In 25 noiembrie Hyundai Rotem au incheiat un contract cu DAPA (Administratia Programului de Aparare Sud-Coreeana) pentru livrarea celei de a treia transe de tancuri Rotem K2 Black Panther.
Daca doar banuiam cat costa un K2 Black Panther… acum avem si valoarea exacta!
Contractul prevede livrarea a 54 de masini (un batalion) pana in 2023 pentru suma de 53 de miliarde de woni (482 milioane dolari), pretul fiind de 8,92 mil.$/ vehicul livrat de fabrica (deci fara piese, munitii, formare si mentenanta aditionale). Comanda permite mentinerea in activitate a liniei de productie.
Primele tancuri K2 au fost comandate in 2010, fiind aproximativ 100 de vehicule, iar livrarile acestora au fost finalizate in 2015 iar operationalizarea pana in 2017. Un alt lot de 100 de tancuri a fost comandat in 2014, cu finalizarea livrarilor in 2021.
Potrivit Balantei militare 2020 fortele sud-coreene totalizeaza 2221 tancuri, cu urmatoarele modele si efective: 1000 K1/K1E1, 484 K1A1/K1A2, 100 K2, 597 M48A5 si 40 T-80U.
Interesant de retinut ca mai au inca aproape 600 de tancuri M48A5 Patton nepensionate, ceea ce inseamna ca efectivul cumulat de K1 si K2 nu este suficient numeric pentru necesarul sud-coreean. Prin prisma parteneriatului strategic cu Coreea de Sud, puteam sa ii ajutam cu o consiliere si sa le sugeram sa le taie, cum am facut noi deja inclusiv cu TR-85, un tanc superior lui M48… Ca doar asa procedeaza adevaratii piloni de stabilitate regionala si furnizorii de „Securitate” (stim noi de care!): taie tancuri cu sutele si apoi se scobesc prin buzunare daca au bani sa cumpere din import cateva zeci, sa-i sperie pe rusi.
Si daca, dupa ultimele zvonuri, Abrams pare favoritul pe lista mioritica de cumparaturi, iata ca americanii se plang de masa de 72 de tone a noului Abrams M1A2C (SEPv3), acesta avand dificultati de compatibilitate cu trailer-ele, vehiculele de recuperare si echipamentele de traversare apa existente inventarul U.S. Army. Totusi, raportul oficial infirma aceste afirmatii.
„Norocosi”, noi inca jucam in liga cu infrastructura de transport firava si limitata majoritar la mase de 50 de tone specifice tancurilor noastre – deci ghinion penru americanii care vor sa mai plimbe Abrams pe la noi. Chiar si proaspat achizitionatele (de MApN) platforme de transport Iveco ar putea sa aibe probleme in anumite conditii rutiere la mase transportate de peste 70 de tone.
Randul de sus – Chrysler XM1 (viitorul Abrams) – jos General Motors XM1
Ca sa ajungem si la ceva poate mai potrivit pentru noi, sa ne amintim de ultimul derivat al liniei XM1, si anume fratele mai tanar si mai „subtirel”, Rotem K1-88. Astfel stirea este ca inclusiv inventarul cel mai modern de 480 tancuri K1A2 va fi modernizat la un nou standard, potrivit anuntului de anul trecut facut de ministerul apararii sud-coreean. Directiile de ameliorare au fost evaluate intre iunie-octombrie 2020.
Prototipurile XK1, de doar 51 de tone
Printre propuneri amintim:
- un nou sistem de constienta situationala,
- periscop cu vedere termica pentru sofer;
- un nou blindaj suplimentar cu performante ridicate, care sa il inlocuiasca pe cel actual;
- un sistem de protectie activa hard-kill contra rachetelor antitanc, aditional celui softkill instalat pe versiunea A2 si derivat din cel al K2 Black Panther;
- o statie de arme teleoperata pentru comandant,
- un sistem modern de protectie NBC si control ambiant in interior,
- un motor mai puternic: fie crescand puterea actualului motor MTU 871 Ka-501 la 1300-1380CP fie inlocuindu-l cu un nou agregat.
- inlocuirea suspensie hidropneumatice (pretentios de intretinut) cu o suspensie in brate similara cu cea de pe K2.
- instalarea unei unitati auxiliare de putere (APU) pentru modul activ in stationare;
Prototip XK1 in teste
In acelasi timp se studiaza posibilitatea de a avea o versiune fara echipaj uman (Unmanned Ground Vehicle) a Rotem K1.
Aproximativ 1000 de exemplare sunt inca versiunea K1 (tun cal. 105mm KM68/licenta M68E1 bazat pe Royal Ordinance L7), dintre acestea 210 fiind oferite in 1997 Malaieziei.
Se intentioneaza modernizarea tuturor K1 la standard E1 cu urmatoarele:
- Sistem nou de tuburi pentru traversare vad/scufundare : adancimi de pana la 4,1m cu pregatire de pana la 30 de minute;
- control automat al comenzilor cu IFF (identificare amic-inamic);
- pozitionare GPS/NS;
- comunicatii si afisaje wireless digital;
- sistem de protectie activa impotriva proiectilelor reactive si rachetelor antitanc.
- C4I Network-centric battle management;
- Camere de luat vederi in unghiuri dificile, pentru constienta operationala 360°;
XK1-Type 88 – linii generale prototip (Sursa Sturgeonhouse)
Printre avantajele Rotem K1/A1/A2, enumeram:
- masa redusa la maxim 54 de tone, ceea ce ofera rezerva de masa pentru alte modernizari ulterioare;
- presiune redusa pe sol, datorita senilelor late (poate folosi aceleasi senile ca si M1 Abrams);
- tensiunea in senila poate fi crescuta/scazuta la comanda, din interiorul cutiei blindate, in functie de teren neted /accidentat;
- capacitate de a se inclina sau cobora/ridica garda la sol datorita suspensiei hidropneumatice partiale, putandu-si reduce expunerea fata de inamic precum si controla astfel unghiul blindajului frontal. In plus se dubleaza capacitatea de inaltare-coborare a tunului : +20 la -9.7 grade la K1 vs +10 la -5 la M1
- stabilizare crescuta a platformei datorita aceleiasi suspensii, ceea ce face ca stabilizarea tunului sa fie mai buna in mers comparativ cu tancurile cu suspensie clasica;
- echipabil cu tunul M256/L44, acelasi cu cel folosit pe M1 A1 Abrams, de unde posibilitatea de a folosi, cu anumite modernizari, gama de munitii americane. Aceasta face posibila echiparea si cu mai usorul tun XM360/E, care echipeaza prototipul GDLS Griffin, pentru a economisi masa;
- existenta unei game de munitii cal. 120mm sud-coreene, cum ar fi APFSDS dar si lovitura inteligenta de tip trage-si-uita si lovire de sus – Korean Smart Top-Attack Munition (KSTAM) – cu distanta de tragere de 2-8km. KSTAM coboara franata de o parasuta in timp ce un radar in banda milimetrica incorporat alaturi de senzori infra-rosu si radiometric cauta tinte fixe sau in miscare, tinta fiind selectata apoi de echipaj.
- inaltime redusa fata de Abrams, putand avea insa o garda la sol mai mare:
diferenta de inaltime intre Abrams si Rotem K1 in pozitie coborata a suspensiei
Inaltime Abrams vs Rotem K1 in pozitie inaltata a suspensiei
- Vizoare pentru comandant si tragator la standard similar cu Abrams M1A2
- Motorul diesel MTU 871 Ka-501 este un derivat mai compact al motorului folosit pe Leopard 2
Valori probabile ale blindajului compozit de baza KSAP al Rotem K1, posibil o varianta de Chobham (primele variante foloseau SAP(Special Armor Plate)), in valori echivalente blindaj omogen laminat din otel (RHA):
- 688mm blindaj frontal sasiu
- 322mm blindaj lateral sasiu
- 740mm blindaj frontal turela
De la stanga la dreapta: K1E1, K1A1, K1A2
Daca ai nostri tot se chinuie cu achizitia a unul sau doua batalioane de Abrams, oare K1 nu ar fi o solutie mai potrivita, chiar si de ar fi doar in completare fata de catafractul de 72 de tone? Si nu e prima oara cand intreb…
Marius Zgureanu
Surse:
Altair.com.pl/news/view?news_id=32330
https://nationalinterest.org/blog/buzz/south-korea-planning-upgrade-its-k1a2-main-battle-tank-144242
https://thediplomat.com/2020/04/south-koreas-army-plans-to-upgrade-k1a2-main-battle-tank/
https://sturgeonshouse.ipbhost.com/topic/1660-finding-a-book-featuring-south-korean-k1-88-tank/
https://twitter.com/Ninja998998/status/1132231229300912131/photo/3
https://www.docdroid.net/zvIkXJz/130101741-m1-abrams-in-action-pdf
Citeste si:
Coreea de Sud operationalizeaza 100 de tancuri K2 Black Panther pana in 2017
http://www.rumaniamilitary.ro/reinfiintati-arma-cavalerie-inlocuirea-tunului-antitanc-cal-100mm
http://www.rumaniamilitary.ro/ce-facem-cu-tancurile-noastre