Din tabloul optiunilor pentru marina noastra, in permanenta «competitie » intre Exocet, Harpoon, RBS-15 si NSM, ne-a scapat o optiune putin diferita, chiar daca nu isi poate propune sa inlocuiasca cu totul optiunile deja enumerate: Marte sau Sea Killer, in varianta initiala.
Conceputa ca un sistem „sea-skimming” mai usor si cu raza scurta (10km pentru Sea Killer Mk1/ Nettuno respectiv 25km pt. MKII/ Vulcano), racheta se lauda cu o masa de doar 300-315kg, totul cu pretul unui cap de lupta de doar 70kg. Diametrul rachetei este maxim 316mm cu tot cu booster, anvergura este de 0,999m iar lungimea este de 3,85m. Viteza de deplasare este inalt subsonica, Mach 0,8 iar capul de lupta este perforant-exploziv cu focos de proximitate.
UH-1N in versiunea AB212 ASW cu Marte
Daca initial ghidajul era inertial conjugat cu «beam-riding », cu optiunea de ghidaj radio, incepand cu versiunea Marte 2 s-a trecut la ghidaj radar si .
Cele mai recente variante sunt :
Marte 2 – versiunea imbunatatita a Marte cu cap de cautare radar in con de varf turtit.
Marte 2S _ versiunea scurta a Marte 2 (2006), pentru integrare mai usoara pe elicoptere, cu o raza de actiune de 30km,
Marte 2A – versiune modificata pentru aeronave cu aripa fixa, nemaiavand nevoie de booster datorita lansarii cu viteza ai mare si de la altitudini mai mari
Marte Mk 2N – versiune suprafata-suprafata pentru operatiuni litorale pana la 30km
Marte-ER – versiunea cu turbojet de mars in loc de motor racheta, mai scurt datorita noului propulsor, cu raza de actiune de peste 100km
Marte-ERP – versiune Marte-ER pentru aeronave cu aripa fixa, cu incarcatura de lupta marita (120kg) in locul booster-ului;
Marte MK2/s stanga si ER dreapta
Elicoptere care integreaza Marte : AB-212ASW (de fapt versiunea antisubmarin a UH-1N, predecesorul lui UH-1Y Venom) AW-101, SH-90 si SH-3D Sea-King. Integrarea Marte-ER pe NH-90, care va acomoda 2 rachete, a avut loc in 2014, deoarece rachetele Exocet erau prea grele pentru respectiva platforma. Lectie de retinut si pentru dotarea Puma Naval, care datorita folosirii vechilor motoare Turmo are limitari serioase ale masei utile comparativ cu un Cougar sau Caracal, acestea din urma fiind dotate cu Exocet.
Marte-ER pe NH-90
In noiembrie 2015, Eurofighter Typhoon a inceput testarea versiunii cu aripi fixe, denumita Marte-ERP si echipata cu un cap de lupta de 120kg (in locul booster-ului) cu capacitati de penetrare extinse si detonarea secventiala a incarcaturii explozive dupa penetrare. Fiind mult mai mica decat clasicele Harpoon, RBS-15 sau Exocet, un Eurofighter poate transporta pana la sase rachete Marte pe pilonii sai, comparativ cu doar 2 sau 3 dintre suratele mai grele.
Marte Mk2/N si Marte ER pot fi folosite alternativ, alaturi de Exocet MM Block 3 si in cadrul unui sistem mobil de aparare de coasta, sistem vandut de curand (noiembrie 2016) Qatarului, livrarile urmand a avea loc din 2022. Sistemul, compus dintr-un modul de comanda (C2), lansator si modul logistic, este capabil sa lucreze in mod autonom bazat pe propriul radar sau prin legatura de date in cadrul unei retele de aparare de coasta.
Marte alaturi de Exocet in sistemul de aparare de coasta (Dimdex 2018)
In acelasi timp Qatarul si-a echipat cele 12 elicoptere navalizate NH90 NFH (NATO Frigate Helicopter) cu rachete Marte ER .
Tragere cu Marte-ER pe fundal de Mistral-Simbad RC
Emiratele Arabe Unite au semnat si ei un contract de achizitie de Marte-ER.
Daca SeaVenom este o alternativa echivalenta lui Spike NLOS, Marte este o arma intermediara, cu cap de lupta mai puternic si raza de actiune superioara, putand fi instalat atat pe elicoptere medii si grele cat si pe nave mai mici, vedete si barci rapide, care nu au optiunea sa fie echipate cu rachete de 700-800kg.
Marius Zgureanu