge la concluzia ca Bucurestiul chiar nu are bani de aparate noi, lucru care noi stim ca nu este deloc adevarat.
Asadar, cu emotie in suflet si speranta la orizont, sa ne bucuram de ieftinirile anuntate de LM, dar in acelasi timp nu trebuie uitat ca 36 de F 35A vor necesita cateva miliarde bune de dolari.
PS Si ca o noutate pentru mine, se pare ca raportul ora de zbor/ore de mentenanta este din ce in ce mai favorabil F 35A in raport cu aeronavele generatiei a IV-a. Si se mai pare ca in luptele simulate de tip „Red Flag” F-ul 35 este vizibil pentru aparatele generatiei a 4-a doar atunci cand pilotul il vede cu proprii sai ochi, aparatul fiind cvasi-invizibil pe radarele de bord.
PPS Si nici la manevrabiliatte nu sta deloc rau, iar de curand familia s-a reintregit, F 35 si F 22 Raptor au invatat in sfarsit sa „vorbeasca” unul cu altul, conform unui comunicat al Pentagonului.
GeorgeGMT