Romania Military

MIG-29 nu se vinde bine nici nou, nici second hand

r_seaman@hotmail.com

Asa cum stim deja Ungaria a tras pe dreapta avioanele MIG-29 si de circa doi ani se tot chinuie sa le capatuiasca, sa le gaseasca si lor un viitor. Din pacate pana acum MIG-urile unguresti nu au atras prea multe priviri, ba putem spune ca nimeni nu s-a interest de soarta lor.

Acum, incercand totusi sa le dea pe ce l-o da, Ungaria face licitatie cu strigare: 24 de MIG-29 si 21 de motoare, totul cu un pret de pornire de doar 43 milioane de dolari! Pentru cine doreste si pofteste scrisoare de intentie trebuie depusa pana pe 14 iunie, iar daca nimeni nu va oferi macar suma de pornire, la fel ca in cazul oricarei vanazari prin licitatie, se va organiza o noua vanzare, cu suma de plecare tot mai mica…si tot asa!

Pretul, de sub 2 milioane de dolari per avion, este intradevar atragator! Sau nu?!

MIG-29 au fost primite de catre Ungaria in 1993, din partea Rusiei in contul unei datorii mai vechi, in valoare de 800 milioane de dolari, pe care sovieticii o aveau catre Budapesta. Asadar cam 29 de milioane de dolari per aparat. Numai ca  bucuria ungurilor a fost extrema de scurta, datorita costului foarte mare cu mentenenta acestui tip de avion, cu toate acestea jumatate din flota de MIG ungara a fost modernizata pentru prelungirea resursei.

Acum daca ne uitam si alti utilizatori de MIG-29, situatia pentru vanatorul sovietic nu sta tocmai roz, Ungaria nefiind singura care a renuntat la aceste aparate, tocmai datorita costurilor mari de intretinere si a unei fiabilitati, mai ales pe parte de motorizare, nu tocmai stralucita. Insasi Rusia a retinut la sol de cateva ori MIG-urile 29 sub suspiciunea unor defecte structurale, astfel ca multi dintre cei care inainte operau MIG-29 au preferat sa-si inlocuiasca flotele aeriene cu alt tip de avioane: JAS 39 Gripen in cazul Ungariei, sau Suhoi-27 pentru altii. Ultimul MIG-29 ungar a fost retras din serviciul activ in decembrie 2010.

Cu toate aceste “29”le nu este deloc un avion vechi, intrand in serviciu in 1983 si fiind un raspuns direct in fata aparatului F-16 american, cu alte cuvinte este proiectat ca vanator dedicat de F-16. Pana acum s-au construit aproximativ 1600 de aparte in diferite variante, dintre care majoritatea, 900 de bucati, pentru export.

Comparat insa cu adversarul sau direct, din punctul de vedere al diponibilitati pentru zbor, se remarca ca aparatul rusesc are doar 2/3 din diponibilitatea unui F-16 american, desi odata ridicat in aer, nu are motive sa-i fie teama de F-16, sau de orice alt aparat vestic, daca este dotat cu o avionica decenta si are la mansa un pilot bine pregatit.

Deocamdata insa vanzarile de MIG-29 si urmasii sai, nu merg deloc bine, mai clar nu prea merg deloc, insasi Rusia preferand sa dezvolte Su-27 in locul MIG-ului, cu exceptia MIG-29K, dar si aici este de discutat daca “K”ul chiar merita construit, sau Rusia inceraca doar sa-si tina in viata constructorul in asteptarea unor zile mai bune. “Cocosul” in aviatia rusa este astazi Su-27 si urmasii sai, inclusiv primul avion de generatie a V-a rusesc va fi tot un Suhoi…

 

Sursa: strategypage

GeorgeGMT

Exit mobile version