Rusii sunt foarte multumiti de rezultatele expozitiei aeronautice MAKS 2013, laudandu-se cu contracte foarte bune semnate. Astfel The United Aircraft Corporation a semnat pentru 2,5 miliarde de dolari, contracte pentru livrarea de avionica, servicii de mentenanta si alte produse conexe, presedintele UAC, Mikhail Pogosyan, declarand ca ministerul apararii din Rusia are contracte ferme cu UAC pentru livrarea de 300 de aparate, dintr-un total de 600 prevazute a fi achizitionate de catre Rusia.
Printr-un contract separat DoD rus va primii si trei aparate AWACS de tip A-50U modernizate anul acesta, asteptandu-se ca si cel de-al patrulea astfel de avion sa fie contractat curand si in acelasi timp Rusia va primi in dotarea, chiar dupa incheierea MAKS, si doua avioane Tu-214ON destinate sa inlocuiasa mai vechile AN-30, in cadrul programului “Cer Deschis”.
In alta ordine de idei
Rusii se declara lideri mondiali in vanzarea de avioane multirol de ultima generatie pe piata mondiala. Astfel in perioda 2009-2012 industria aeronautica rusa a vandut la export nu mai putin de 224 de avioane de lupta supersonice, totul in valoare de peste 9 miliarde de dolari. Desi suma pare foarte mica pentru un numar atat de mare de avioane (ceva peste 40 milioane dolari per aparat), datele au fost oferite de catre Center for the Analysis of the Global Arms Trade, care la randul sau isi bazeaza afirmatile pe cifrele puse la dispozitie de catre compania rusa Rosoboronexport.
Insa tot rusii recunosc ca in materie de valoare in bani, SUA detine primul loc, sumele incasate de americani pentru exportul avioanelor supersonice de lupta, depasind lejer incasarile rusilor.
Prinicipala piata de desfacere pentru avioanele si tehnologia militara ruseasca este in continuare Asia. Tari precum India, China, Indonezia, Malaezia si Vietnam, la care se adauga si Venezuela, au tinut sus steagul industriei aeronautice rusesti, prin exportul de avioane Su-27 si Su-30 , avioane care au avut partea leului in afacerile cu supersonice, dar si Mig-29 sau Yak-130 s-au vandut destul de bine.
Realizatorii studiului prevad ca pana in 2016 Rusia isi va mentine suprematia mondiala la numarul de avioane vandute, daca tinem cont de recentul semnat contract cu China, pentru 24 de aparate Suhoi-35, un nou contract cu Vietnamul pentru inca 12 Su-30MK2 semnat saptamana trecuta si o posibila vanzare de 24 MIG-29M catre Siria, daca situatia o va permite, la care se mai pot adauga si avioanele MIG-29SMT catre Serbia.
Insa trebuie adaugat ca acest boom al vanzarilor Rusiei, sau cel putin faptul ca rusii au vandut mai multe avioane decat americanii, se bazeaza si pe programul JSF. Astfel multe tari europene sau aliate cu SUA asteapta ca F-35 sa fie disponibil pentru achizitie, blocand din acest motiv orice alt contract pentru alt tip de de avion american. Iar datorita intarzierilor din programul F-35, respectivele state au preferat sa astepte, in locul unor noi comenzi de F-16, F-15 sau F/A-18 Hornet.
Odata ce productia F-35 isi va atige cotele normale, este de asteptat ca numarul de avioane vandute de americani sa creasca. Dupa cum se poate observa, voit sau intamplator, cele doua super-puteri si-au cam impartit piata aeronautica militara mondiala. Astfel rusii sunt lideri in Asia, in timp ce americanii tin ferm in mana, tarile asiatice aliate si piata europeana, in timp ce America de Sud este inca disputata intre toti cei trei “mari” in domeniul aviatiei. Aceasta impartire are si scaparile ei foarte importante: India cu Rafale, Venezuela cu Suhoi, insa in linii mari exista o anumita tendinta de defalcare a pietei tehnologiei militare.
Sursa+ foto: Ria Novosti
GeorgeGMT