Vorbesc ca sa nu taca si cand o fac o fac prost, nu stiu despre ce discuta, dau din gura, ne tot asigura ca lucrurile sunt serioase, se lucreaza, totul va fi bine.
Realitatea este insa la fel de diferita ca si in cazul constructiei de autostrazi.
Despre Beretta lui Badalau n-am nimic de comentat. O arma pe care Armata nu cred s-o vrea, o posibila asociere – fantoma, nici pomeneala de nu stiu cate 8zeci de procente fabricate la Plopeni. Totul este doar o abureala, o posibila manarie, o posibila alta achizitie „la cutie” adusa direct cu trenul.
O hala spoita si cu termopane, asa arata „chestia” de asamblare/fabricatie a Mowag/GDELS de la UM Bucuresti. Asa cum scriam si cu alta ocazie, doar o hala veche, nitel varuita…
Sursa foto: adevarul.ro
Piranha 5. Esec total, pana in acest moment. La 31 decembrie 2018 ar fi trebuit sa avem in dotare 35 de vechicule, din care cinci construite la UM Bucuresti. Daca pot intelege imposibilitatea la ca la UMB sa construiesti ceva, orice nu numai un transportor blindat, nu inteleg de ce General Dynamics-Mowag, nu ne-a livrat transportoarele care trebuiau aduse din Elvetia (30 de bucati), ca doar banii i-au primit in avans. Unde sunt transportoarele din Elvetia si ce scuza are Mowag pentru neonorarea contractului? Testele esuate – aparent facute in dorul lelii – pentru turela si reprogramarea lor pe 29 martie?
In privinta constructiei la Bucuresti (sau oriunde altundeva prin tara) a Piranha 5…hai sa fim seriosi, se stia inca de la semnare ca nu va fi cazul. Statul, prin Romarm, refuza sa investeasca vreun leu in proprile uzine si atunci de unde? Saptamana trecuta domnii Nicolau Badalau (ministrul economiei) si Gabriel Les (ministrul apararii) au vizitat UM Bucuresti. Au amenintat voalat Mowag cu penalitati, dar de ce nu ne explica clar cine-i tine pe loc pe americani sa dea drumulul la productie sau de ce nu vin restul de 22 de transportoare din Elvetia?
Nu-i bai, in 29 martie se reiau testele turelei Elbit in poligon, urmand ca apoi, in functie de rezultat, sa se replanifice livrarile intr-un nou calendar…
Haioase mi s-au parut cifrele avansate de domnul Badalau – 173 milioane de lei doar pentru Fagaras, cand acolo nu functioneaza aproape nimic iar Romania importa pulbere din Serbia sau Cehia, in rest nu se modernizeaza absolut nimic, nu s-a modernizat vreodata.
Iar Gabriel Les nu stie ce vorbeste. Cu o luna si un pic in urma ne anunta ca programul de dotare cu rachete anti-nava pentru baterii de coasta va fi reluat (procedura este suspendata din octombrie 2016 pe motive cu totul necunoscute) in cel mult o saptamana – 10 zile. De atunci au trecut multe saptamani si nu s-a repornit absolut nimic, ba mai mult, ceea ce banuiam atunci se dovedeste astazi: Gabriel Les nu stie efectiv despre ce vorbeste: ne-a spus cu acea ocazie ca in cursa ar fi doua companii (care ar fi depus certificarile de securitate) si ca din cele doua se va alege castigatorul.
La data declaratiei erau trei companii care depusesera respectivele certificari, iar astazi si cea de-a patra a adus fituica, astfel ca, pe procedura, sunt patru companii in programul de achizitie, program pe care tot asteptam, din saptamana in saptamana, ca domnul ministru sa-l reporneasca. Asadar de unde doar doua din care unda va fi castigatoare domnule Les? Stim ce vorbim sau nu stim?!
Corvetele. Alta magarie tipica, o tiganeala damboviteana de-ti face greata numai cand te uiti la ea. Fara un final previzibil, nu mai vorbim de unul fructuos…doar informatia confirmata recent chiar de ministrul Les ca intr-adevar ordinea ofertelor celor trei competitori – scursa in presa – a fost corecta, Naval Group fiind castigatorul licitatiei…cu pretul cel mai mic, de 1.2 miliarde.
Programul F 16. Ei bine aflam ca – desi achizitia urmatoarelor doua escadrile nu este nici macar bugetata, nu are nici macar aprobarea parlamentului – procedurile sunt deja in curs! Pai cum sa fie in curs daca tu nu ai buget (nu stii cati iti permiti sa cheltui), habar-nu-ai ce avioane cauti (or fi A/B, C/D, noi?!), nu ai o lege aprobata, nu ai reusit nici macar sa bati palma cu portughezii pentru restul de cinci A/B-uri intru completarea Escadrilei 53?
Poate ca n-ar fi rau sa-i explice cuiva domnului Gabriel Les acesti pasi simpli inainte sa iasa sa ne spuna ca au fost deja achizitionate 36 de aparate multirol, fara sa ne ne spuna ce model, la ce suma si cand la primim. Totul pare, inca o data, doar o escrocherie ieftina, dar – cum spunea tot Gabriel Les – le vom moderniza in… Romania. O gogomanie fara de margini.
Primul trimestru al acestui an aproape ca a trecut si nimic, dar absolut nimic, nu s-a miscat, desi Gabriel Les a facut declaratii peste declaratii, totul este ori blocat, ori in ceata, ori blocat in actiuni judecatoresti, unele dintre ele prea cusute cu ata alba ca sa aiba si credibilitatea unor actiuni serioase.
Programul de modernizare a ultimului batalion de MLI 84M stagneaza de doi ani, nu are finantare, programul de reparatie capitala a MLVM stagneaza si el, IAR 99 Super Soim bate basul pe loc, de tancuri se discuta doar pe la televiziunui, despre cele + 3000 de camioane militare nu se mai stie nimic, corvetele stagneaza, rachete anti-nava n-avem, arma de asalt nimic, elicoptere de transport nimic, elicoptere de atac nimic (am inceput sa avem chiar oferte hazlii pentru elicopterele de atac), masini blindate 4×4 absolut nimic…
Singurele programe care continua sa fie derulate sunt cele semnate deja: Patriot, HIMARS si (vorba vine „in derulare”) Pirahna 5, desi aici lucrurile s-au incurcat si mai rau datorita turelei de la Elbit (si aia „fabricata” in Romania).
Pana acum Les si-a dovedit doar incompetenta, a aratat de mai multe ori ca nu stie despre ce vorbeste, promite insa luna de pe cer si spera ca cei cu care discuta nu sunt chiar jurnalisti si nici ei nu pricep ce-i in mintea domniei-sale, iar aici poate sta linistit.
In rest numai de bine…
Notă: Există o evaluare înglobată în acest articol, te rog vizitează acest articol pentru a-l evalua. GeorgeGMT