Motto.
Generalul israelian Rafael Eitan:”Daca le-am fi avut noi nu ne-ar fi atins nimeni”.
Cu dorinta expresa de a avea o influenta tot mai mare in lumea araba, spre sfarsitul anilor 1970 URSS decide vanzarea de avioane MiG-25 mai multor state arabe.
MiG-ul 25 si arabii.
Libia.
Prima tara care a cumparat acest tip de avion a fost Libia in 1978. MiG-urile 25RB libiene au efectuat mai multe misiuni de recunoastere deasupra Flotei a VI-a americane din Mediterana. In 1984, pentru descurajarea zborurilor avioanelor americane de recunoastere SR-71, dar si in urma unui conflict latent cu Egiptul, Libia mai cumpara 60 de avioane MiG-25 PD. Pentru a invata sa opereze aceste aparate Kaddafi trimite in URSS un numar impresionant de piloti -150. PD-urile sunt integrate in sistemul de aparare al tarii. Doar cu numele… Pentru ca pe 20 aprilie 1986, dupa atacul american din 15/16 aprile, Kaddafi accepta asistenta sovietica pentru imbunatatirea sitemului de aparare antiaerian al Libiei.
In 1988, Kaddafi dispunea de 52 de MiG-25PD si 10RB carora in 1989 li s-au mai adaugat inca 5 MiG-25RB si 4U. In 1997 avioanele erau la limita critica a operabilitatii fiind revitalizate de echipe de tehnicieni rusi si sirieni.
Algeria.
Aceasta tara fiind o vreme “aliatul din umbra” al Moscovei a cumparat si ea 30 MiG-25P Foxbat A, 6R si 3U. Cu acestea aviatia algeriana a executat misiuni de recunoastere, in special deasupra Marocului si atacuri asupra unor baze ale insurgentilor din sudul tarii si din Mali.
Siria si luptele din Valea Bekka.
Siria fiind una din tarile aflate in prima linie in lupta cu Israelul primeste autorizatia de cumparare a avionului MiG-25. Nu se stie cu exactitate numarul lor dar au fost de ordinul zecilor (cca.80). Au fost pilotate de aviatori sirieni dar asistenta tehnica si logistica, pana in ziua de astazi, a ramas monopol rusesc.
Sirienii le-au folosit in timpului razboiului din Liban si a ceea ce a urmat si s-a numit “Razboiul de uzura”. La 13 februarie 1981, 2 RF-4E israeliene intra in spatiul aerian libanez, sirienii trimit impotriva lor 2 MiG-25, dar cu radarele bruiate nu decopera celula de F-15 aflata la panda la mare altitudine care lanseaza rachete Sparrow, doborand unul din MiG-uri. La 29 iulie 1982 sirienii organizeaza si ei o ambuscada peste Valea Bekka pentru o patrula israeliana de F-15A, trimitind la “vedere” 2 MiG-21. Imediat in urmarirea lor pornesc 3 F-15A, al patrulea fiind interceptat de 2 MiG-25. Desi lanseaza 2 rachete R-40 Acrid, pilotul israelian le evita reusind chiar sa doboare unul dintre MiG-urile 25. La 31 august 1983, MiG-urile 25 aflate in zbor deasupra Libanului sunt atacate de israelieni, unul din avioane fiind avariat de o racheta Hawk, dar scapa de interceptarea unui F-15, accelerand la viteza supersonica. A fost ultima misiune…
Irak.
A fost singura tara din Golf care a cumparat acest tip de avion, la inceputul anului 1980. Astfel au fost achizitionate 25 MiG-25P, modernizate imediat la standardul de PD si 8 RB-uri. Avioanele au venit insotite de un grup de consilieri militari sovietici si de 2 escadrile de protectie, una dotata cu MiG-21MF si una dotata cu MiG-23ML.
In razboiului cu Iranul, MiG-urile 25 irakiene executa misiuni de bombardament de mare altitudine impotriva Teheranului si a terminalelor petroliere, utilizand bombe FAB-500.
Consilierii sovietici povesteau mai tarziu povesteau cat de iresponsabile erau acele zboruri, executate mereu pe acelasi traiect, la aceeasi ora si la aceeasi altitudine. Vor fi astfel doborate 3 MiG-25 de catre piloti iranieni ce zburau pe F-14A si un altul de catre o racheta Hawk. Un MiG-25PD este doborat in iulie 1986 de catre un F-5, cu tunul de bord. Pilotul, un “as” irakian, zbura la 10 000 m cu doar Mach1.
In timpul Operatiunii Desert Storm, la 17 ianuarie 1991, un MiG-25 doboara un F/A-18 Hornet de pe USS Saratoga, iar un alt MiG-25 evita un “sweep” de 8 F-15 ale USAF, lansand apoi 3 rachete asupra a 2 EF-111A. La 19 ianuarie sunt doborate alte 2 MiG-25 de catre 2 F-15C ale USAF.
Dupa incheierea razboiului, pe 25 decembrie, o patrula de F-16 a USAF intercepteaza un MiG-25 aflat in no-fly-zone. Cum avionul irakian ilumineaza radar unul din avioanele americane, este doborat.
La 2 ianuarie 1993, 2 MiG-25 trimise sa intercepteze un U-2, sunt la randul lor interceptate de 4 F-15. Americanii trag 10 rachete dar MiG-urile…accelereaza.
Ultima din putinele victorii ale MiG-urilor irakiene este repurtata pe 23 decembrie 2002, cand un MiG-25PD doboara cu o racheta R-40RD un avion fara pilot RQ-1A Predator.
MiG-ul 25 in Asia.
India.
In 1981 India cumpara 6 MiG-25RB si 2 MiG-25RU, constituind Escadrila 102 ”Trisonics”. In mai 1997, desi exista un acord cu Pakistanul privind zborurile de recunoastere, un MiG-25RB survoleaza la 21 000 m spatiul aerian pakistanez fotografiind tinte strategice din jurul Islamabadului. In timpul zborului, pilotul a depasit intentionat zidul sonic deasupra orasului speriind locuitorii. Desi nu aveau nici o posibilitate de al intercepta, pakistanezii ridica demonstrativ 2 F-16. In anul 1999, in timpul confruntarilor din zona inaltimilor Kargil, MiG-urile 25 efectueaza mai multe misiuni de recunoastere al caror rezultate sunt folosite ulterior de avioanele Mirage 2000 in atacul pozitiilor pakistaneze. Despre pierderi nu se cunoaste decat un singur eveniment, la 4 ianuarie 2002, cand India a participat la misiuni de mentinere a pacii in Sri-Lanka. Atunci un MiG-25 aflat in rulaj de aterizare, percuteaza intr-un camion care se plimba pe pista omorandu-l pe sofer. Pilotul se salveaza prin catapultare.
Azerbaijan.
In Caucaz, izbucneste conflictul intre armeni si azeri privind controlul asupa enclavei Nagorno-Karabakh. Dorind completarea cat mai rapida a capacitatii de lupta a Azerbaijan-ului, azerii fac presiuni asupra rusilor obtinand mai intai armament greu de infanterie. Apoi asediaza baza aeriana de la Gandzha, unde se aflau printre alte avioane si 20 de MiG-uri 25RB. Nu a fost tocmai un succes total… 8 avioane aflate in stare de zbor decoleaza de sub nasul azerilor, iar de pe restul tehnicieinii rusi demonteaza echipamentul de atac “Peleng” si alte agregate. Insa, langa Baku se afla o unitate de reparatii si intretinere pentru MiG-25 cu un stoc important de piese de schimb. Azerii repara MiG-urile 25 capaturate, folosindu-le ulterior in misiuni de lupta. Pilotii sunt recrutati cu sume mari de bani din fostii ofiteri ai PVO. Astfel colonelul Vladimir Kravtov, comandant al Regimentului PVO cu baza la Nasosnai, isi dizolva unitatea si se inroleaza in aviatia azera pe care ajunge sa o comande in scurt timp. Ucraineanul Iuri Belicenko, pilot de MiG-25 in Armata a 19-a aeriana rusa, devine mercenar la azeri, executand 16 misiuni de lupta pe RB-uri. Este doborat la 2 august 1992 de catre o racheta SA-7A. Un tribunal armean il condamna la moarte, pedeapsa transformata in 25 de ani de inchisoare. Principalul cap de acuzare?! Avioanele nemaiavand dipozitivele “Peleng” bombardau la vedere, iar victimele erau in special civilii. Pana la finalul conflictului azerii mai pierd inca 4 avioane.
Cateva lucruri mai „altfel” despre MiG-25.
Primul radar cu care a fost dotat MiG-ul 25 a fost Smerch-A. Legenda spune ca, pus in functiune la sol putea “praji” la propriu un iepure aflat pe marginea pistei, de aceea era recomandata pornirea lui doar in aer.
In mare cam aceasta este povestea de lupta a avionului MiG-25. Restul este istorie…
Pavel