Citim prin presă din nou despre acest proiect- MINTIA- Centrala cu Ciclu Combinat de 1700 MW, ”conceput” de marele strateg energetic PNL, Virgil Popescu și continuat cu mare sîrg de guvernele pro-europene ulterioare, care n-au înțeles niciodată ce se întimplă, …sau au înțeles foarte bine ?!.
Trebuie să spunem de la inceput că acest proiect, nici nu apare prin Strategia Energetica a României, recent finalizată și in curs ”de avizare” de nici nu mai are importanță cine și mai ales de ce !! Oricine poate verifica acest fapt prin simpla consultare a Strategiei postata pe site-ul Ministerului Energiei.
Este un caz unic in istoria energeticii mondiale, ca o centrala ca Mintia, de 1700 MW, care reprezinta cca 10% din capacitatea totala instalată a unui stat, adică a României (sau cca 25% din capacitatea utilizată a statului, adică a României), să nu apară in vreo strategie a țării respective, dar, în Romănia, aceasta să fie promovată la nivel de ”proiect strategic de importanță natională” !?
Asta demonstrează indubitabil gradul de incoerență în guvernanță (să nu spunem debandadă), necoordonare în politici (să nu spunem ignoranță) și mai ales, gradul foarte avansat influență externă instaurat in cercurile superioare ale puterii de decizie din Romănia (să nu spunem penetrare si subordonare).
Cum am putea să nu judecăm astfel cind citim negru pe alb, in Nota de Fundamentare a Guvernului
Secţiunea 1
Titlul actului normativ
HOTĂRÂRE
Privind declararea proiectului de investiții „Centrala electrică MASS Mintia“ ca proiect de importanţă naţională în domeniul energiei electrice…..”urmare solicitării exprimate de investitor” (pct. 2.3 Schimbari preconizate)
Adică, am ajuns să ne spuna investitorii ce e important si strategic pentru noi ?! ….mult după ce obiectivul a inceput să fie construit, la început, ca un proiect al unor ”investitori” oarecare, pentru cca 700 MW !…și intre timp, lucrurile ”s-au aranjat într-un anume fel” încit România, în ultimii 4 ani, a ajuns să importe din ce în ce mai multă energie, să ne sufocam in energii intermitente și toate astea ”să creeze necesitatea” ca cei 700 MW să fie 1700 MW și să facă centrala ”absolut necesară chiar vitală” (mai ales în contextul actual, in care Moldova / Ucraina sunt in stare de urgenta in ce priveste alimentarea cu energie electrică, iar rusii au intrerupt alimentarea cu gaze a centralei din Transnistria care livra energie electrică in Moldova, astfel, marind presiunea si mai mult asupra României !)
Drept care, ”in mod natural”, apare ”salvator” Ministrul Energiei care rezolva problemele (cităm mai jos):
”…Prin declararea acestui proiect ca fiind de importanță națională, se susțin simplificarea procedurilor administrative și fiscale și accelerarea construcției centralei și integrarea acesteia în SEN, contribuind la stabilitatea și securitatea României. Mai mult, investitorii și-au exprimat dorința de a multiplica astfel de proiecte pe teritoriul României, confirmând potențialul nostru de a atrage capital și tehnologie de vârf.
Un aspect crucial al acestui proiect este contribuția sa la securitatea națională. Centrala Mintia este destinată consolidării SEN și nu va vinde energie în folosul Federației Ruse sau Ungariei. Investitorii susțin acest obiectiv strategic, demonstrând o înțelegere profundă a nevoilor energetice ale României…”
(NA nici nu e nevoie să mai vinzi energie electrică Rusiei sau Ungariei, dacă gazul vine de la ei)
A se observa concentrarea imensă de ”lucruri pozitive politic”, doar în 3 fraze, destinate să liniștească și adoarmă populația că totul este bine și are cine să se ingrijeasca de securitatea energetică a noastră a tuturor.
Să analizâm faptic cum politicienii ”pro-europeni” clamează strident notiuni de securitate energetica, decarbonizare, piață europeană, energie ieftina, etc., dar in fapt ”virează incet și pe ascuns” spre ”pro-Rusia”
CINE SUNT ”INVESTITORII” STRATEGICI ?
https://hotnews.ro/centrala-mintia-controlata-de-irakieni-a-devenit-proiect-de-importanta-nationala-si-va-avea-propria-conducta-de-gaze-1864924 (cităm din Hotnews):
”…Guvernul a aprobat, în ședința de miercuri, un proiect de hotărâre privind declararea centralei Mintia ca proiect de importanţă naţională în domeniul energiei electrice. Dacă se va realiza, va fi o centrală foarte mare, echivalentul în putere a doua reactoare și jumătate de la Cernavodă, care va funcționa pe gaze. Mintia este controlată, în acest moment, de Mass Global Energy Rom, companie înființată special pentru această achiziție, parte a unui grup din Irak, înregistrat în Insulele Cayman.
- În primul rînd, să vedem cum ”guvernul pro-european” român, impărtășește valorile europene cu reprezentanții irakieni deținătorii securității energetice a României și mai ales cum va răspunde la apelurile venite din societatea europeana de vestul europei, care ne indeamnă și pe noi românii să cerem asta de mai jos Parlamentului Irakian, reprezentanților săi diplomatici și partenerilor săi comerciali: https://secure.avaaz.org/campaign/ro/iraq_child_marriage_loc/?whatsapp. Poate mai întii de toate, Parlamentul pro-european român ar trebui să voteze acest proiect, înaintea Strategiei Energetice in evaluare
- Deci, România, prin Ministerul Energiei, promoveaza si-i face responsabili cu securitatea energetică a țării, ridicați la nivel de importanță natională, o firma Irakiană, inregistrată in Cayman Islands, care este clasată în primele 5 ”off-shore territories” (https://www.investopedia.com/articles/personal-finance/100715/top-10-caribbean-tax-havens.asp)
- În România, ca peste tot in UE, sunt niste proceduri in sistemul bancar (compliance, KYC-Know your customer, identificarea beneficiarilor reali, etc.), dar nu știm dacă acestea au fost aplicabile aici. La un asemenea proiect, de asemenea magnitudine, nici Ministerul Energiei, nici Guvernul, nici Banca Nationala (deși nu ar fi treaba ei) nu stiu (sau stiu dar nu spun) cine sunt beneficiarii reali, acționariat, etc.
- Ministrul Energiei la intrebarea simplă a unor ziariști– de ce proiectul Tarnița-Lăpuștesti nu a fost el declarat mai întii ”proiect strategic de importanță natională”, răspunsul a fost unul siderant de ilogic, premeditat de înșelător : ”… “La Tarniţa ştiţi că am semnat memorandumul cu Itochu ( Ce împiedica sa clasifice atunci Proiect National ? in realitate Itochu a oferit direct realizarea proiectului, pe finanțarea lor, iar SF-ul era treaba lor internă, ca și la Irakieni…dar nu !…trebuie să aibe Ministerul Energiei un SF ca să fie proiect de interes national !?) și vrem să continuăm acest parteneriat. La Tarniţa problema nu este, cum a declarat SAPE (Societatea de Administrare a Participaţiilor în Energie n.r), că nu este declarat de importanţă naţională şi de aceea nu se poate face un studiu de fezabilitate. Din contră, logica e să faci un studiu de fezabilitate, să-l aduci la zi, după care să-l poţi, eventual, declara de importanţa naţională. Eu cred că ar trebui să fie declarat, dar până n-ai studiul de fezabilitate nu ai nimic, ai doar o idee sau studii vechi de 10, 12, 15 ani.
SI AȘA AM AJUNS LA CHEIA PROBLEMEI LA CARE GUVERNUL PRO-EUROPEAN AL ROMÂNIEI TREBUIE SOMAT SĂ RĂSPUNDĂ ÎN PARLAMENT, INTRUCÎT A EMIS O HOTĂRIRE DE CLASIFICARE MINTIA PROIECT DE INTERES ȘI SECURITATE NATIONALĂ, (la propunerea Min.Energiei sau SGG – nu se știe care ?!) PE BAZA UNUI STUDIU DE FEZABILITATE CARE VA SPUNE TOT
CE SCRIE IN NOTA DE FUNDAMENTARE A ACTULUI NORMATIV ? (disponibil pe site-ul ME)
După cca 3-4 pagini de platitudini, ar fi trebuit să găsim niste date cerute se pare in mod expres în formatul de HG pentru acest tip de proiecte, dar, care nu răspund deloc, la nimic (ceea ce inseamnă ca SF-ul nu există sau, datele ”sunt secrete” …față de România !?…care se securizeaza pe irakieni.
Extras din Nota de fundamentare
3.5. Impactul asupra mediului de afaceri
Finalizarea acestui obiectiv poate conduce la îmbunătățirea condițiilor mediului de afaceri, prin asigurarea unei noi surse de energie electrică a cărei funcționare nu este condiționată de variațiile climatice. (NOTA: cred ca ”mediul de afaceri” este mai degrabă interesat de costul energiei)
3.8. Evaluarea costurilor şi beneficiilor din perspectiva dezvoltării durabile
Proiectul de act normativ nu se referă la acest subiect. (NOTA: aici se declară pur și simplu ca nu e cazul, contrazicînd orice bun simț al oricui întelege ce e aia dezvoltare durabilă. Minsiterul Energiei ar fi trebui să copieze doar ce scrie in SF la acest punct)
Sectiunea a 4-a Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (pe 5 ani), inclusiv informații cu privire la cheltuieli și venituri
Aici, in acest tabel, (care este complet gol !), ar fi trebuit să se regăsească date economice relevante
Singurele date din care s-ar putea ghici ceva, făcind ”reverse engineering”, sunt niște date referitoare la TVA de platit de ex. in 2030 cind proiectul ar trebui să fie ”la maxim” și unde citim cifra de 15.752 EURO.
Bănuim că Deva nu este vreun ”off-shore! Fiscal județean, deci, intuim ca ar fi vorba de 15.752.000 EURO, și coroborînd mecanismul TVA pornind d ela investitii (cca. 1,2 miliarde declarate) si ajungind la 2030 cu deductibilități la gaze si electricitate (gazele fiind cca. 60% din OPEX) , cifrele nu se imbuca deloc , dar nu-i bai, in SF se găsesc clarificarile necesare
LA CE INTREBĂRI ESENȚIALE TREBUIE SĂ AVEM RĂSPUNSURI (e vorba de securitate energetică, nu-i asa?)
- Se menționează in NOTA DE FUNDAMENTARE (pe baza datelor comunicate de investitori !) că proiectul de 1,2 miliarde EUR este finanțat 30% (360 mill. EUR din fondurile investitorilor) și 70% (840 mill. printr-un credit bancar)
INTREBARE: Ce bancă (bănci) acordă un astfel de credit și mai ales ce garanții i s-au oferit ?
In acest business din energie, nici o bancă, inclusiv cele din off-shore, nu finanțează nici un proiect, fără o garanție suverană (aici, probabil că și declararea proiectului strategic/national/securitar al României folosește investitorului…SAU… există o contragaranție din partea unui terț !
- Auditul și justificarea sursei fondurilor proprii ale investitorilor de 360 mill. EUR
- Există vreo ințelegere pe termen lung- 20 de ani- la vinzarea energiei de tipul ”take or pay” ?
- Există vreo ințelegere pe termen lung 20 de ani – asupra prețului gazului și electricității
NICI O BANCĂ DIN LUME NU VA FINANTA UN ASTFEL DE PROIECT FARA ACESTE DATE ! (dacă aceste nu sunt furnizate, atunci, toată operatiunea devine un joc de ”alba-neagra”)
Cel mai important aspect, legat de cele de mai sus: SURSA DE GAZE PE TERMEN LUNG ?
Mintia, in functionare la virf, va consuma cca 60% din capacitatea de gaze a BRUA !?…și cum investitorii (și Ministerul Energiei) sunt foarte încăntați să extindă cooperarea si mai mult, problema și intrebarea devin critice și cu un inalt miros de gaze rusești, care, in orice apartament, declansează automat VIR (ventilul de inchidere rapidă) pentru evitarea dezastrului !
Toată această operatiune trebuie ințeleasă și in contextual ofensivei Ungariei de a cumpara activele EON, iar raspunsul infantil al investitorilor irakieni (la o intrebare la fel de infantila) ca energia electrică de la Mintia nu va fi vinduta Ungariei si Rusiei nici nu mai este relevanta…daca suntem dependenti de gazul furnizat…din Rusia, dar pe rute ocolitoare.
https://www.euractiv.com/section/politics/news/orban-comes-to-bulgaria-for-praise-and-russian-gas/
In final rămîne să intrebăm guvernul pro-european actual, cum ramine cu chestiile alea scrise in preambulul HOTARIRII – ”…Dintre principalele obiective ale Programului de guvernare 2023-2024 în domeniul energetic, asigurarea securității energetice este propulsată în prim-plan de contextul actual gepolitic tensionat, generat de războiul din Ucraina și a creșterii dependenței de resurse energetice importate din afara Uniunii Europene, în special din Federația Rusă. …(ce verificări o fi făcut guvernul ca face ce a zis și că nu joaca Popa Prostu cu niște tipi care joacă bridge…și mai și cheltui fonduri din PNRR să aducem gaz la Mintia), sau alte chestii legate de diversificarea surselor, decarbonizarea sistemului, flexibilizarea prin stocare (curata, nu prin BES si CCGT pe gaze !), scrise prin regulamente de guvernanta si schimbari climatice.
Am mai spus-o și in trecut, acum cca 2 ani, o spun și astăzi: acest proiect de la Mintia NU trebuie făcut din motivele expuse mai sus, iar tranzacția MVM-EON, nici atît !….România are suficiente resurse să devina independenta energetic si fără astea ! …nu supăram nici Rusia și HU si nici UE.
Ultima intrebare: ”… Nu sunt turmentat, dar eu… Eu pentru cine votez ?…
(IL Caragiale, Actul II se potrivește perfect României de azi)