Romania Military

Lockheed si Saab, cap la cap

India a anuntat oficial demararea unui program de achizitie al unui nou avion multirol, care sa fie fabricat in tara cu tehnologie straina, un fel de MMRCA 2.0 dar de aceasta data specificatiile sunt ceva mai clare: avionul trebuie sa fie un “single-engine”. Numele oficial al programului este Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA).

Miscarea poate avea cauze financiare, bi-motoarele sunt foarte scumpe dupa cum au remarcat si hindusii cu Rafale, iar pe de alta parte tehnologia motoarelor a evoluat suficient de mult pentru ca si un mono-motor sa faca o treaba suficient de buna.

F 16IN

In acest sens, prin ambasadele Indiei, guvernul a trimis scrisori pentru oferte mai multor companii potential interesate. Nu s-a specificat inca care ar fi respectivele firme  si cate scrisori ar fi fost trimise, dar aici secretul nu poate fi atat de mare, nu sunt prea multe companii care sa produca avioane multirol cu un singur motor, ba daca ne gandim bine ar fi doar doua: Lockheed Martin cu F 16, block 70 (special pentru India) si Saab cu Gripen E/F.

Noul program in inzestrare are in vedere realizarea in tara a avioanelor, prin transfer de tehnologie, si a cat mai multor componente ale acestora, incluzand aici motoarele si radarele, iar sincronizarea competitiei cu situatia generala de pe piata aeronavelor militare nu putea fi mai buna.

Saabul are fix doi clienti: Suedia si Brazilia, iar altii nu prea se intrevad la orizont, in timp ce LM tocmai ce se pregatea sa inchida linia de fabricatie a F 16, astfel ca ambele companii/guverne ar putea sa fie mai deschise in privinta transferului unor tehnologii care pana acum erau prohibite la export.

Iar cu exceptia celor doua nimeni nu mai fabrica avioane multirol mono-motor: europenii au doua bi-motoare, rusii tot bi-motoare, iar altii nu mai sunt.

Gripen E

Ca numar de avioane prezumtiv a fi cumparate, India are nevoie sa-si inlocuiasca avioanele vechi din (MiG 21 si MiG 27) din 11 escadrile (a cate 18 aparate), astfel ca ar putea fi vorba despre un mega-contract de aproape 200 de aparate in urmatorii 10 ani.

Ca fapt divers, in acest moment aviatia indiana opereaza sapte tipuri diferite de avioane: Sukhoi-30MKI, Mirage 2000, Jaguar, MiG-29, MiG-27, MiG-21, Tejas Light Combat Aircraft (LCA), iar in curand se vor face opt, odata cu intrarea in inzestrare celor 36 de Rafale.

Insa o intrebare continua sa ma bantuie: pai daca hindusii vor sa cumpere un mono-motor care sa inlocuiasca MiG 21 (pe langa MiG 27) atunci ce rol ii mai revine “faimosului” LCA Tejas?! El pe cine mai inlocuieste?! Sau aparatul va fi – intr-un final greu previzibil – gata de zbor si lupta dar fara a avea o nisa foarte clar conturata in aviatia indiana?

GeorgeGMT

Exit mobile version