…sa vedem insa cum fac de chiar reusesc sa si cumpere, sa aflam adica ce se afla dincolo de moarte…aaa pardon, doream a scrie, dincolo de PDFurile noastre traditionale.
Si luam un caz, asa la intamplare, sa zicem, sa cantarim: Germania! Nemtii si-au pus in cap sa-si innoiasca parcul de camioane militare si pe cale de consecinta (ca vorba aia au si de unde alege) au batut palma cu cei de la Rheinmetall MAN Military Vehicles pentru +2200 de vehicule din familia HX2 pe parcursul a sapte ani, pentru o suma totala de 900 milioane de euro (cu tot cu TVA).
MAN HX 2 in varianta 8×8
Un prim lot de 558 de camioane a si fost comandat pentru 240 milioane de euro, cu livrari intre 2018 si 2021.
Si ca sa nu creada lumea ca nemtii au numai Mercedesuri si-si schimba camioanele precum altii PDFurile, aducem la cunostiinta onoratei noastre audiente urmatoarea realitate; noile camioane HX2 vor inlocui caminoanele MAN KAT 1, intrate in dotarea Bundeswehr in urma cu 40 de ani! Nu-i nimic deosebit aici, un camion e un camion nu-i cine stie ce mare trehnologie, dar am facut aceasta precizare vis-à-vis de tragicul accident de la noi in care a fost implicat un camion militar romanesc DAC 665T, camion pe care toata presa l-a categorisit ca fiind “vechi”.
MAN KAT 1 in varianta de 5 tone
Ei bine, nou sigur nu era, dar daca se va dovedi ca a fost defectiune tehnica, apai nu din cauza varstei s-a intamplat nenorocirea ci din cauze mult mai “pamantene”, cum ar fi lipsa pieselor de schimb in principal, convins fiind ca mecanici armatei isi fac treaba daca au cu ce.
Revenind la nemti, Rheinmetall MAN si camioane HX2, ei bine aceasta familie de vehicule dispune de variante de la 4×4 la 10×10 si este o familie de camioane proiectata special pentru uz militar cu peste 10 mii de unitati vandute deja prin toata lumea.
Acuma si eu, ca amaratul de se uita prin gardul bogatilor, ma gandesc ca si noi am putea face la fel ca germanii, lansand o comanda de 2000 de camioane – in diferite configuratii – pe 10 ani, sa zicem, si atunci am arata si noi a oameni seriosi pentru ca daca logistica nu e apoi chiar nimic nu e…
Si daca tot zice nea premierul asta nou ca Rheinmetall + TBT 8×8 = Love, adica ca-i program d-ala strategic, nu putem sa ne lipim si de niste camioane nemtesti fabricate la ROMAN Brasov?! Ca tot motoare MAN au…
Dam si noi 8-900 de milioane de euro (in 10-12 ani), o parte importanta se intorc direct la buget, alta parte (la fel de importanta) indirect, mai dam de lucru la oameni, mai dezvoltam si noi industria, poate chiar mai atragem investitii.
Germanii platesc fara TVA 760 de milioane de euro, asadar efortul bugetar pentru noi ar fi de 760 de milioane de euro – pe motiv ca TVAul se intoarce in totalitate la buget – si daca impartim pe 10-12 ani avem undeva intre 63 si 76 milioane de euro efort anual. Pare asa de mult, cand la noi un km de asa-zisa autostrada, care se surpa inainte de inaugurare, costa si 20 de milioane de euro?! Eu zic ca nu-i mult deloc, sumele sunt fezabile, vointa sa fie…
Mai facem un calcul; dupa recentele cresteri de salarii si sume forfetare pentru parlamentari, romanii platesc lunar per cap de „ales” cam 3900 de euro, fara sa mai punem aici si restul cheltuielilor (deplasari externe, masini, alte achizitii, pensiile speciale ale dumnealor etc), inmultind suma cu numarul total de…alesi (465 bucati in viu) ajungem la frumoasa suma de 1,8 milioane de euro pe luna si 21,7 milioane de euro per an.
Acum, eu nu sustin sa terminam cu astia si sa cumparam camioane militare doar constat ca daca triplam banii consumati de 465 de oameni intr-un an capatuim MApNul cu peste 2000 de camioane nou-noute, dam de lucru la sute de romani adevarati, punem pe picioare o uzina, mai punem o piatra la temelia industriei nationale si pana la urma chiar ne alegem cu ceva de pe urma banilor scosi tot de noi din buzunare…
GeorgeGMT