Rusii s-au hotarat sa readuca in serviciul activ elicopterul anti-submarin Mi 14 (Haze in cod NATO), dupa ce aceste aeronave au fost retrase in anul 1996. Pana la retragere Mi 14 avea in arsenalul sau inclusiv incarcaturi de adancime cu incarcatura nucleara (de 1,6 tone), care puteau distruge un submarin pana la o distanta maxima de 800metri.
De aceasta data elicopterul va fi dotat cu o arma mai banala, sa spunem, Zagon 2. Care nu este deloc banala, arma putand angaja un submarin aflat la suprafata, la adancimea de periscop sau aflat in imersiune, pana la o adancime 600metri.
Zagon 2 nu este o torpila ci mai mult o bomba anti-submarin care poate manevra si a fost dezvoltata de Scientific Research Institute of Engineering (Techmash), initial pentru elicopterele ambarcate Ka 28.
Bomba are o masa de 120 kg si are la bord propriul sonar cu ajutorul caruia se poate ghida. Avantajul principal al acestei arme este dat de masa redusa, doar 120kg si 1,5 metri lungime), dezavantajul este dat insa de raza destul de mica (doar 450m de la impactul cu apa) astfel incat echipajul are nevoie de ceva precizie la lansare.
Deocamdata nu se cunoaste exact numarul de aeronave care vor fi reactivate, sursele rusesti vorbesc despre 10 aeronave, dar cererea ar fi de 100 de bucati, care sa fie alocate Flotei Nordului si Flotei de la Marea Neagra.
Insa problemele financiare tin pe loc deocamdata demararea programului.
Ca un comentariu personal eu prefer, ca principala arma anti-submarin, torpila, datorita razei sale foarte mari (fata de o bomba de adancime chiar si ghidata) si pentru ca ca o torpila mai hinghereste un pic echipajul, ii da de lucru si-i creste pulsul…
Bineinteles ca dezavantajele torpilei sunt masa mai mare si costul mult ridicat fata de o bombita.
MiL Mi 14 „se trage” din stravechiul deja Mi 8, dar spre deosebire de alte elicoptere ASW rusii au construit o varianta dedicata luptei pe mare, Mi 14 avand carena special proiectata pentru amerizare. Mi 14 este un elicopter special construit pentru lupta anti-submarin, nu o varianta ASW a unui alt tip de elicopter.
Acum ramane doar sa vedem cand vor avea ivanii bani sa re-operationalizeze si modernizeze elicopterele si cate dintre ele vor ajunge din nou in serviciul operational.
GeorgeGMT