Romania Military

Mare necaz, mare…

Dupa Australia, se pare ca si Germania se gandeste sa renunte la flota de elicoptere de atac Tiger. Daca in cazul Australiei mai putem discuta, in cazul Germaniei lucrurile sunt de foarte rau augur, atat timp cat Berlinul nu este doar client pentru Tiger ci, impreuna cu Franta, este producatoarea acestuia.

Din pacate Tiger n-a rupt gura targului, s-a vandut foarte slab (Franta, Germania, Spania si Australia), s-a dovedit extrem de scump si a fost bantuit de multe boli ale copilariei.

Acum, daca Germania renunta la modernizarea propriei flote de Tiger, Franta si Spania raman singure sa suporte toate costurile. Despre dezvoltarea unui urmas al Tiger nici nu mai poate fi vorba…

Ceea ce stim sigur, deocamdata, este ca guvernul german a cerut anumite lamuriri despre AH-64 Apache al Boeing si a facut acest lucru in mod oficial.

“Shortly before the start of the Covid pandemic (early 2020), the German government requested information related to Apache from the US government. The US government has responded to the request,” a declarat la Berlin Michael Hostetter, vice-presedinte al Boeing defense, space, and security Germania.

Deocamdata aceasta cerere de informatii nu este in nici un fel angajanta si Germania are inca pe masa modernizarea elicopterelor Tiger la Standard 3, dar faptul ca Apacheul este luat in considerare arata ca problemele Tiger sunt “multe si cornute”, costul de operare foarte mare si una peste alta, cost-beneficiu, ar putea face ca viitorul elicopter de atac al Bundeswehr sa nu mai fie fabricat local.

In anul 2020 germanii operau un numar de 53 de elicoptere Airbus Tiger, insa le “operau” doar in fisele de inventar, conform presei germane, majoritatea acestor aparate nu erau operationale.

Avantajul AH-64 Apache ar fi, pe langa destul de multe altele, ca modernizarea si integrare de noi arme sau sisteme de avionica, razboi electronic etc s-ar face preponderent pe banii americanilor. Pe de alta parte Apacheul are mai multe arme la dispozitie, este un elicopter harsait prin razboaie si modernizat corespunzator, dar in in linii mari banii ar putea fi factorul hotarator: Tiger este pur si simplu prea scump de tinut la zbor, prea scump de modernizat si are de asemenea mai putine sisteme de arme la dispozitie.

PS Airbus Tiger sufera de aceeasi boala cronica precum si “rubedeniile” sale europene: Eurofighter si NH 90 sau A 400M. Intarzieri in livrare, prea multe “mame”, costuri de operare foarte mari, necesar de modernizare mare etc. De unde rezulta ca europenii stiu sa faca cam tot ce au nevoie dar le lipseste experienta, nu au capacitatea de a lansa comenzi mari, fiecare vrea altceva,  si – poate –  capacitatea de a asigura constructorilor locali fondurile necesare pentru obtinerea unor sisteme de armament de cea mai inalta calitate.

Plus lipsa evidenta a experientei de razboi, lucru care trage tare in jos industria europeana de profil.

GeorgeGMT

Exit mobile version