Dupa cum se vede aici, unele arata mai bine decat ale noastre, cele stocate:
Aici o imagine aeriana, a celor de la Airliners.net:
Conform inregistrarilor starii operationale, pe escadrile, la unguri, acestia primisera incepand cu 1977 un numar de 39 de MIG-21 BIS 75A si 24 MIG-21 BIS 75B, impreuna cu un lot de 27 MIG-21 UM, toate retrase pana in 2001 :
In 1991, operau urmatoarele unitati de MiG-21 (HRE = Harcászati Repülő Ezred – Regiment de lupta aeriana; VSz = Vadászrepulő Század = escadrila de lupta aeriana):
- 31. HRE „Kapos” (Taszár)
- 1. VSz „Boszorkány” („Witch”) – 10 xMiG-21Bis, 2 x MiG-21UM
- 2. VSz „Turul” – 10 x MiG-21Bis, 2 x MiG-21UM
- 47. HRE „Pápa” (Pápa)
- 2. VSz „Griff” („Griffon”) – 10 x MiG-21Bis, 2 x MiG-21UM
- 59. HRE „Szentgyörgyi Dezső” (Kecskemét)
- 1. VSz „Puma” – 10 x MiG-21MF, 2x MiG-21UM
- 2. VSz „Dongó” („Wasp”) – 10x MiG-21Bis, 2x MiG-21UM
Iar in 2000, ramasese doar baza Papa:
- 1. VSz „Sámán” („Shaman”) – 12 x MiG-21Bis
- 2. VSz „Griff” – 10x MiG-21UM
Aproape ca as baga mana in foc ca macar o duzina dintre ale lor sunt mult mai putin zburate decat ale noastre, posibil in stadiul in care le aveam noi cand am inceput Lancerizarea, adica o rezerva de viata de 10-15 ani cel putin. Pentru comparatie, ultimele noastre loturi de MIG-21MF si UM au fost livrate intre 1972 si 1980.
Polonezii la fel, au primit in aceeasi perioada 72 bucati MiG-21bis izdeliye 75A, ultimele fiind retrase in 2003, iar finlandezii au avut in perioada 1977-1998 un lot de 26 MIG-21 BIS, dar probabil zburate la greu, in conditii meteo dificile.
In fine bulgarii, care se tot chinuie cu inlocuirea flotei vechi, au primit 36 de MIG-21 Bis intre 1983-1985 si alte 36 din stocurile sovietice in 1990. Ale lor sunt printre cele mai noi celule (probabil si cele mai putin zburate) si privind retrospectiv e putin ciudat ca nu au recurs la modernizarea prin programul Lancer pentru macar o escadrila, preferand sa se traga pe fund cu rusii in programul de RK al MIG-29.
Foarte probabil ca in cazurile mentionate mai sus, majoritatea parcului de MIG-21 Bis sta mult mai bine cu resursa celulei decat ale noastre, majoritatea fiind folosite in anii ’80 si apoi cu taraita, din an in pasti, dupa 1990 (cand fondurile de operare s-au subtiat dramatic in toate statele est-europene), pentru inca un deceniu.
Daca tot avem probleme cu resursa pe ale noastre, iar urmatoarele loturi de F-16 par sa intarzie inca vreo cativa ani, oare am putea identifica 1-2 duzini de BIS-uri mai bine conservate si cat ar costa sa fie trecute prin RK la Bacau si sa primeasca echipamentele Lancer? Sa nu uitam, Bis-ul, ca platforma, e usor superior la ce am Lancerizat noi, adica MIG-21MF…
Tari mici si cu bani putini, ca Georgia, Albania, Muntenegru, Macedonia, Cipru, Tarile Baltice sau chiar R. Moldova (cat o mai exista), ar putea avea o solutie interimara de supersonic interceptor capabil dar cu picioare scurte. Alternativa Lancer e de preferat unui parc de subsonice din categoria L-39/IAR-99 sau desfiintarii totale a propriei aviatii de lupta. Iar Aerostar Bacau inca s-ar descurca sa faca modernizarile de rigoare… si poate facand, le mai vin si alte idei de modernizare-integrare sau evolutie. Daca nu lor, israelienilor sigur, chiar cu riscul de a concura parcul lor de IAI KFIR!
Marius Zgureanu
Citeste si:
MIG-21 LanceR o solutie inca viabila pentru Romania ?
Supercroaziera, solutie aplicabila?
F20/F5G Tigershark – o varianta interesanta pentru Fortele Aeriene Romane
Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!
F-5 Tiger II si cele 9 vieti ale sale
O noua comanda de KAI FA-50 pentru fortele Coreei de Sud
F/A-18 Hornet/SuperHornet costuri si modernizari
Scorpion versus Ares, posibila competitie low-cost CAS ?
Aero Vodochody prezinta L-169 Alca
Conceptul Saker S-1 avion cu reactie personal
Evolutii pe nisa trainerelor: Grot 2 vs L-15 si JL-9
F-15, un obiectiv nerealist pentru Fortele Aeriene Romane ?