Sri Lanka a mai comandat 14 elicoptere rusesti Mi-171, care se alatura celorlalte 32 de bucati cumparate anterior, incepand cu anii “90, in diverse versiuni.
Mi-171 nu este altceva decat faimosul, in sensul cel mai bun al termenului, a Mi-8, sau Mi-17 in varianta pentru export. Acest elicopter, aparent modest, este de fapt un monstru sacru in lumea elicopterelor de transport si nu numai. Ieftin, 4-5 milioane de dolari bucata, extrem de versatil si rezistent, Mi-8, s-a dovedit dea lungul aniilor unul dintre cele mai bune si solide proiecte de elicopter construite vreodata.
Este foarte usor sa fie inarmat si poate fi exploatat in cele mai dure conditii de clima, de la Cercul Polar, la padurile tropicale ale Indiei si Americii de Sud. Acest adevarat catar al cerului poate ridica pana la 4.5 tone de incarcatura, conform cu specificatile constructorului, dar in realitate poate mai mult.
Numarul de pasageri, care pot fi transportati de MI-8 depinde doar de gradul de inghesuire acceptat, adica duce de la 20, pana la peste 40 de oameni, si trebuie tinut cont ca acest aparat are deja venerabila varsta de peste 40 de ani.
Actuala versiune Mi-171, este bazat pe Mi-17 din anii “70. Modernizat, prin aducearea la zi a avionicii si a scaderii intrucatva, a consumului de carburant, Mi-8/17/171, desi nu arata prea spectaculos, cu trenul sau de aterizare cam cracanat, este in mod sigur unul dintre cele mai bune elicoptere proiectate si construite vreodata.
Pacat ca Romania a ales sa fabrice sub licenta SA330 un elicopter cu totul modest fata de MI-8. Adevarat ca nici nu stiu daca rusii ne-ar fi acordat licenta, insa as fi prefert oricand Mi-8, in locul Pumei.
Mi-8 si variantele sale, este o aeronava care nu mi-a placut niciodata, pe motive naive si mai mult estetice, dar cu cat aflu mai multe despre ea, cu atat o respect mai mult si chiar a inceput sa-mi fie simpatica.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT