Romania Military

Lotul 3 de K2 Black Panther si modernizari ale K1

In 25 noiembrie Hyundai Rotem au incheiat un contract cu DAPA (Administratia Programului de Aparare Sud-Coreeana) pentru livrarea celei de a treia transe de tancuri Rotem K2 Black Panther.

Daca doar banuiam cat costa un K2 Black Panther… acum avem si valoarea exacta!

K2

Contractul prevede livrarea a 54 de masini (un batalion) pana in 2023 pentru suma de 53 de miliarde de woni (482 milioane dolari), pretul fiind de 8,92 mil.$/ vehicul livrat de fabrica (deci fara piese, munitii, formare si mentenanta aditionale). Comanda permite mentinerea in activitate a liniei de productie.

Primele tancuri K2 au fost comandate in 2010, fiind aproximativ 100 de vehicule, iar livrarile acestora au fost finalizate in 2015 iar operationalizarea pana in 2017. Un alt lot de 100 de tancuri a fost comandat in 2014, cu finalizarea livrarilor in 2021.

Potrivit Balantei militare 2020 fortele sud-coreene totalizeaza 2221 tancuri, cu urmatoarele modele si efective: 1000 K1/K1E1, 484 K1A1/K1A2, 100 K2, 597 M48A5 si 40 T-80U.

Interesant de retinut ca mai au inca aproape 600 de tancuri M48A5 Patton  nepensionate, ceea ce inseamna ca efectivul cumulat de K1 si K2 nu este suficient numeric pentru necesarul sud-coreean. Prin prisma parteneriatului strategic cu Coreea de Sud, puteam sa ii ajutam cu o consiliere si sa le sugeram sa le taie, cum am facut noi deja inclusiv cu TR-85, un tanc superior lui M48… Ca doar asa procedeaza adevaratii piloni de stabilitate regionala si furnizorii de „Securitate” (stim noi de care!): taie tancuri cu sutele si apoi se scobesc prin buzunare daca au bani sa cumpere din import cateva zeci, sa-i sperie pe rusi.

Si daca, dupa ultimele zvonuri, Abrams pare favoritul pe lista mioritica de cumparaturi, iata ca americanii se plang de masa de 72 de tone a noului Abrams M1A2C (SEPv3), acesta avand dificultati de  compatibilitate cu trailer-ele, vehiculele de recuperare si echipamentele de traversare apa existente inventarul U.S. Army. Totusi, raportul oficial infirma aceste afirmatii.

„Norocosi”, noi inca jucam in liga cu infrastructura de transport firava si limitata majoritar la mase de 50 de tone specifice tancurilor noastre – deci ghinion penru americanii care vor sa mai plimbe Abrams pe la noi. Chiar si proaspat achizitionatele (de MApN) platforme de transport Iveco ar putea sa aibe probleme in anumite conditii rutiere la mase transportate de peste 70 de tone.

Si de unde a plecat Abrams cu 54 de tone initial. Sus, de la stanga la dreapta: Chrysler XM1, M-60 si General Motors XM1 (sursa Pinterest)

 Randul de sus – Chrysler XM1 (viitorul Abrams) – jos General Motors XM1

Ca sa ajungem si la ceva poate mai potrivit pentru noi, sa ne amintim de ultimul derivat al liniei XM1, si anume fratele mai tanar si mai „subtirel”, Rotem K1-88. Astfel stirea este ca inclusiv inventarul cel  mai modern de 480 tancuri K1A2 va fi modernizat la un nou standard, potrivit anuntului de anul trecut facut de ministerul apararii sud-coreean. Directiile de ameliorare au fost evaluate intre iunie-octombrie 2020.

Prototipurile XK1, de doar 51 de tone

Printre propuneri amintim:

Prototip XK1 in teste

In acelasi timp se studiaza posibilitatea de a avea o versiune fara echipaj uman (Unmanned Ground Vehicle) a Rotem K1.

Aproximativ 1000 de exemplare sunt inca versiunea K1  (tun cal. 105mm KM68/licenta M68E1 bazat pe Royal Ordinance L7), dintre acestea 210 fiind oferite in 1997 Malaieziei.

Se intentioneaza modernizarea tuturor K1 la standard E1 cu urmatoarele:

XK1-Type 88 – linii generale prototip (Sursa Sturgeonhouse)

Printre avantajele Rotem K1/A1/A2, enumeram:

diferenta de inaltime intre Abrams si Rotem K1 in pozitie coborata a suspensiei

Inaltime Abrams vs Rotem K1 in pozitie inaltata a suspensiei

 

Valori probabile ale blindajului compozit de baza KSAP al Rotem K1, posibil o varianta de Chobham (primele variante foloseau SAP(Special Armor Plate)), in valori echivalente blindaj omogen laminat din otel (RHA):

 

De la stanga la dreapta: K1E1, K1A1, K1A2

Daca ai nostri tot se chinuie cu achizitia a unul sau doua batalioane de Abrams, oare K1 nu ar fi o solutie mai potrivita, chiar si de ar fi doar in completare fata de catafractul de 72 de tone? Si nu e prima oara cand intreb…

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Altair.com.pl/news/view?news_id=32330

ArmyRecognition

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/hyundai-rotem-aims-to-roll-out-unmanned-k1-mbt-testbed-by-2024

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/south-korea-to-develop-unmanned-technologies-for-k1-mbt-and-k9-sphs

https://nationalinterest.org/blog/buzz/south-korea-planning-upgrade-its-k1a2-main-battle-tank-144242

https://thediplomat.com/2020/04/south-koreas-army-plans-to-upgrade-k1a2-main-battle-tank/

https://sturgeonshouse.ipbhost.com/topic/1660-finding-a-book-featuring-south-korean-k1-88-tank/

https://twitter.com/Ninja998998/status/1132231229300912131/photo/3

https://www.docdroid.net/zvIkXJz/130101741-m1-abrams-in-action-pdf

 

Citeste si:

Coreea de Sud operationalizeaza 100 de tancuri K2 Black Panther pana in 2017

Rotem K1 si 2

Leopard-2a7 si k9 Thunder

K2pl Wilk-lupul polonez

K9 Thunder pe cai mari

http://www.rumaniamilitary.ro/reinfiintati-arma-cavalerie-inlocuirea-tunului-antitanc-cal-100mm

http://www.rumaniamilitary.ro/ce-facem-cu-tancurile-noastre

 

 

 

Exit mobile version