Romania Military

Mici modernizari pentru T-72/PT-91

Polonezii de la Bumar Łabędy propun pentru parcul polonez de T-72 si PT-91 un ansamblu de mici retrofit-uri care sa creasca usor performanta in lupta sau sa permita inlocuirea unor sisteme pentru care nu mai exista piese de schimb, garantand astfel functionarea parcului de tancuri de acest tip cel putin pana la sfarsitul deceniului.

Tancuri PT-91 revitalizate in uzina Bumar-Łabędy (foto: Michael Likowski)

 

Din modernizare fac parte un sistem de control al tragerii SKO « Radew » (parte in pachetul de modernizare low-cost polonez T-72M1) si care se poate instala usor fara modificari ale turelei, si un generator auxiliar (APU) de 12CP, util pentru activitatea electronicii in timpul stationarii tancului, cu motorul principal oprit. Este posibil ca SKO Radew, alaturi de un sistem de imagistica termica cu racire de generatia a 3-a KLW-1 « Asteria » (gama 8-12 μm) sa faca parte din pachetul de modernizare si a unor T-72 ucrainene (un prim lot de 80 de bucati). Generatorul APU de 12CP figureaza déjà in configuratia standard a PT-91M, exportat in Malaiezia, reducand semnificativ consumul de combustibil care a crescut prin instalarea motorului mai puternic, PZL-Wola S-1000R diesel de 1000 CP.

In prezent fortele poloneze opereaza aproape 500 de tancuri T-72 si PT-91 la un loc. Pachetul de revitalizare contine déjà inlocuirea sistemelor de cautare activa si vizoarele instrumentelor pasive, dar nu corecteaza raza de actiune redusa, mai ales noaptea si in conditii meteo proaste.

 

 SKO Drawa – componente

Practic  trebuie adresata penuria de piese de schimb de provenienta israeliana, aflate in phase-out, pentru sistemele de control ale focului de tip SKO-1M Drawa-1T apartinand PT-91, inclusiv varianta initiala SKO-1 Drawa bazat pe sisteme de vedere pasiva nocturna, instalat pe primele serii de PT-91. SKO Radew cu camere termice de nou generatie sunt propuse de concernul PCO Warsaw si Bumar Łabędy pentru a inlocui sistemele de mai sus, crescand performantele in lupta si evitand dificultatile importului de piese.

 

Modificarile propuse pot fi usor incluse in procedura de revitalizare, cu costuri minime, uzinele din Gliwice si Fabrica militara auto din Poznan primind anual, in ultimul timp, cate 20-30 de tancuri pentru revitalizare.

Cu probleme similare s-a confruntat UMB in cazul revitalizarii tancurilor TR-85 si TR-85M1, multe piese fiind in „phase-out”, iar uzina trebuind sa propuna piese echivalente ale altor furnizori pentru inlocuire. Similar, parcul de TAB-uri romanesti sufera de lipsa de piese de schimb, furnizorii fiind demult disparuti. Propunerii UA Moreni si UMB de a inlocui motoare si anumite componente si sisteme cu altele mai noi, MApN nu a dat un raspuns clar, investigand si posibilitatea de a obtine in atelierele proprii piese de serie mica, echivalente vechilor modele.

Mai trebuie mentionat ca in 2013 Bumar a propus si o modernizare actualizata a T-72 M1 si PT-91 pentru lupta urbana, denumita PT-72U, cu panouri aditionale anti-RPG totalizand 420kg, care sa acopere partile din spate ale turelei si sasiului. Acestea sunt lectii invatate in urma distrugerii unor T-72 georgiene in august 2008 la Tskhinvali de catre lovituri AG-7, precum si in urma misiunilor coalitiei in Afganistan. In plus, podeaua tancului si partea frontala din zona soferului au primit blindaj compozit suplimentar, pentru protectie anti-mina. Alte imbunatatiri au constat in turela teleoperata cal.12,7mm de tip ZSMU-127 dezvoltata la ZM Tarnów, 8 camere pentru vedere 360° ODR-HV ODF Optronics, un vizor termic panoramic ODR PTZ, un nou sistem de comunicatii, un APU de 17kW, sistem de ventilatie imbunatatit si imbunatatirea sistemului electric al autoloaderului.

Desi polonezii doresc sa retraga din uz in urmatorul deceniu mare parte din parcul de tancuri T-72/PT-91(350 de bucati pana in 2021) pentru a il inlocui cu platforma multirol pe senile Borsuk, dotata in varianta grea (de 35 de tone) cu tun cal.120mm cu incarcare automata, ma indoiesc ca o astfel de platforma ar putea inlocui total varianta PT-91, care joaca in alta liga la cele 46 de tone, desi e mai veche ca si concept.

 

Marius Zgureanu
Surse:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=18162
http://survincity.com/2013/05/bimbo-polish-modernization-of-t-72/

http://www.janes360.com/images/assets/699/53699/Polish_land_systems_modernisation.pdf

Exit mobile version