Romania Military

Marina israeliană. Un exemplu de urmat și pentru noi?

Să ne poziționăm (în timp și spațiu)

Israelul are acces la Marea Mediterană și la Marea Roșie prin Golful Eilat. Litoralul are o lungime de 273 km iar Zona sa Economică Exclusivă are o suprafață de 26.352 kmp. Prin comparație, litoralul României are 245 km iar Zona Economică Exclusivă are o suprafață de 23.627 kmp.

Principalele baze ale marinei se află în Haifa, Ashdod și Eilat. Merită menționată și baza navală din Atlit, casa celebrei Shayetet 13, un fel de echivalent israelian al Focilor americane.

Sursa foto: https://msp-israel.net.technion.ac.il/en/about/area/#:~:text=The%20Exclusive%20Economic%20Zone%20(EEZ,Israel%2C%20as%20agreed%20between%20them.

În principiu, fișa postului” marinei israeliene arată cam așa:

Un scurt istoric operațional

Marina israeliană a fost înființată la începutul anului 1948 și, de-a lungul existenței sale, a fost implicată în mai multe bătălii și operațiuni navale de mai mică sau mai mare amploare. Printre cele mai importante confruntări navale se numără:

Acestea sunt câteva dintre cele mai cunoscute bătălii și operațiuni în care a fost implicată marina israeliană, reflectând atât utilizarea tehnologiei avansate, cât și foarte mult curaj și imaginație.

Fac aici o scurtă paranteză cu cele mai cunoscute acțiuni ale Shayetet 13, echivalentă cu SEAL-ul american sau SBS-ul britanic. De-a lungul timpului, unele dintre operațiunile sale au devenit cunoscute publicului:

Dotarea cu mijloace tehnico-tactice

Din perspectiva dotării cu mijloace tehnico-tactice, eu aș împărți scurtul istoric al marinei israeliene între epoca de dinaintea scufundării INS Eilat și epoca de după scufundarea sa. La începuturile sale, flota israeliană a fost dotată cu corvete de clasă Flower, fregate de clasă River și două distrugătoare din clasa Z, INS Eilat fiind unul dintre ele. Toate erau nave concepute și produse în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

INS Eilat a fost scufundat în 21.10.1967 în timpul unuia din numeroasele războaie arabo-israeliene. Este prima navă de luptă ce a fost scufundată de rachete navă-navă, sovietica Styx trasă de pe vedetele egiptene purtătoare de rachete de clasă Komar. Acest eveniment a determinat schimbări majore în ceea ce privește dotarea ulterioară cu nave a marinei israeliene. Ceea ce a urmat este un lung șir de vedete purtătoare de rachete / corvete din ce în ce mai mari și mai bine înarmate: celebrele Sa’ar. Sa’ar înseamnă „uragan/tempestă”.

Evoluția clasei de nave Sa’ar de-a lungul timpului

Navele din clasa Sa’ar sunt o serie de nave purtătoare de rachete ghidate dezvoltate pentru Marina Israeliană. Acestea au fost proiectate pentru a oferi o combinație de viteză, putere de foc și manevrabilitate, fiind utilizate în principal pentru apărarea coastelor și atacuri rapide asupra navelor inamice.

1. Clasa Sa’ar 1, 2 și 3 (anii 1960-1970)

Primele nave din clasa Sa’ar au fost bazate pe designul german al vedetelor rapide Type 206 Jaguar. În anii 1960, Israelul a achiziționat mai multe astfel de nave și le-a modificat, echipându-le cu rachete Gabriel. Acestea au avut un rol crucial în Războiul de Yom Kippur (1973), unde au demonstrat superioritatea rachetelor față de artileria navală tradițională.

Inceputurile…

Sa’ar 3 echipata atat cu rachete nava-nava Gabriel cat si Harpoon. Celebrul Oto Melara de 76mm in pozitie de tragere. Se remarca tuburile de lansare pentru Gabriel mai voluminoase decat cele pentru Harpoon

Sa’ar 2 echipata cu rachete nava-nava Gabriel, sonar tractat si tuburi lanstorpila. Plus un tun rapid de calibru mic in prova. Briceag elvetian? Nu, vedeta rapida de clasa Sa’ar…

2. Clasa Sa’ar 4 și 4.5 (anii 1970-1980)

Sa’ar 4 – Introduse la începutul anilor 1970, aceste nave au fost mai mari și mai bine echipate, având sisteme de rachete Gabriel și Barak. Au fost utilizate cu succes în mai multe operațiuni, inclusiv atacuri asupra bazelor teroriste maritime.

Sa’ar 4.5 – O variantă îmbunătățită a clasei Sa’ar 4, echipată cu rachete mai moderne și sisteme electronice avansate. O clasă extrem de versatilă, de care s-a „tras” foarte mult în termeni de armament ambarcat.

3. Clasa Sa’ar 5 (anii 1990 – prezent)

Aceste corvete, construite în SUA de Northrop Grumman, sunt nave mai mari și mai bine echipate pentru misiuni extinse. Ele dispun de sisteme avansate de apărare antiaeriană și sunt folosite în principal pentru protecția apelor teritoriale și a platformelor de gaz din Marea Mediterană.

Corveta Sa’ar 5, prima corveta „mare” a marinei israeliene dupa regandirea acesteia in urma scufundarii INS Eilat

4. Clasa Sa’ar 6 (prezent și viitor)

Lansată în anii 2020, această clasă reprezintă cele mai moderne nave ale Marinei Israeliene. Sunt bazate pe designul german MEKO A-100 și sunt construite de ThyssenKrupp Marine Systems. Sa’ar 6 este echipată cu sisteme avansate de apărare, inclusiv rachete Iron Dome pentru protecție împotriva atacurilor cu rachete și drone.

Corveta Sa’ar 6, un proiect extrem de modern si de bine inarmat

Toate pozele au fost preluate de pe site-ul Seaforces.org

Evoluția este evidentă: de la micile vedete purtătoare de rachete navă-navă (~200 tone deplasament) din anii ’60 am ajuns la corvetele multirol de astăzi, nave cu un deplasament de ~2000 tone, capabile să lupte în toate mediile: anti-navă, antisubmarin și antiaerian. O constantă în cazul tuturor claselor este atenția deosebită acordată războiului electronic. Acest lucru este confirmat și de numeroasele lansatoare de contramăsuri: capcane termice și dipoli, vizibile pe punte și pe suprastructuri și în număr mare pe toate clasele, de la Sa’ar 2 până la Sa’ar 6.

Componența flotei de suprafață astăzi și perspectivele sale pe termen mediu

Astăzi, marina israeliană dispune de o flotă modernizată, adaptată nevoilor sale strategice și capabilă să facă față provocărilor din regiune. Navele purtătoare de rachete din clasa Sa’ar reprezintă coloana vertebrală a flotei de suprafață, iar în ultimii ani, modernizarea acestora a fost o prioritate. Principalele nave de luptă aflate azi în dotare sunt:

Din punct de vedere al dotării marinei cu noi mijloace tehnico-tactice, corvetele de clasă Sa’ar 4.5 vor fi înlocuite în perioada următoare cu noi corvete, clasa Reshef (sursa Naval News). Iată o sinteză a caracteristicilor acestei nave:

Asemănări și deosebiri

Marina israeliană a parcurs un drum lung de la începuturile sale modeste în 1948. Evoluția sa a fost modelată de evenimente istorice dramatice, cum ar fi scufundarea INS Eilat dar și de necesitatea adaptării la un mediu de securitate complex și volatil, în continuă schimbare. Astăzi, marina israeliană este o forță modernă, bine echipată și pregătită să protejeze interesele naționale ale Israelului pe mare.

Pe viitor, Israelul va continua să investească în capacități navale avansate (clasa Reshef, de exemplu), consolidându-și astfel poziția de putere maritimă regională. Într-o lume în continuă schimbare, un lucru rămâne cert: mările și oceanele vor juca un rol esențial în securitatea și prosperitatea națiunilor, iar Israelul este conștient de această realitate strategică. Spre deosebire de alții care nu sunt…

Marina română nu a mai luptat din cel de-al Doilea Război Mondial și, în acest moment, este percepută drept a cincea roată la căruță, atât de politicieni cât și de armata română însăși. Această stare de fapte este pe deplin reflectată de valoarea combativă a navelor din dotare precum și de alocările bugetare, până acum insuficiente raportat la necesități.

Modelul israelian nu poate fi copiat 1:1, dar oferă câteva lecții valoroase pentru modernizarea Marinei Române. Printr-o combinație de corvete puternic înarmate, sisteme avansate de protecție a platformelor maritime și capacități de război electronic, România și-ar putea întări semnificativ poziția în Marea Neagră. Totuși, țara noastră ar trebui să își adapteze strategia în funcție de realitățile Mării Negre, combinând lecțiile israeliene cu nevoile noastre specifice, cele ale NATO și ale celorlalți parteneri regionali.

Dintre punctele forte ale modelului israelian care ar putea fi relevante și pentru România putem menționa:

  1. Flotă compactă, dar puternic înarmată – Israelul s-a concentrat pe nave rapide, puternic înarmate, cu accent pe vedete purtătoare de rachete și corvete moderne. România, având o zonă maritimă relativ restrânsă în Marea Neagră, ar putea beneficia de un model similar, mai ales în contextul amenințărilor asimetrice relevate de conflictele din Marea Neagră și din Marea Roșie.
  2. Accent pe apărarea infrastructurii maritime – Israelul își protejează platformele de extracție a gazelor naturale cu ajutorul corvetelor Sa’ar 6. România deține sau va deține, de asemenea, resurse energetice offshore în Marea Neagră, iar o protecție navală solidă este esențială.
  3. Utilizarea tehnologiilor avansate, creșterea capabilităților de război electronic și cibernetic – Marina israeliană pune accent pe sistemele de supraveghere, război electronic și cibernetic și de apărare antiaeriană. Astfel, una dintre lecțiile israeliene este importanța războiului electronic în conflictul naval. Prin urmare, România ar trebui să investească în:
    • Sisteme de bruiaj și război electronic pentru nave, capabile să contracareze rachetele ghidate ale adversarului.
    • Apărarea împotriva atacurilor cibernetice asupra infrastructurii maritime, inclusiv a sistemelor de navigație și comunicații.
    • Drone maritime autonome, fără echipaj la bord, pentru supraveghere și atac electronic.
  4. Integrarea cu aliații – Israelul colaborează strâns cu SUA pentru a obține tehnologie avansată și sprijin logistic. România, ca stat NATO, are deja această oportunitate, dar ar putea accelera procesul de modernizare printr-o colaborare mai intensă cu aliații.

Evident, sunt și diferențe importante care ar trebui luate în considerare:

  1. Contextul geostrategic diferit – Israelul operează într-un mediu ostil, cu amenințări maritime constante din partea unor state sau grupări non-statale. România, deși afectată de instabilitatea din regiunea Mării Negre (mai ales în contextul conflictului ruso-ucrainean), nu se confruntă cu același tip de provocări. Israelul beneficiază de ieșire directă la două mări și are acces nerestricționat către oceanele lumii. Accesul în Marea Neagră este reglementat de Convenția de la Montreaux, ceea ce implică anumite restricții și dependențe. În plus, accesul forțelor NATO neriverane este puternic restricționat, atât ca tonaj cât și din punct de vedere temporal – maxim 21 de zile, iar asta în vreme de pace. Ce ni se poate întâmpla pe timp de război vedem astăzi în cazul Federației Ruse și Ucrainei. Turcia este garantul Convenției de la Montreaux și a demonstrat că își ia rolul în serios, în acord cu prevederile Convenției.
  2. Distanțe și logistică – Israelul operează într-o zonă maritimă mai mică, iar distanțele sunt gestionabile pentru o flotă de nave mai mici și rapide. România ar putea avea nevoie de o combinație între vedete rapide și nave mai mari (corvete sau fregate) pentru a asigura o prezență navală mai robustă. În plus, România trebuie să contribuie cu mijloace tehnico-tactice navale atât la activitățile NATO din afara Mării Negre (Grupurile navale SNMG-2 și SNMCMG-2, Sea Guardian), cât și la cele ale Uniunii Europene, așa cum este Operațiunea Aspides, Med Irini sau Atalanta. Participarea la misiuni externe necesită nave al căror deplasament și senzori & armament permit dislocări de lungă durată și capacitatea tehnico-tactică de a face față provocărilor fiecărei misiuni. În acest moment, Marina Română nu are în dotare o navă de luptă capabilă să facă față amenințărilor și provocărilor Operațiunii Aspides din Marea Roșie.
  3. Industrie navală și buget – Israelul are o industrie de apărare foarte dezvoltată, capabilă să producă și să modernizeze echipamente militare de vârf. România trebuie să își dezvolte propriile capacități de producție sau să colaboreze mai intens cu partenerii NATO pentru a evita dependența excesivă de importuri. Deși nu ducem lipsă de șantiere navale capabile să construiască nave de luptă de orice dimensiuni, industria românească nu este capabilă în acest moment să dezvolte și să producă senzori și armament sofisticate (radare, sisteme de comunicații, comandă și control sau rachete navă-navă sau antiaeriene). Pe de altă parte, astăzi România are acces la cele mai moderne și capabile sisteme de luptă produse de partenerii occidentali. Despre buget am spus deja că este insuficient, atât raportat la starea actuală a mijloacelor tehnice aflate în dotarea Marinei Române cât și la nevoile de înzestrare ale marinei pentru a deveni o forță de luptă credibilă. 
În loc de „Sfârșit”

În opinia mea, în acest moment ne aflăm în fața unei foi albe. Cineva trebuie să aștearnă primele rânduri, evident, nu sunt eu acela.

Dacă vrem să fim realiști, nu există deosebiri între marina israeliană din 1948 și marina română de astăzi: la fel ca marina israeliană din 1948, marina română de astăzi este sublimă (pe hârtie) dar (în realitate) lipsește cu desăvârșire.

În acest context, modelul de dezvoltare ales de Marina Israeliană după scufundarea INS Eilat, model bazat pe nave mici dar puternic înarmate, nave adaptate mai degrabă intereselor noastre imediate, locale, din Marea Neagră decât contribuției mai largi în cadrul grupărilor și misiunilor NATO ar trebui să fie prioritar în condițiile alocărilor bugetare actuale. 

Fără o creștere substanțială a bugetului alocat marinei militare vom avea în continuare doar o marină de „paradă”, fără valoare combativă reală, incapabilă să protejeze interesele României la Marea Neagră în cazul unui război, chiar dacă „ambițiile” sunt mari și vrem să avem și „fregate”, și „corvete” și „nave de patrulare” noi în următorii 20 de ani. Nu mai vorbesc aici și de efectul disruptiv al noilor tehnologii și ritmul drăcesc impus de acestea. În acest sens îl citez pe domnul Viceamiral Mihai Panait (Defense Romania):

”Avem programul de înzestrare al Armatei României care spune foarte clar ceea ce dezvoltăm în următorii 20 de ani. Este primul proiect, cel al celor două nave de patrulare. Cel de-al doilea proiect, am intrat în acest program încă de un an, de anul trecut, în Programul Corveta Europeană. Vom construi 4 corvete noi pe programul și pe proiectul european. Avem, de asemenea, în programul de înzestrare al Armatei României, în programul de înzestrare al Forțelor Navale Române, construcția a 3 fregate noi. Sunt doar câteva dintre programele noi. Se întinde acest program pe un termen de 20 de ani”, a explicat șeful Forțelor Navale române.

 

Exit mobile version