Recent Rusia a anunta ca va achizitiona 16 aeronave multirol MIG-29SMT, numai ca Fortele Aeriene nu vor aceste aparate, astfel ca guvernul i le baga pe gat cu forta doar in idea dea mentine functionala capacitatea de productie a celor de la MIG.
Problemele financiare, vecine cu falimentul, ale celor de la MIG s-au acutizat cand asteptata cumparare a 36 de avioane MIG-35 a fost amanata, in urma unor probleme cu dezvoltarea aparatului, pana adupa 2016, dar nici atunci nu este nimic sigur, atata timp cat T-50 ar trebui sa devina operational cat mai curand.
Dar aceasta comanda nedorita de aviatie nu este prima facuta doar din motive economice. Astfel in 2006 au fost comandate alte 28 de MIG 29, pentru 1.3 miliarde de dolari, numai pentru tine compania in viata.
Acum sperantele celor de la MIG sunt legate de modelul MIG-35 care in opinia lor ar fi echivalentul americanului F-35, in varianta MIG-35D, insa realitatea nu prea le da dreptul la astfel de comparatii. Pana una alta MIG-35D este doar o redesanare a clasicului “29”, in senul cresterii avionului, ajungandu-se ca in varianta “D”, 35-ul sa cantareasca nu mai putin de 29 de tone. Inarmat cu un tun de 30mm si capabil sa duca pana la cinci tone de bombe intr-un numar nu foarte clar, pana acum, de acrosaje, 35-ul nu este totusi un avion stealth, dar constructorii lui il prezinta ca pe un excelent avion pentru razboiul electronic, atat defensiv cat si ofensiv, avand, spun ei, o capacitate nemaivazuta de a detecta tinte la mare distanta, mai ales pe mare sau la sol.
Primul zbor al MIG-35 a avut loc in 2007 si de atunci electronica montata pe el, punctul forte, conform cu cei care-l construiesc, s-a dovedit destul de putin la inaltime asteptata, avand numeroase probleme. Pana acum s-au construit in jur de 10 prototipuri folosite pentru zboruri de teste si pentru incercari in domeniul tehnologiei de detectare a tintelor si bruiaj. Operationalizarea lui este asteptata spre sfarsitul acestei decade si ca de obicei, rusii mizeaza pe pretul mic al aparatului, cam la jumatate din cele 120 de milioane de dolari ale unui F-35.
Dotat cu motoare care pot oferi tractiune vectoriala, noul „35” se lauda, sau este laudat, cu aproximativ 4000 de ore de zbor, putand intra apoi in revizie si reparatie generala pentru inca 2000 de ore, dar stim cu totii ca avioanele rusesti, desi splendide din punctul de vedere al aerodinamicii, imbatranesc foarte urat si rapid, fiind de notorietate faptul ca in general un avion made in Rusia zboara mai putin de jumatate din orele unuia european sau american, in timp ce motoarele lor au doar cateva sute de ore de functionare.
Daca MIG-35 va fi cu adevarat pasarea de prada prezentata de catre constructorii sai, ar fi un imens pas inainte facut de industria aeronautica rusa, daca insa 35ul va mostenii aceleasi probleme ale avioanelor sovietice, cel mai probabil ca singurul client , de voie de nevoie, va fi Rusia, care va incerca astfel sa nu ramana doar intr-un constructor de avaione de vanatoare.
GeorgeGMT