Romania Military

MD NOTAR

 

Sa incepem cu o prezentare din 1991 a celor de la MDHC Helicopter… contine si principiile NOTAR-ului (NOTAilRotor= fara rotor anticuplu) dar si beneficiile, impachetate frumos:

Ramane totusi intrebarea de ce seria MD-500/520/530/600N nu a reusit sa se vanda  la scara mare, inlocuind versiunile cu elice anticuplu clasica, dincolo de pretul mai ridicat? Cert este ca militarii prefera versiunea clasica, cu elice anticuplu, desi NOTAR ofera mai multa securitate, mai multa putere (teoretic) si mai multa silentiozitate, ramand doar intrebarea asupra rezistentei/integritatii conductei de aer din grinda de coada in conditii de lupta (comportament haotic in caz de penetrare/avarie, fiind si mai usor de lovit decat elicea anticuplu si cardanul de transmisie).

Sa fie din cauza mentenantei? Nu cred, exploatarea fiind cel putin teoretic, mai simpla si mai sigura, transmisia catre ventilator in cazul MD-900 fiind directa (la primele variante fiind un fenestron integrat pe post de ventilator), fara cutie de transmisie si fara ax pe toata lungimea cozii, ca in cazul anticuplului, insa adaugand o carma de coada cu comenzile aferente precum si un sistem de control al fantelor.

Cel putin in teorie, pierderea de putere de la rotorul principal este inferioara fata de cazul elicii anticuplu (la fenestron fiind superioara), deoarece NOTAR foloseste si efectul Coanda (eficient la viteze mici, devenind insa parazit la viteze mari, drenand din putere), preluand o parte din curentul descendent din spatele elicii portante, nu doar gazele provenite de la ventilator.  Vezi schema de mai jos – cu rosu – efect Coanda, cu albastru, fluxul ventilatorului:

Cel putin asta se intampla in teorie, in practica, sa vedem ce zic unii si altii, in speta pilotii:

NOTAR a prins teren in cele din urma in familia bimotorului denumit in documentarul de mai sus MDX, dar introdus intre timp in productie de serie sub denumire de MD-90x Explorer:

Probabil cu versiunea militara a acestuia, MD 6XX, vor reusi sa sparga gheata pana la urma:

In fine, se pare ca tot solutia clasica ramane in picioare pentru o vreme, iar daca vrei sa folosesti la maxim puterea motorului, atunci solutia elicilor contrarotative este cea mai buna optiune (Kamov/Sikorsky), cu caracteristicile si problemele tehnice si de exploatare aferente.

 

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/md-530g-se-pregateste-de-intrare-in-productie

http://www.rumaniamilitary.ro/clasa-de-elicoptere-usoare-mhah-6

http://www.rumaniamilitary.ro/md-540a-versus-ah-6i-si-generatia-urmatoare-a-md-helicopters

http://www.rumaniamilitary.ro/ah-6i-intra-in-productie-anul-acesta

http://www.rumaniamilitary.ro/primul-elicopter-elvetian-sh-09

 

Exit mobile version