… pentru Spania.
La 23 decembrie 2021, minstrele Apararii si Afacerilor Interne spaniole au semnat un acord pentru achizitionarea a 36 de elicoptere Airbus H135 cu livrari incepand de anul acesta, conform unui plan de stimulare lansat de respectivul guvern pentru a sprijini industria de profil.
Dintre acestea, 18 elicoptere sunt destinate Ejército del Aire (Fortele Aeriene) si Armada Española (Marina), celelalte 18 fiind configurate pentru pentru Cuerpo Nacional de Policía (Poliția Naționala) si Guardia Civil (Garda Civila). Livrările vor începe anul viitor.
Ejército de Tierra spaniol (forțele terestre) au deja in uz 16 elicoptere H135. Ministerul de Interne are 31 de elicoptere H135 iar noul lot va inlocui elicopterele BO105 intr-o serie de misiuni, inclusiv de aplicare a legii și de salvare.
Noile H135 pentru Ejército del Aire si Armada Española vor inlocui in misiunile de formare a pilotilor aeronavele mai vechi, uniformizand dotarea flotelor aeriene ale diverselor servicii spaniole.
In decembrie 2020, Agenția Europeana de Siguranta a Aviației (AESA) aprobase o noua masa totala de 3,1 tone (crescuta cu 120 de kg) pentru cea mai recenta versiune a elicopterelor H135 (EC135 P3H/T3H și EC635 P3H/T3H). Rezulta astfel ca raza lor de acțiune creste cu 139 km, durata zborului crescand in consecinta cu 40 de minute. Performanta respectiva este posibila pentru toate variantele H135 echipate cu avionica Helionix, avionica care permite operarea H135 cu un singur pilot sau configurarea minimalista a tabloului de bord al copilotului, pentru un camp vizual extins.
Englezii, se gandesc sa inlocuiasca elicopterele Gazelle cu H135 si pentru misiunile de recunoastere, nu doar pentru antrenament…
Si o stire datand din ianuarie 2020 – si anume faptul ca H135 a pierdut (la fel ca Bell 407GXi) competitia americana pentru trainerul marinei (US Navy), inlocuind Bell TH-57B/C Sea Ranger, in favoarea monomotorului usor TH-119/ TH-73A de la Leonardo. TH-73A vor fi folosite pentru antrenamentul anual a sute de piloti USN, US Marine Corps și US Coast Guard pana dincolo de anul 2050. Pentru varianta AW119, Leonardo produce o parte din fuselaje la PZL Swidnik, asamblarea finala si o parte din productie fiind transferata de la Vergiate/Italia la Philadelphia, SUA pentru contractual american.
Airbus s-au plans de evaluarea propriei oferte de catre Marina, cum ca Marina „a evaluat Contractul pentru primul lot este de 177 de milioane de dolari pentru 32 de aeronave, in timp ce contractul total este în valoare de 648 de milioane de dolari pentru toate cele 130 de aeronave cu livrari in perioada 2020-2024″.
Acesta este al doilea contract major pe care Leonardo l-a obtinut recent cu Departamentul de Aparare al SUA, in septembrie 2018 castigand alaturi de Boeing o parte a unui contract de 2,38 miliarde de dolari pentru elicopterul de securitate al rachetelor balistice ale USAF. In cadrul acestui contract vor livra 84 de MH-139A, aeronave bazate pe elicopterul civil mediu bimotor AW139 al Leonardo.
MH-139A
Airbus s-au plans de evaluarea propriei oferte de catre Marina, cum ca Marina „a evaluat in mod nerezonabil si disparat propunerile tehnice ale ofertantilor”, adica aeronava in sine si ca decizia Marinei a fost nerezonabila si „bazata pe o evaluare tehnica gresita.
Si asta mai ales pentru ca propunerea lor , incluzand costul total de operare pe 10 ani, a fost mai ieftina decat a Leonardo cu aproape 100 de milioane de dolari, potrivit unui raport al guvernului SUA. Pentru Airbus H135 costul a fost de 1,31 miliarde de dolari, iar Leonardo a estimat ca TH-119 va costa 1,39 miliarde de dolari, lucru surprinzator din perspectiva faptului ca H135 era mai greu si bimotor.
Insa, dupa un studiu detaliat, acuzatiile au fost gasite ca nefondate.
Dar iata mai jos si cauzele pentru care H135 era insa mai putin potrivit…
In ambele subcategorii „tehnic” si „sistem de aeronave”, TH-119 al lui Leonardo a obtinut note „remarcabile” acolo unde H135 a fost considerat doar „bun”. Ambele aeronave au meritat un rating remarcabil pentru management si suport, conform raportului GAO.
De asemenea, Airbus a fost considerat un „risc moderat” in sistemul de aeronave si „risc scazut” în operare si sprijin, datorita maturitatii tehnice. Leonardo era un risc scazut în general.
Airbus a sustinut ca H135 a fost anterior certificat de FAA pentru a zbura in conformitate cu regulile de zbor instrumental (IFR), asemanator cu aparatele in uz H-60 și H-53 ale Marinei, dar maturitatea certificarii nu a fost un criteriu luat in considerare de US Navy.
Printre elementele la care H135 a fost punctat foarte bine, dintr-un total de 8 reduceri de risc, s-a aflat antrenamentul abilitatilor de lupta si o putere de rezerva pentru siguranta, data de existenta celui de-al doilea motor.
I s-a atribuit in schimb o evaluare de „slabiciune semnificativa” pentru cateva criterii de performanta, inclusiv pentru autorotatie. Aceasta din urma este necesara pentru antrenamentul pilotilor pentru revenirea in siguranta pe sol in situatia defectarii motorului sau transmisiei. H135, datorita celor 2 motoare este o aeronava mai grea, supusa la stres mai ridicat in cadrul testelor repetate de autorotatie.
Orientativ, performantele si costurile pentru variante civile de baza ale H135/H145 versus AW119 si alte elicoptere din clase apropiate sunt descrise in tabela de mai jos:
Model | H135 | H145 | AW119 | H130 | Bell GXi | MD530 | MD902 |
Cost achizitie | 6,15 mil.$ | 10,2 mil.$ | 3,85 mil.$ | 3,45 mil.$ | 3,25 mil.$ | 3,44 mil.$ | 7,25 mil.$ |
Cost operare | 861$ | 1210$ | 885$ | 640$ | 589$ | 480$ | 988$ |
V. max croaziera | 254km/h | 246km/h | 244km/h | 237km/h | 246km/h | 250 km/h | 248 km/h |
Raza de actiune | 635km | 680km | 954km | 606km | 600km | 430km | 587km |
Locuri cabina | 8 | 11 | 8 | 7 | 7 | 5 | 6 |
Masa utila | 1455kg | 1793kg | 1400kg | 1046kg | 1200kg | 1417kg | |
Masa max. | 2910kg | 3585kg | 2850kg | 3050kg | 2722kg | 1610kg | 3130kg |
Masa gol | 1455kg | 1792kg | 1483kg | 1377kg | 722kg | 1531kg | |
Plafon max | 6096m | 5240m | 4572m | 7010m | 5700m | 5700m | 5300m |
P. motor | 2x 633Cp | 2x 740Cp | 1002Cp | 950Cp | 813Cp | 650Cp | 2x550Cp |
Lung | 10,2m | 13,03 | 12,92m | 10,68 | 12,7m | 9,93m | 9,86m |
Diam. rotor | 10,2m | 11m | 10,83m | 10,69 | 10,67m | 8,33m | 10,3m |
V. urcare | 7,62m/s | 8,1m/s | 9,1 m/s | 9m/s | 10 m/s | 5,1 m/s |
Marius Zgureanu
Surse :
https://air.one/aircraft-showroom/airbus-helicopters-h135/
https://www.advancedhelicoptertrainer.com/
https://air.one/new-aircraft-showroom-compare/
https://www.arrse.co.uk/community/threads/aac-h135m-to-replace-gazelles-in-recon.308063/
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/h145-vs-h135-si-restul-optiunilor
https://www.rumaniamilitary.ro/airbus-h135-mai-silentios-mai-economic