Constructorul il mai numeste si „Multimission Assault Helicopter”:
Cel mai important e ca se incapataneaza sa fie NOTAR (NO TAil Rotor)!
… si pentru ca se bazeaza si pe „Coanda effect” (min. 1:53) in fantele distribuite pe lateralul grinzii de coada amplificat cu ajutorul generatoarelor de vortex:)
Chiar elicopter de asalt e putin exagerat sa-l consideram, insa ar putea deveni un concurent pentru H135M/635 si H145M!
MD969 este o evolutie a liniei bimotorului MD902 si este destinat, potrivit presedintei Lynn Tilton, competitiei US Army pentru elicopterul de recunoastere si atac usor care va inlocui vechile OH-58 Kiowa – programul FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). In consecinta, pentru a sustine efortul, lucrul la proiectul MD6XX a fost intrerupt si au mobilizat o intreaga echipa dedicata lui 969.
Revenind la Combat Explorer, acesta are un echipaj de doi si poate lua la bord inca 6 pasageri si poate lua armament pe pana la 6 puncte de acrosaj situate pe grinzile laterale. Sarcina maxima la decolare este de 3071 kg iar cea utila de 1540kg. Distanta maxima de zbor este de 680km, cu o anduranta de 3 ore, in timp ce viteza de croaziera este de 296km/h iar cea maxima spre 334 km/h. Plafonul maxim de zbor este de 3246m iar fara efect de sol acesta scade la 2703m.
MD969 integreaza noile solutii de materiale compozite ale MD Helicopters care vor fi introduse si pe noul concept derivat Swift (cu aripi portante si viteza de pana la 380km/h), in paralel cu un nou sistem de echilibrare al sistemului NOTAR redimensionat si sistem nou de actionare a aripilor. Propulsia este asigurata de motoare GE Aviation T901-GE-900 (Improved Turbine Engine Programme /ITEP), dar se pot lua in considerare si alte motorizari, actualmente MD lucrand cu Pratt & Whitney la imbunatatirea vitezei.
Tot pachetul vizeaza un pret de pana la 15mil.$/masina.
Unul dintre cei mai seriosi concurenti in aceasta categorie, H145M – supranumit si „battlefield support helicopter„, continua si el sa evolueze si sa integreze avionica si noi sisteme de arme, in timp ce comenzile nu contenesc sa soseasca. Cea mai recenta noutate legata de H145 este integrarea unui nou rotor cu 5 pale, cantarind cu 53 de kg mai putin si sporind sarcina utila a elicopterului cu 150kg prin eliminarea a doua sisteme – unul antivibratie, din podea si altul compus din 4 amortizoare incrucisate de 3Hz. Certificarea noii variante va avea loc la inceputul lui 2020 iar rotorul este aplicabil ca si retrofit si pe mai vechile variante de H145.
Poate ar trebui sa incepem sa ne gandim si noi la ceva mai usor si mai multirol care sa inlocuiasca IAR-316B…
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=27558
https://www.janes.com/article/87041/mdhi-reveals-new-md-969-combat-explorer-helo
https://militaryleak.com/2019/03/08/md-helicopters-reveals-md-969-combat-attack-helicopter/
Citeste si:
https://www.rumaniamilitary.ro/oh-58-kiowa-inca-interesant
https://www.rumaniamilitary.ro/fcx-001-bell-helicopters
https://www.rumaniamilitary.ro/clasa-de-elicoptere-usoare-mhah-6
https://www.rumaniamilitary.ro/md-540a-versus-ah-6i-si-generatia-urmatoare-a-md-helicopters
https://www.rumaniamilitary.ro/md-530g-se-pregateste-de-intrare-in-productie
https://www.rumaniamilitary.ro/inca-o-durere-de-putini-stiuta-elicopterul-ka-126-construit-la-iar-ghimbav
https://www.rumaniamilitary.ro/ka-126-o-oportunitate-inca-viabila
https://www.rumaniamilitary.ro/md-notar
https://www.rumaniamilitary.ro/md-530g
http://www.rumaniamilitary.ro/sikorsky-s-70-battlehawk-soimul-de-lupta
http://www.rumaniamilitary.ro/kazan-ansat-2rc
http://www.rumaniamilitary.ro/northstar-bell-407-mrh-attack
http://www.rumaniamilitary.ro/primul-elicopter-elvetian-sh-09
https://www.rumaniamilitary.ro/oh-58d-kiowa-warrior