Romania Military

MiGul 29 nu se vinde …

Si pentru ca nu se vinde (nici SMTul, nici “35ul) a cazut beleaua pe rusi sa cumpere mici… esantioane din cand in cand sa nu se inchida fabrica. Ba cateodata mai trimit la modernizare/intretinere si MiGuri 29 mai batrane.

                                                                               SMTul

Astfel aviatia rusa a mai comandat recent inca 16 MiG 29 noi, dintre care 14 SMT si doua UB (biloc pentru pregatire), aparatele fiind alocate bazei aeriene Astrakhan-Privolzhskiy. Practic aceasta comanda de 16 aeronave noi are ca scop pastrarea fabricii pe linia de plutire si pastrarea expertizei (a locurilor de munca) pana cand MiG 35 va fi diponibil la livrare (desi nici asta nu este asteptat cu sufletul la gura de nimeni, nici chiar de rusi). Din pacate pentru rusi “35ul are probleme reale si intrarea sa in dotare s-a tot amanat, cel mai optimist termen fiind acum anul 2018.

Iar ca sa fim corecti, aviatia rusa nu dorea nici macar MiG 35, dar in 2013 a fost obligata sa accepte un program de dezvoltare si achizitie pentru acest avion, un program in valoare de 1,1 miliarde de dolari, totul in ideea ca Rusia sa nu ramana cu un singur fabricant de avioane de lupta.

                                                                                   „35ul

Si MiG 29K a fost de fapt tot o solutie de avarie si s-a renuntat la o continuare pe mana Suhoi, a dotarii aviatiei ambarcate (cu toate ca Suhoi era compania care avea experienta in domeniu cu al sau Suhoi 33). Deocamdata MiG 29K are fix doi clienti: marina rusa si cea indiana, iar indienii au fost obligati sa cumpere ce le ofera rusii (iar ivanii au fost obligati de propriul uvern sa cumpere MiG), neavand prea multe optiuni, dar la acea vreme se vorbea prin prea rusa ca marinarii ar fi vrut sa mearga tot pe mana Suhoi…

Si uite-asa un avion foarte frumos pana la urma, manevrabil si cu potential de dezvoltare a ajuns sa stea cu mana-ntinsa la “fratele mai mare” Suhoi si la mila guvernului, pentru ca oricat s-au zbatut rusi nu au gasit pe nimeni dispus sa cumpere MiG 29, sau pe urmasii sai up-gradati, nici macar aviatia rusa nu-l vrea.

                                                    Unul dintre „K”-urile indienilor

In acest moment ivanii au in dotare 28 de MiG 29SMT plus inca 6 MiG 29UB (avioane aproape nou construite), insa ei nu le-au vrut deloc ci s-au pricopsit cu ele cand algerienii au refuzat sa le mai primeasca (celule vechi si alte mantocarii rusesti) si astfel au fost “varsate” catre VVS, fara insa ca cineva sa le ceara…

Si ar mai fi si Yemenul care apare ca fiind detinatorul a 18 MiG 29SMT o bucata de MiG 29UBT.

Si tot necazul in conditiile in care SMTul este de facto un program de modernizare a MIG 29A (9.12 si 9.13) adica al primelor MiG 29 aparute si ar trebui sa aiba, daca nu comenzi pentru avioane noi, macar comenzi destule pentru modernizarea flotei de “29 care inca mai zboara prin lume. Dar nu, nimeni nu vrea se pare sa mai pastreze MiG 29 in dotare daraminte sa-l mai si modernizeze.

Acuma nu plang pe umarul celor de la MiG, dar cum “29 este un avion frumos, superb manevrabil si a fost cel mai modern si capabil avion care a zburat sub cocarde romanesti, am o usoara urma de nostalgie, la fel cum – pentru mine – MiG 21 – este poate cel mai emblematic avion romanesc, desi e batran, fara prea multe capabilitati, etc, dar este avionul care a facut istorie in FAR.

GeorgeGMT

Exit mobile version