Intr-un interviu aparut in Ziare.com, ambasadorul american la Bucuresti, dl. Mark Gintestein vorbeste despre ideea foarte buna pe care actualul guvern o are si anume aceea de a cumpara avioane F-16 sh din Portugalia. Omul este foarte specific: Portugalia, nu sau Olanda.
OK pana aici toate bune, este parerea dansului, in mod clar stie foarte bine cum stau lucrurile in aceasta privinta. Insa nu pot sa nu-mi aduc aminte de primele declaratii facute de Gintestein la Bucuresti pe tema avioanelor F-16. Desi atunci am crezut ca nu inteleg eu bine, sau ca o fi doar o mica smecherie la negocierea contractului, timpul arata insa ca ambasadorul vorbea foarte serios!
Mai tineti minte, fara indoiala, ca el se referea la imposibilitatea ca Romania sa faca rost de bani, 4.5 miliarde de euro, pentru 48 de avioane F-16 noi, pe motiv de rating slab. Lucrul este total adevarat, dar eu radeam in sinea mea gandindu-ma ca astfel de finantari sunt in general oferite de guvernul a carui companie exporta avioanele, sub forma unui credit inter-guvernamental, pe modelul oferit de Suedia in cadrul ofertei Saab, sau pe model polonez, credit oferit de Trezoreria SUA cu o dobanda neglijabila. Iar in acest caz ratingul nu mai era relevant.
Ratingul devine insa foarte relevant in momentul in care Romania nu ar beneficia de acelasi tratament precum Polonia si ar fi obligata sa imprumute respectiva suma de pe piata libera de capital, undeva la peste 6% dobanda pe an. In aceste conditii sunt total de acord ca NU NE PERMITEM o asa afacere!
In mod foarte clar, abia acum inteleg, SUA nu au oferit Romaniei posibilitatea de a-si finanta cele 48 de avioane printr-un credit oferit de guvernul american, ci au insistat ca noi sa facem rost de bani cum om putea si sa-i dam gramada.
De ce SUA nu ne ofera o finantare sustenabila prin Trezoreria lor, pe model polonez?! Foarte buna intrebare si sincer nu stiu, ce stiu insa este faptul ca oferta Saab, cu finantarea guvernului Suediei este inca foarte valabila. Asadar daca americanii nu vor/nu pot sa ne ajute cu finantarea, de ce nu mergem pe varianta suedeza?!
Mark Gintestein, declara:
Romania pare sa ia o decizie foarte inteleapta. Trebuie abordata problema capacitatilor actualei generatii de avioane de lupta, care se deterioreaza foarte mult. Cred ca vor fi dificil de pastrat in stare de functionare, iar conducerea Romaniei, ma refer aici la toate partidele, va trebui sa decida ce directie trebuie urmata.
O varianta luata in calcul, care mi se pare rationala, este ca Romania sa achizitioneze avioane dintr-o tara care detine avioane si intentioneaza sa le vanda, iar apoi sa le reconditioneze. Astfel, puteti cumpara un numar mic de avioane si veti avea avioane care sunt practic identice cu cele noi.
Aspectul vital este antrenarea noilor piloti. Fortele Aeriene ale SUA asigura pregatirea acestora insa doar daca exista avioane pe care pilotii sa le poata folosi, chiar daca acele avioane sunt mai vechi si au fost reconditionate. Important este sa se inceapa acest proces, fiindca el este de fapt mai complicat si mai dificil decat achizitionarea avioanelor.
Tranzactia este de fapt una bilaterala, iar SUA nu este implicata in achizitie, tranzactia implica Portugalia si Romania. Inteleg ca Ministerul Apararii ar putea trimite o echipa in Portugalia sa vada avioanele. Mi se pare o idee minunata. SUA ar putea sprijini imbunatatirea avioanelor si ar putea incepe pregatirea pilotilor, iar daca se va dori achizitionarea de avioane mai noi, pe masura ce ratingul de tara si stabilitatea financiara a Romaniei se imbunatatesc, puteti lua aceasta decizie mai tarziu.