De saracie si de frica chinezilor, malaiezienii cauta solutii cat mai ieftine pentru a-si putea mentine suveranitatea aeriana asupra teritoriului sau cu bani cati mai putini.
Astfel, planurile pentru achizitia de Rafale, Eurofighter sau F/A-18 Super Hornets au fost lasate de-o parte si acum guvernul de la Kuala Lumpur cauta solutii mai ieftine. Problema este inlocuirea celor 12 MiG 29, aparate care intre timp au fost retrase din serviciu.
In acelasi timp, chinezii ii viziteaza foarte des mai ales in zona recifurilor „James Shoal” si „Luconia Shoal”, doar anul trecut in luna mai 16 avioane de transport chineze au traversat spatial aerian malaiezian fara sa dea binete proprietarului de drept.
S-au cautat solutii, s-au cerut oferte, doar ca banii sunt o problema (ca pentru toata lumea de altfel), insa ofertele primite au avut de-a face mai mult cu aparate usoare de vanatoare. Au oferte de la indieni cu Tejasul lor rapciugos (ma si mir ca au curajul sa-l ofere la export), F/A-50 Golden Eagle de la KAI, rusii cu eternul si niciodata vandutul lor MiG 35, M-346 de la Leonardo, ba chiar si turcii de la TAI au ofertat aparatul lor de antrenament avansat si atac Hürjet desi asta nici macar primul zbor al prototipului nu l-a facut. Culmea, si chinezii au venit cu Hongdu L-15.
Insa chiar si un supersonic usor costa o gramada de bani daca-l cumperi de nou si astfel solutia ar fi Kuwaitul, cu a sa flota de F/A-18 Hornet aparate care vor fi retrase odata cu intrarea in dotare a Eurofighter Tranche 3A din Italia.
Iar pretul pare a fi senzational (aparatele sunt in stare foarte buna si au resura suficienta) de doar un million de dolari per bucata. Cu un astfel de pret au fost ofertate de kuwaiteni catre Tunisia. Horneturile kuwaitiene au intrat in dotare intre 1991 si 1993.
Doar ca desi Malaiezia doreste, mai trebuie sa astepte si opinia arabilor. Acestia nu refuzat cererea dar au explicat ca o astfel de afacere trebuie sa fie aprobata de nus’ ce comitet de-al lor si ca, evident, este nevoie de aprobarea Guvernului American.
Deocamdata se discuta, dar pentru Malaiezia ar putea fi o afacere buna cu atat mai mult cu cat tara asiatica mai are niste Horneturi “D” prin flota, astfel inca ar face sens sa cumpere “C”-uri.
Si daca va ganditi sa radeti de malaiezieni pentru ca cumpara la mana a doua, atunci sa stiti ca tari mult mai bogate si mai cu pretentii fac cam la fel, dar nu din cauza banilor ci a incompetentei clasei lor politice. Canada fiind doar un exemplu, una dintre cele mai bogate natiuni din lume, a cumparat din Australia 18 aeronave F/A-18 Hornet, sa-si mai primeneasca flota imbatranita pentru ca a tot amanat o decizie in programul de dotare cu un nou aparat multirol.
GeorgeGMT