De mai bine de 6 ani Romania tot se gandeste si razgandeste, in cadrul unui circ specific dambovitean, fara licitatie si confruntare transparenta a ofertelor si, bineinteles, refuzand categoric orice forma de oferta incluzand offset, cum sa o dreaga, interpretand unilateral si legislatia europeana in domeniu, cu achizitia a 72, apoi 48, apoi 24 si in cele din urma a unei fenomenale cifre de 12 avioane de lupta multirol de generatia a 4-a.
EF Typhoon
Si de la variante F16 la oferte Eurofighter si inapoi la F16, totul presarat cu oferte Saab Gripen, lucrurile au fost bine gandite, varianta cea mai elaborata si mai potrivita atat inzestrarii, cat si aspectului economic si mai ales al industriei militare fiind aceea cu 12 avioane la mana a 3-a fara offset si cu costuri de adaptare si operare bine mai mari decat ale unei flote echivalente numeric de avioane noi, varianta pe cale sa ne fie “suflata”, la un pret mai redus, de catre vecinii nostri de la sud de Dunare. Mare jale mare, pe la SMFA, MAPN, dar mai ales in diversele cabinete ministeriale, de e nevoie sa extindem zona de prospectare la Danemarca si chiar Grecia!
Saab JAS-39 E/F
Toate astea in timp ce aproximativ 17 avioane cu caracteristici aerodinamice asemanatoare cu Eurofighter Typhoon si aproximativ 600 de ore de zbor zac de 10 ani in aer liber pe aeroportul Mihail Kogalniceanu iar cel de-al 18-lea, adus la un standard de electronica asemanator cu EF Typhoon Tranche1 este expus in aceleasi conditii jalnice la muzeul militar (dupa ce a zburat cateva ore in demonstratii).
F-16
Celor care li se pare foarte scumpa inclusiv achizitionarea a 24-36 avioane EF-Typhoon, din care mare parte putin uzate, cu aproximativ 600-800 ore de zbor la activ, la un pret de 1,2-1,4 mld. Euro, asa cum a fost prezentat in materialul “Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane”, le oferim o alternativa si mai ieftina, cel putin la nivelul achizitiei. In timp ce factorii decizionali anunta ca e tot mai greu de gasit pe piata externa un avion de generatia a 4-a care sa nu coste Romania o caruta de bani (sau un vagon de tezaur daca vreti), aceiasi factori refuza sa vada ceea ce se afla chiar la noi in ograda, si culmea, tot avion de generatia a-4a! Si da, este vorba de MIG-29 Fulcrum! Iar aceasta alternativa este valabila atat pentru cazul operarii in paralel cu o flota de avioane de antrenament si multirol usor produse in tara, dar poate fi si o solutie de completare a unui avion multirol nou, de tip JAS-39 Gripen, Mirage 2000 sau F-16, tocmai datorita costului redus al solutiei, inferior chiar si pretului de avion antrenament/multirol usor!
MIG-29 SNIPER, in stare perfecta de … degradare
…Si cum arata altadata
Nu stiu in ce stare se afla acele aeronave stocate in aer liber, fiind deposedate si de motoare care au fost vandute Poloniei pentru exploatarea propriei flote de MIG-29, insa cert este ca structura in sine este putin uzata. Iar faptul ca am scapat de niste motoare cu resursa expirata si pentru care nu eram capabili sa facem revizia capitala, ar putea fi pana la urma un lucru bun, mai ales ca acele motoare erau din primele serii, care aveau hibe arhicunoscute si necesitau operatiuni dese de intretinere.
MIG-29 SMT
Probabil ca majoritatea cunoastem ca ultimul standard la care un MIG-29 din primele loturi (A/B) poate fi modernizat, inclusiv la nivel de structura si motoare, este MIG-29 SMT.
Acesta are ca si imbunatatiri majore:
- Rezervoare suplimentare incorporate in cocoasa dorsala, pentru a extinde distanta de zbor de 2100km cu combustibil intern
- Radar Zhuk-ME imbunatatit si cockpit cu display-uri cu cristale lichide
- Motoare Klimov RD-33 Seria 3, cu postcombustie si tractiune maxima de 81,4kN sau chiar 88kN (+ 7%) (RD-93) fiecare, cu semnatura de condensatie si inra-rosu reduse simtitor. Exista si o versiune cu tractiune vectoriala, la cererea clientului.
Klimov RD-33 MK
- Sarcina acrosabila pe 6+1 (aripi + ventral) piloni extinsa la 4500kg si capacitate multirol
- Sistem fly-by-wire redundant cu 3 canale
- Contramasuri imbunatatite
- Structura din aliaj aluminiu-litiu, pentru imbunatatirea raportului tractiune/greutate
- Cresterea prizelor de aer pentru un debit de aer mai bun, eliminarea prizelor superioare pentru a face loc rezervoarelor de combustibil, in parallel cu cresterea protectiei fata de aspirarea de corpuri straine
- Conul radar si carlinga re-modelate
- Anvergura si eleroane marite
- Sonda pentru realimentare in zbor
MIG29 SMT – folosind realimentarea in zbor
Pe ansamblu, MIG-29SMT este la categoria capacitatilor aerodinamice si caracteristicilor tehnice, o platforma similara cu Eurofighter Typhoon., dupa cum se poate observa si in tabela comparativa de mai jos:
Specificatii/ tip avion |
MIG-29 SMT M/M2 |
EF Typhoon |
Lungime |
17,37m |
15,996m |
Anvergura |
11,4m |
10,95m |
Inaltime |
4,73m |
5,28m |
Suprafata aripa |
38 m² |
51,2m2 |
Greutate gol |
13380kg |
11150kg |
Greutate plin |
17500kg |
16000kg |
Greutate max. |
22400kg |
23500kg |
Motoare |
2 × Klimov RD-33MK 88.26kN |
2 × Eurojet EJ200, 89kN |
Viteza max. altitudine |
Mach 2.35 (2,600 km/h) |
Mach 2 (2,124 km/h) |
Viteza max. nivelul marii |
Mach 1.4 (1,500 km/h) |
Mach 1.2 (1,470 km/h) |
Raza de zbor |
2,000 km (1,240 mi) |
2,900 km (1,800 mi) |
Plafon de serviciu |
17,500 m |
16,765 m |
Rata de urcare |
330 m/s |
>315 m/s |
Incarcare aripa |
442 kg/m² |
312 kg/m² |
Forta/greutate |
1.02 |
1.07 |
Intorcandu-ne la experienta noastra anterioara cu MIG-29 Sniper, chiar si in varianta de acum 15 ani, bazata pe vechea platforma si motorizare a MIG-29, ar fi fost un avion cu capacitati deosebite. Daca acest proiect, realizat atunci de Aerostar Bacau in cooperare cu Daimler Chrysler Aerospace (Germania) şi Elbit Systems Ltd. (Israel), ar fi re-lansat cu anumite modernizari ale conceptului, cred ca ar putea rivaliza pe termen scurt cu Eurofighter Typhoon. Insa pentru a ajunge la un asemenea rezultat, trebuie avute in vedere mai multe elemente.
Sniper expus la stand
In primul rand, ar trebui cautate avioane disponibile stocate sau in uz, de care anumite tari doresc sa se debaraseze la un pret modic, cum ar fi cazul Ungariei si al R. Moldova. Doar adaugand cele 6 avioane moldovenesti la inventarul de 18 ale noastre si considerand ca toate structurile inca pot fi re-folosite, am avea deja un parc de 24 de aparate pentru a le lansa in acest program. Impreuna cu cele unguresti, probabil am reusi sa avem undeva la 36 de aparate.
Din acest punct, problema majora ar fi repunerea lor pe picioare si modernizarea, aici avand cateva optiuni…
Din nou SMT
Prima ar fi, printr-un efort politic de relansare a relatiilor cu Federatia Rusa, trimiterea structurilor pentru modernizarea la nivelul SMT in uzinele MIG din Rusia. Exemplul de anul trecut cu elicopterele MI-8 modernizate la Sankt Petersburg pentru ministerul de interne al Romaniei este graitor. Daca se vrea, se poate. Poate ca pretul platiti ar fi obligatia partii romane sa nu realizeze modernizarea Sniper+ pentru export, concurand astfel uzina MIG. Poate am reusi sa negociem si mentenanta respectivelor motoare, pentru a o realiza in tara. Pretul unei astfel de modernizari ar fi probabil similar cu cel al Indiei, care si-a adus 62 de avioane similare ca varianta cu cele romanesti la nivel SMT pentru un pret de 964 mil.$, rezultand un pret pe aparat de 15,5 mil.$. Inlocuind si motoarele, s-a extins si durata de exploatare de la 25 ani/2,500 ore la 40 ani/ 3,500 ore.
MIG-29 SMT
In cazul nostru, tinand seama ca nu am avea nevoie de mare parte din avionica si alte sisteme, care vor fi instalate ulterior de Aerostar & partenerii, pretul modernizarii in Rusia ar putea fi pe la 10 mil.euro, ca sa spunem si o cifra rotunda, care sa ne ajute la simplificarea exercitiului. Astfel, pentru 360 de mil.euro am avea structurile a 36 de avioane modernizate si motoare noi, cu ciclul de intretinere la peste 1000 de ore de zbor si nu la 250 cum se spune ca erau cele primite initial.
- La acestea s-ar adauga intre 5 si 7 mil. euro probabil avionica si sistemele de arme, construite probabil in jurul unei variante mai moderne si mai puternice a radarului EltaEL/M-2032(care echipeaza si MIG-ul 21 Lancer sau KAI-T50) sau versiuni mai moderne de tip AESA, cum ar fi EL/M-2052. astfel, am mai cheltui alte 180, maxim 252 mil. euro, rezultand un total de 540-712 mil. euro investiti pentru 36 de avioane de superioritate aeriana comparabile cu EF Typhoon. Comparati aceasta cu 800 mil. euro pentru 12 avioane F16 MLU la mana a 3-a la nivelul anilor ’80 ai secolului trecut (suma continand probabil si pachetul de armament).
- La un pret de 15-17 mil.$ pentru aeronave cu maxim 1000 de ore de zbor, aceste MIG-29 ar fi mai ieftine decat multe dintre avioanele de antrenament din ziua de azi, ca sa nu mai vorbim de Alenia M-346 sau KAI-T50 Golden Eagle. Nu am mai adus in discutie pretul de achizitie initial al avionelor stocate, deoarece nu impacteaza semnificativ pretul final.
- In plus, chiar daca nu am avea offset direct (desi experienta arata ca firma care le preia si modernizeaza ar putea oferi offset), anumite compensatii ar putea fi oferite, iar relansarea relatiilor comerciale cu Federatia Rusa ar fi mult mai valoroasa decat offsetul in sine. O varianta de a favoriza offset-ul ar fi achizitia, in completarea lotului de 24-36 MIG29 second-hand a pana in 12 aparate noi la standard SMT (pret aproximativ 34. mil$ bucata).
Aceste MIG-29 SMT Sniper Plus ar putea opera inca 15 ani alaturi de avionul supersonic de antrenament si atac usor (KAI-T50, F-20, M346, potrivit scenariului din materialul anterior “Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane”), cu avionica similara si inter-operabila, dar ar putea fi si o optiune interesanta si complementara achizitiei unui avion multirol (F16, JAS-39 sau Mirage 2000), similar cu dotarea Poloniei.
Tot unicul Sniper
In cazul in care “pista ruseasca” pica din varii motive (cu care aproape ca ne-am obisnuit din partea politicienilor nostri), ar mai exista varianta unei re-motorizari pe filiera chinezesca, cu motoare similare si unele chiar mai puternice decat originalul, trebuind insa rezolvata refacerea structurilor in alta parte, poate chiar la Aerostar, cu ajutorul unor parteneri straini, fiind insa putin probabil de a ajunge la standardul SMT. Insa si costul ar putea fi mai redus. Motoare chinezesti similare ar fi WS-13/A care pot genera intre 86 si 100 kN.
Date tehnice |
WS-13/A |
F404-GE-402/F414 |
|||
Lungime |
4,229m |
4,14m |
3,912m |
4,0m |
3,538m |
Diametru |
1,0m |
1,02m |
0,889m |
0,737m |
0,9m |
Masa gol |
1055kg |
1135kg |
1036/1110kg |
989kg |
897kg |
Stagii compresor |
2+ 4joase+9inalte |
2+8 |
3+7 |
3+5 |
3+6 |
Forta uscat |
50kN |
51,2kN |
48,9 kN |
60kn |
50kN |
Combustie |
88,26kN |
86,37/100kN |
78,7/98kN |
89kN |
75kN |
Bypass |
0,49:1 |
0,57:1 |
0,34:1 |
0,4:1 |
0,3:1 |
Temperatura |
1407°C |
1377°C |
|
1800K |
1500°C |
Forta/greutate |
7,9:1 |
7,8:1 |
7,8:1/9:1 |
9,175:1 |
8,5:1 |
Ciclu viata |
4000 ore |
|
|
|
|
O a 3-a pista ar fi incercarea de a inlocui motorul cu unul de provenienta occidentala, iar daca am lua in considerare linia F404/F414 ar putea fi folosit acelasi motor si pentru echiparea trainerului-multirol supersonic usor sau chiar avea in vedere echiparea cu JAS-Gripen, ca solutie complementara. Acest motor ar putea face parte sub forma delicenta sau macar asamblare din pachetul de offset pentru achizitia de avioane noi.
Din comparatiile de mai sus se observa ca majoritatea motoarelor vestice au dimensiuni usor inferioare motorului RD-33 si performante similare. Aceste motoare s-ar incadra usor, ca dimensiuni si masa, in nacela MIG-29 special construita pe calapodul RD-33 insa aproape sigur ar fi nevoie de modificari si adaptari suplimentare iar o asemenea pista ramane incerta ca si fezabilitate. De remarcat ca pentru motorul GE-F414 exista o varianta mai mare cu aproximativ 20% a acestuia, F414EPE (Enhanced Performance Engine), cu majoritatea elementelor reproietate, obtinand cu 20% mai multa putere, putand ajunge la 120kN in fortaj si un raport forta/greutate de aproape 11:1. Chiar si cu aceasta crestere de 20%, varianta EPE este comparabila ca dimensiuni si masa cu RD-33.
“vechile” MIG-29 romanesti
Din datele expuse mai sus, rezulta fara echivoc faptul ca echiparea la un standard SMT/Sniper imbunatatit a unor avioane aflate deja in parcul Fortelor Aeriene Romane (cu conditia sa mai poata fi “resuscitate” la disponibilitatea de zbor), completata cu achizitii la pret redus, ar reprezenta cea mai ieftina solutie si probabil si cea mai performanta pe termen scurt. Dat fiind si pretul total de 540-712 mil. euro investiti pentru 36 de avioane care au sub 1000 de ore de zbor si capabilitati similare cu EF Typhoon Tranche1, la care se adauga participarea industriei autohtone (fapt care ar reduce ulterior semnificativ costurile de intretinere), efortul redus de adaptare a bazelor de aviatie (pentru un avion foarte putin pretentios) precum si posibilitatea relansarii, chiar si limitate, a relatiilor comerciale si politice cu Federatia Rusa (sa nu uitam ca urmatoarea runda a comisiei bilaterale pe problema tezaurului va avea loc in martie la Bucuresti!), consider ca aceasta varianta nu are concurenta in acest moment!
Sniper-ul decoland
Ar trebui luate in considerare inca doua elemente, si anume faptul ca uzina MIG nu prea are de lucru in acest moment, o astfel de comanda putand reprezenta o gura de oxigen si pentru ei, iar pe de alta parte declaratiile ambasadorului Federatiei Ruse la Bucuresti, Oleg Malghinov, care recent sustinea ca ar trebui sa lasam politica deoparte si sa ne concentram pe afacerile dintre cele doua tari, care au un mare potential (“VIDEO Ambasadorul Rusiei la Bucuresti: Romania a ramas in afara prioritatilor politicii externe a Rusiei, prin alierea cu SUA si tarile occidentale”)! O astfel de oferta poate fi o mana intinsa din partea Romaniei pentru re-lansarea relatiilor cu Rusia si ar putea calma si mare parte din isteriile legate de scutul anti-racheta si Transnistria…
Si cu putin noroc si multa “sudoare” la nivel politic si diplomatic am putea revedea zburand pe cerul Romaniei un avion nedrept si prematur retras pe marginea pistei, cu siguranta cel mai performant avion de care a dispus Romania, dar cu capacitatile sale exploatate la maxim de aceasta data!
Esenta acestui articol este o aritmetica foarte simpla:
36 MIG-29SMT=600-700 milioane de euro
12 F-16 sh sau th=+600 milioane euro… Ce vom alege?! Un avion cu adevarat serios si modern, foarte bine echipat, sau resturile lasate de alti, resturi slab inarmate si deja vechi?!
Marius Zgureanu
NOTA:
- Slovacia, Grecia si Bulgaria, tot membri NATO, au de asemenea relatii militare cu Rusia, adica utilizeaza, intretin si achizitioneaza echipamente rusesti.
- Aceasta este o solutie de refolosire si modernizare a parcului de avioane de generatia a 4-a existent in Romania, F-35, JAS-39 sau F16 putand fi achizitionate si folosite complementar la aceasta solutie, asa cum le folosesc si polonezii… O comanda de cateva bucati SMT noi doar ar completa lotul si ar creste interesul MIG pentru afacere, iar noua ne-ar asigura cateva aparate care sa fie “muncite” mai intens decat cele mai vechi…
- Relativ la ora de zbor, si aici ii multumesc lui Marius Fenchea pentru faptul ca mi-a atras atentia, relevant ar trebui sa fie : http://militar.infomondo.ro/actualitate/romaneasca/jas-39-gripen-cel-mai-redus-cost-per-ora-de-zbor-dintre-f-16-f-18-f-35-eurofighter-si-rafale.html
Adica:
– F-35 – 21.000 până la 31.000 de dolari (daca tot declaram ca vrem sa operam asa ceva, cum de nu ne putem permite sa operam MIG29 sau EF Typhoon?!);
– Eurofighter – 8.000 până la 18.000 de dolari;
– Rafale – 16.500 de dolari;
– F-18 E/F – 11.000 până la 24.400 dolari;
– F-16 Block 40/50 – 7.000 de dolari (F16 Bl.15 mana a 3-a – probabil peste 10.000$/ ora);
– JAS 39 Gripen – 4.700 de dolari
– La MIG-29: eu as trece 15.000-20.000$
In plus noile motoare RD-33MK sunt mai putin pretentioase si susceptibile la defectiuni decat lotul initial, iar acompanierea cu SW de autodiagnosticare si echipamente similare EF-Typhoon ar simplifica si ieftini mentenanta. Este posibil ca pretul de 20.000$/ora de zbor sa se refere la MIG-29 in varianta veche… iar pretul actual sa fie mai scazut.
Daca mentenanta (si RK-ul), inclusiv la motoare, ar fi asimilata in tara, cred ca pretul orei de zbor ar putea scadea spre 15.000$, deci s-ar apropia de operarea de F16 MLU portugheze:) .
Citeste si:
„Concepte – F-16V, un standard prea indepartat pentru Fortele Aeriene Romane”