Romania Military

Mai sunt si vesti bune dinspre F-35

hero_AN-10133

AN/AAQ-37 electro-optical DAS (Distributed Aperture System), este un senzor nou care va fi montat la bordul aeronavelor F-35 atunci cand acestea vor fi in sfarsit operationale. In esenta DAS-ul este un senzor IR, numai ca face parte dintr-o cu totul alta generatie si are o capacitatea net superioara fata de senzorii IR mai clasici, montati pe alte avioane.

Daca la baza seamana cu avertizoarele care sunt montate pe toate avioanele militare moderne, de lupta sau transport, si care este folosit pentru avertizarea echipajului fata de o lansare de rachete AA spre avion, acest nou dispozitiv are cam aceeasi functionalitate, dar are capacitatii supradezvoltate.

Astfel el detecteaza o racheta lansata spre F-35 si comanda lansarea contramasurilor, numai ca spre deosebire de alte sisteme, DAS-ul acopera intrega sfera din jurul avionului, fiind numit de americani “passive spherical awareness”.

DAS foloseste un numar mai mare de senzori de caldura, senzorii a caror capacitatea de detectie atinge chiar 1200 kilometri, in cazul rachetelor balistice, sau 30 de km in cazul avioanelor de lupta. Surpriza, in cazul acestui sistem, a fost atunci cand s-a observant ca DAS-ul poate detecta si focul artileriei, al tunului de pe tanc sau al MLRS-urilor, lucruri la care constructorul nu se gandise, dar care care i-au facut pe americani foarte bucurosi.

Acest avantaj enorm face ca un F-35 aflat in patrulare deasupra unei zone ostile sa poata ataca tinte la sol extrem de repede cu arme de mare precizie, asta si datorita faptului ca DAS-ul poate oferi coordonatele GPS ale locatiei din care s-a deschis focul.

Totusi scopul primordial al acestui senzor este depistarea tintelor aeriene (avioane inamice) fara ca aceastea sa observe F-35-ul, DAS-ul fiind incadrat in categoria de senzori pasivi care nu emit nici un fel de radiatie. Din motive de securitate date despre raza reala a sistemului nu au fost facute publice, insa este foarte probabil ca aceasta raza sa treaca binisor de 30 de kilometri, distanta de la care un avion non-stealth ar putea angaja vizual F-35.

Asa cum scriam si cu alte ocazii, programul JSF-ului este cu totul deosebit fata de alte programe de avioane noi. Practic cam tot avionul este eminamente nou-nout, de la aerodinamica la motorul folosit, de la avionica la modul de opearare.

In alte cazuri se mai foloseau si componente testate deja pe avioane mai vechi, sau dezvoltari ale acelor sisteme, ceea ce nu-i totuna cu un avion intreg cu totul nou, si probabil ca datorita acestui lucru intarzierile si desele probleme sunt destul de prezente in cadrul programului. F-35 va zbura si cel mai probabil va fi un avion de succes, fiind pana la urma primul stealth destinat unui numar foarte mare de consumatori.

Sursa: strategypage

 

GeorgeGMT

Exit mobile version