Inca trei submarine au fost comandate catre Mazagon Docks Ltd& DCNS. Aceste trei noi submarine (in plus fata de cele sase comandate cu ceva timp in urma) vor fi construite tot la Mumbai si vor dispune – in premiera pentru India – de un sistem de propulsie de tip AIP (anaerobic propulsion system) dezvoltat de indienii de la DRDO (speram noi sa le fi iesit ok sistemul).
Daca o luam inapoi pe firul povestii Scorpene in India, ajungem in anul 2005, cand DCNS/Navatinia si guvernul indian au semnat un contract pentru construirea in India a sase astfel de nave. Initial se discuta ca o parte dintre ele sa dispuna de sistem de propulsie independent de aer (AIP), dar pana la urma s-a renuntat la idee.
Navele sunt construite, asa cum spuneam, la Mumbai de catre Mazagon Docks cu ajutorul expertizei tehnice din partea DCNS/Navatinia si a transferului de tehnologie. O parte din echipamente sunt importate.
Pana acum au fost lansate la apa doua submarine – Proiect 75 – INS Kalvari, care este gata de lupta, lansand si prima racheta anti-nava de pe un submarin indian – o Exocet SM 39, in timp ce al doilea submarin a fost lansat si se afla acum in probe de mare. Toate submarinele Scorpene pot lansa si rachete anti-nava.
Cu aproximativ doi ani in urma India a dorit sa porneasca o noua competitie pentru achizitia a inca sase submarine clasice (cochetand chiar cu Soryu-class), doar ca dupa ce a tatonat piata s-a intors se pare tot spre o tehnologie pe care tocmai ce incepuse s-o asimilieze, dupa destul de multe intarzieri si astfel putem explica noua comanda pentru inca trei Scorpene.
Decizia este una inteleapta cu atat mai mult cu cat Marina Indiana are ca planuri de viitor constructia in tara a 24 de noi submarine (clasice + nucleare), astfel ca experienta acumulata in programul Scorpene ii prinde foarte bine, navele sunt foarte bune si pot fi relativ usor modernizate.
Nemaidiscutand aici de imensul avantaj economic si strategic de ati construi proprile submarine.
GeorgeGMT