Romania Military

MIG-29 Sniper+ cea mai simpla solutie?

 

De mai bine de 6 ani Romania tot se gandeste si razgandeste, in cadrul unui circ specific dambovitean, fara licitatie si confruntare transparenta a ofertelor si, bineinteles, refuzand categoric orice forma de oferta incluzand offset, cum sa o dreaga, interpretand unilateral si legislatia europeana in domeniu, cu achizitia a 72, apoi 48, apoi 24 si in cele din urma a unei fenomenale cifre de 12 avioane de lupta multirol de generatia a 4-a.

EF Typhoon

 

Si de la variante F16 la oferte Eurofighter si inapoi la F16, totul presarat cu oferte Saab Gripen, lucrurile au fost bine gandite, varianta cea mai elaborata si mai potrivita atat inzestrarii, cat si aspectului economic si mai ales al industriei militare fiind aceea cu 12 avioane la mana a 3-a fara offset si cu costuri de adaptare si operare bine mai mari decat ale unei flote echivalente numeric de avioane noi, varianta pe cale sa ne fie “suflata”, la un pret mai redus, de catre vecinii nostri de la sud de Dunare. Mare jale mare, pe la SMFA, MAPN, dar mai ales in diversele cabinete ministeriale, de e nevoie sa extindem zona de prospectare la Danemarca si chiar Grecia!

Saab JAS-39 E/F

Toate astea in timp ce aproximativ 17 avioane cu caracteristici aerodinamice asemanatoare cu Eurofighter Typhoon si aproximativ 600 de ore de zbor zac de 10 ani in aer liber pe aeroportul Mihail Kogalniceanu iar cel de-al 18-lea, adus la un standard de electronica asemanator cu EF Typhoon Tranche1 este expus in aceleasi conditii jalnice la muzeul militar (dupa ce a zburat cateva ore in demonstratii).

 

F-16

Celor care li se pare foarte scumpa inclusiv achizitionarea a 24-36 avioane EF-Typhoon, din care mare parte putin uzate, cu aproximativ 600-800 ore de zbor la activ, la un pret de 1,2-1,4 mld. Euro, asa cum a fost prezentat in materialul “Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane”, le oferim o alternativa si mai ieftina, cel putin la nivelul achizitiei. In timp ce factorii decizionali anunta ca e tot mai greu de gasit pe piata externa un avion de generatia a 4-a care sa nu coste Romania o caruta de bani (sau un vagon de tezaur daca vreti), aceiasi factori refuza sa vada ceea ce se afla chiar la noi in ograda, si culmea, tot avion de generatia a-4a! Si da, este vorba de MIG-29 Fulcrum!  Iar aceasta alternativa este valabila atat pentru cazul operarii in paralel cu o flota de avioane de antrenament si multirol usor produse in tara, dar poate fi si o solutie de completare a unui avion multirol nou, de tip JAS-39 Gripen, Mirage 2000 sau F-16, tocmai datorita costului redus al solutiei, inferior chiar si pretului de avion antrenament/multirol usor!

MIG-29 SNIPER, in stare perfecta de … degradare

…Si cum arata altadata

 

Nu stiu in ce stare se afla acele aeronave stocate in aer liber, fiind deposedate si de motoare care au fost vandute Poloniei pentru exploatarea propriei flote de MIG-29, insa cert este ca structura in sine este putin uzata. Iar faptul ca am scapat de niste motoare cu resursa expirata si pentru care nu eram capabili sa facem revizia capitala, ar putea fi pana la urma un lucru bun, mai ales ca acele motoare erau din primele serii, care aveau hibe arhicunoscute si necesitau operatiuni dese de intretinere.

MIG-29 SMT

 

Probabil ca majoritatea cunoastem ca ultimul standard la care un MIG-29 din primele loturi  (A/B) poate fi modernizat, inclusiv la nivel de structura si motoare, este MIG-29 SMT.

Acesta are ca si imbunatatiri majore:

Klimov RD-33 MK

 

MIG29 SMT – folosind realimentarea in zbor

Pe ansamblu, MIG-29SMT este la categoria capacitatilor aerodinamice si caracteristicilor tehnice, o platforma similara cu Eurofighter Typhoon., dupa cum se poate observa si in tabela comparativa de mai jos:

 

Specificatii/ tip avion

MIG-29 SMT M/M2

EF Typhoon

Lungime

17,37m

15,996m

Anvergura

11,4m

10,95m

Inaltime

4,73m

5,28m

Suprafata aripa

38

51,2m2

Greutate gol

13380kg

11150kg

Greutate plin

17500kg

16000kg

Greutate max.

22400kg

23500kg

Motoare

2 × Klimov RD-33MK 88.26kN

2 × Eurojet EJ200, 89kN

Viteza max. altitudine

Mach 2.35 (2,600 km/h)

Mach 2 (2,124 km/h)

Viteza max. nivelul marii

Mach 1.4 (1,500 km/h)

Mach 1.2 (1,470 km/h)

Raza de zbor

2,000 km (1,240 mi)

2,900 km (1,800 mi)

Plafon de serviciu

17,500 m

16,765 m

Rata de urcare

330 m/s

>315 m/s

Incarcare aripa

442 kg/m²

312 kg/m²

Forta/greutate

1.02

1.07

 

 

Intorcandu-ne la experienta noastra anterioara cu MIG-29 Sniper, chiar si in varianta de acum 15 ani, bazata pe vechea platforma si motorizare a MIG-29, ar fi fost un avion cu capacitati deosebite. Daca acest proiect, realizat atunci de Aerostar Bacau in cooperare cu Daimler Chrysler Aerospace (Germania) şi Elbit Systems Ltd. (Israel), ar fi re-lansat cu anumite modernizari ale conceptului, cred ca ar putea rivaliza pe termen scurt cu Eurofighter Typhoon. Insa pentru a ajunge la un asemenea rezultat, trebuie avute in vedere mai multe elemente.

Sniper expus la stand

In primul rand, ar  trebui cautate avioane disponibile stocate sau in uz, de care anumite tari doresc sa se debaraseze la un pret modic, cum ar fi cazul Ungariei si al R. Moldova. Doar adaugand cele 6 avioane moldovenesti la inventarul de 18 ale noastre si considerand ca  toate structurile inca pot fi re-folosite, am avea deja un parc de 24 de aparate pentru a le lansa in acest program. Impreuna cu cele unguresti, probabil am reusi sa avem undeva la 36 de aparate.

 

Din acest punct, problema majora ar fi repunerea lor pe picioare si modernizarea, aici avand cateva optiuni…

 

Din nou SMT

 

Prima ar fi, printr-un efort politic de relansare a relatiilor cu Federatia Rusa, trimiterea structurilor pentru modernizarea la nivelul SMT in uzinele MIG din Rusia. Exemplul de anul trecut cu elicopterele MI-8 modernizate la Sankt Petersburg pentru ministerul de interne al Romaniei este graitor. Daca se vrea, se poate. Poate ca pretul platiti ar fi obligatia partii romane sa nu realizeze modernizarea Sniper+ pentru export, concurand astfel uzina MIG. Poate am reusi sa negociem si mentenanta respectivelor motoare, pentru a o realiza in tara. Pretul unei astfel de modernizari ar fi probabil similar cu cel al Indiei, care si-a adus 62 de avioane similare ca varianta cu cele romanesti la nivel SMT pentru un pret de 964 mil.$, rezultand un pret pe aparat de 15,5 mil.$. Inlocuind si motoarele,  s-a extins si durata de exploatare de la 25 ani/2,500 ore la 40 ani/ 3,500 ore.

MIG-29 SMT

In cazul nostru, tinand seama ca nu am avea nevoie de mare parte din avionica si alte sisteme, care vor fi instalate ulterior de Aerostar & partenerii, pretul modernizarii in Rusia ar putea fi pe la 10 mil.euro, ca sa spunem si o cifra rotunda, care sa ne ajute la simplificarea exercitiului. Astfel, pentru 360 de mil.euro am avea structurile a 36 de avioane modernizate si motoare noi, cu ciclul de intretinere la peste 1000 de ore de zbor si nu la 250 cum se spune ca erau cele primite initial.

 

Aceste MIG-29 SMT Sniper Plus ar putea opera inca 15 ani alaturi de avionul supersonic de antrenament si atac usor (KAI-T50, F-20, M346, potrivit scenariului din materialul anterior “Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane”), cu avionica similara si inter-operabila, dar ar putea fi si o optiune interesanta si complementara achizitiei unui avion multirol (F16, JAS-39 sau Mirage 2000), similar cu dotarea Poloniei.

Tot unicul Sniper

In cazul in care “pista ruseasca” pica din varii motive (cu care aproape ca ne-am obisnuit din partea politicienilor nostri), ar mai exista varianta unei re-motorizari pe filiera chinezesca, cu motoare similare si unele chiar mai puternice decat originalul, trebuind insa rezolvata refacerea structurilor in alta parte, poate chiar la Aerostar, cu ajutorul unor parteneri straini, fiind insa putin probabil de a ajunge la standardul SMT. Insa si costul ar putea fi mai redus. Motoare chinezesti similare ar fi WS-13/A care pot genera intre 86 si 100 kN.

 

Date tehnice

Klimov RD33MK 3

WS-13/A

F404-GE-402/F414

Eurojet EJ200

Snecma M88

Lungime

4,229m

4,14m

3,912m

4,0m

3,538m

Diametru

1,0m

1,02m

0,889m

0,737m

0,9m

Masa gol

1055kg

1135kg

1036/1110kg

989kg

897kg

Stagii compresor

2+ 4joase+9inalte

2+8

3+7

3+5

3+6

Forta uscat

50kN

51,2kN

48,9 kN

60kn

50kN

Combustie

88,26kN

86,37/100kN

78,7/98kN

89kN

75kN

Bypass

0,49:1

0,57:1

0,34:1

0,4:1

0,3:1

Temperatura

1407°C

1377°C

 

1800K

1500°C

Forta/greutate

7,9:1

7,8:1

7,8:1/9:1

9,175:1

8,5:1

Ciclu viata

4000 ore

 

 

 

 

 

O a 3-a pista ar fi incercarea de a inlocui motorul cu unul de provenienta occidentala, iar daca am lua in considerare linia F404/F414 ar putea fi folosit acelasi motor si pentru echiparea trainerului-multirol supersonic usor sau chiar avea in vedere echiparea cu JAS-Gripen, ca solutie complementara. Acest motor ar putea face parte sub forma delicenta sau macar asamblare din pachetul de offset pentru achizitia de avioane noi.

Din comparatiile de mai sus se observa ca majoritatea motoarelor vestice au dimensiuni usor inferioare motorului RD-33 si performante similare. Aceste motoare s-ar incadra usor, ca dimensiuni si masa, in nacela MIG-29 special construita pe calapodul RD-33 insa aproape sigur ar fi nevoie de modificari si adaptari suplimentare iar o asemenea pista ramane incerta ca si fezabilitate. De remarcat ca pentru motorul GE-F414 exista o varianta mai mare cu aproximativ 20% a acestuia, F414EPE (Enhanced Performance Engine), cu majoritatea elementelor reproietate, obtinand cu 20% mai multa putere, putand ajunge la 120kN in fortaj si un raport forta/greutate de aproape 11:1. Chiar si cu aceasta crestere de 20%, varianta EPE este comparabila ca dimensiuni si masa cu RD-33.

“vechile” MIG-29 romanesti

Din datele expuse mai sus, rezulta fara echivoc faptul ca echiparea la un standard SMT/Sniper imbunatatit a unor avioane aflate deja in parcul Fortelor Aeriene Romane (cu conditia sa mai poata fi “resuscitate” la disponibilitatea de zbor), completata cu achizitii la pret redus, ar reprezenta cea mai ieftina solutie si probabil si cea mai performanta pe termen scurt. Dat fiind si pretul total de 540-712 mil. euro investiti pentru 36 de avioane care au sub 1000 de ore de zbor si capabilitati similare cu EF Typhoon Tranche1, la care se adauga participarea industriei autohtone (fapt care ar reduce ulterior semnificativ costurile de intretinere), efortul redus de adaptare a bazelor de aviatie (pentru un avion foarte putin pretentios) precum si posibilitatea relansarii, chiar si limitate, a relatiilor comerciale si politice cu Federatia Rusa (sa nu uitam ca urmatoarea runda a comisiei bilaterale pe problema tezaurului va avea loc in martie la Bucuresti!), consider ca aceasta varianta nu are concurenta in acest moment!

Sniper-ul decoland

 

Ar trebui luate in considerare inca doua elemente, si anume faptul ca uzina MIG nu prea are de lucru in acest moment, o astfel de comanda putand reprezenta o gura de oxigen si pentru ei, iar pe de alta parte declaratiile ambasadorului Federatiei Ruse la Bucuresti, Oleg Malghinov, care recent sustinea ca ar trebui sa lasam politica deoparte si sa ne concentram pe afacerile dintre cele doua tari, care au un mare potential (“VIDEO Ambasadorul Rusiei la Bucuresti: Romania a ramas in afara prioritatilor politicii externe a Rusiei, prin alierea cu SUA si tarile occidentale”)!  O astfel de oferta poate fi o mana intinsa din partea Romaniei pentru re-lansarea relatiilor cu Rusia si ar putea calma si mare parte din isteriile legate de scutul anti-racheta si Transnistria…

 

Si cu putin noroc si multa “sudoare” la nivel politic si diplomatic am putea revedea zburand pe cerul Romaniei un avion nedrept si prematur retras pe marginea pistei, cu siguranta cel mai performant avion de care a dispus Romania, dar cu capacitatile sale exploatate la maxim de aceasta data!

Esenta acestui articol este o aritmetica foarte simpla:

 

36 MIG-29SMT=600-700 milioane de euro

12 F-16 sh sau th=+600 milioane euro… Ce vom alege?! Un avion cu adevarat serios si modern, foarte bine echipat, sau resturile lasate de alti, resturi slab inarmate si deja vechi?!

 

 

Marius Zgureanu

 NOTA:

  1. Slovacia, Grecia si Bulgaria, tot membri NATO, au de asemenea relatii militare cu Rusia, adica utilizeaza, intretin si achizitioneaza echipamente rusesti.
  2. Aceasta este o solutie de refolosire si modernizare a parcului de avioane de generatia a 4-a existent in Romania,  F-35, JAS-39 sau F16 putand fi achizitionate si folosite complementar la aceasta solutie, asa cum le folosesc si polonezii… O comanda de cateva bucati SMT noi doar ar completa lotul si ar creste interesul MIG pentru afacere, iar noua ne-ar asigura cateva aparate care sa fie “muncite” mai intens decat cele mai vechi…
  3. Relativ la ora de zbor, si aici ii multumesc lui Marius Fenchea pentru faptul ca mi-a atras atentia, relevant ar trebui sa fie : http://militar.infomondo.ro/actualitate/romaneasca/jas-39-gripen-cel-mai-redus-cost-per-ora-de-zbor-dintre-f-16-f-18-f-35-eurofighter-si-rafale.html

Adica:

– F-35 – 21.000 până la 31.000 de dolari (daca tot declaram ca vrem sa operam asa ceva, cum de nu ne putem permite sa operam MIG29 sau EF Typhoon?!);
– Eurofighter –  8.000 până la 18.000 de dolari;
– Rafale – 16.500 de dolari;
– F-18 E/F – 11.000 până la 24.400 dolari;
– F-16 Block 40/50 – 7.000 de dolari (F16 Bl.15 mana a 3-a – probabil peste 10.000$/ ora);
– JAS 39 Gripen – 4.700 de dolari

– La MIG-29: eu as trece 15.000-20.000$

In plus noile motoare RD-33MK sunt mai putin pretentioase si susceptibile la defectiuni decat lotul initial, iar acompanierea cu SW de autodiagnosticare si echipamente similare EF-Typhoon ar simplifica si ieftini mentenanta. Este posibil ca pretul de 20.000$/ora de zbor sa se refere la MIG-29 in varianta veche… iar pretul actual sa fie mai scazut.

Daca mentenanta (si RK-ul), inclusiv la motoare, ar fi asimilata in tara, cred ca pretul orei de zbor ar putea scadea spre 15.000$, deci s-ar apropia de operarea de F16 MLU portugheze:) .  

 

Citeste si:

Concepte – F-16V, un standard prea indepartat pentru Fortele Aeriene Romane

 

Exit mobile version