Dassault Mirage 2000-9
Asa cum stiam deja arabii din Emirate vor sa cumpere un maximum de 60 de aparate multirol noi, discutiile cele mai avansate fiind cu Franta pentru Rafale (au mai fost variante de impartire a celor 60 de avioane intre francezi si americani, nimic concret pana acum pentru yankei).
Problema acestui contract consta insa din cererea Emiratelor ca Franta sa gaseasca un cumparator pentru cele 68 de Mirage 2000- 9, din care 30 au fost cumparate noi in 1998 si restul au fost modernizate la standardul 2000-9, incepand cu 2003. Astfel fortele aeriene din EAU detin acum cele mai moderne avioane din seria Mirage si cele mai moderne aparate F 16 (Block 60 – singurul detinator al acestui Block, special dezvoltat pentru ei).
Revenind acum la zilele noastre, se pare ca in sfarsit exista o solutie pentru flota de Mirage emirateza ( 🙂 ) , iar solutia se numeste Irak. Astfel trioul Franta-Irak-EAU au ajuns la un acord in privinta transferului catre Bagdad a avioanelor si astfel sa se poata semna contractul pentru Rafale.
Discutiile au fost incheiate si Emiratele asteapta doar ca Franta&Irak sa-i ofere garantiile necesare pentru a putea merge mai departe cu Rafale. Negocierile dintre arabi au demarat inca din 2011 dar Franta s-a opus, nu se stie exact motivul, dar acum Parisul pare mult mai flexibil.
Lucrurile se vor desfasura astfel: intr-o prima etapa 10 Mirage 2000-9 vor ajunge in Irak, Bagdadul platind contravaloarea acestora direct catre Franta in contul aparatelor Rafale pentru Emirate. Si tot asa…
Surse franceze, apropiate discutiilor, sustin ca Franta si EAU au ajuns la un acord care stipuleaza o reducere cu 10% a pretului pentru Rafale, in timp ce surse arabe completeaza informatia declarand ca s-a ajuns la o intelegere care ar aduce pretul unui aparat Rafale la 250 milioane de dolari si un cost total de 15 miliarde $. Bineinteles din aceasta suma se vor scadea banii platiti de irakieni pentru flota de Mirage 2000-9.
Reducerile de cost, pe care Franta a fost de acord sa le faca, au legatura cu intretinerea avioanelor, costul pregatirii pilotilor/tehnicienilor, suportul tehnic asigurat flotei si alte servicii destinate mentenantei flotei de Rafale.
Intentia irakienilor (si aici vine clinciul!) este ca avioanele Mirage sa fie dislocate pe baza aeriana Al Balad din Kurdistanul irakian si astfel avioanele sa opereze din nord spre sudul Irakului si acesta ar fi – conform unor surse – motivul pentru Franta a ezitat pana acum.
Oficialii irakieni nu facut nici o precizare despre cine va opera de fapt aparatele Mirage – guvernul de la Bagdad sau guvernul kurd – si din discutiile de pana acum se pare ca Mirage 2000-9 va fi zburat sub comanda Bagdadului (pentru cat timp oare?), insa ce mare filosofie ca pilotii si tehnicii sa fie de fapt kurzi, iar aparatele sa se afle sub controlul Kurdistanului Irakian? Daca nu acum, atunci mai tarziu si oricum ideea este ca avioanele sa poata fi folosite atunci cand (si impotriva cui) conteaza.
Ori ca o flota de +60 de aparate Mirage 2000-9 Kurdistanul ar fi o mare putere aeriana, iar peste un timp – sa zicem cativa ani – F-urile turcesti, aflate in misiuni de atac la sol deasupra Irakului de nord, s-ar putea trezi luate in vizor de Mirage 2000-9 irakiene pilotate de kurzi…
Ca doar n-ar fi prima oara cand un aparat Mirage ar dobora un F 16 turcesc.
GeorgeGMT