Prin anno domini 2006, hindusii s-au gandit sa-si up-gradeze flota de 52 de aparate Mirage 2000, ramase intre timp doar 49, la un cost per avion de 35 milioane de dolari, acum 45 milioane de dolari. Pana aici un lucru foarte laudabil doar ca indienii au facut imensa greseala, deja familiara noua, in a insista ca o parte din lucrari sa fie executate loco si de aici beleaua.
Coruptia interna si diabolica birocratie locala au facut praf frumuseste de contract. In primul rand tehnicienii hindusi au mers la scolarizare in Franta, s-au cumparat noi dispozitive si echipamente, tot din Franta si una peste alta o afacere care parea simpla s-a transformat intr-un cosmar de neimaginat…
Dar indienii ar fi trebuit sa stie ca asa va fi, atat timp cat au fost comandate piese de schimb pentru aceleasi Mirage 2000 numai ca pana cand actele necesare sa fie aprobate, verificate, semnate, etc, de intregul aparat birocratic indian, peste o duzina de Mirage 2000 stau cuminti in hangare, inca din 2010, asteptand piesele de schimb.
Dar pana la urma lucrurile se misca, ar spune optimistii, pentru ca deja doua Mirage 2000 au trecut prin procesul de modernizare si refacerea a resursei! Adevarat 2 aparate din 52 initiale, din 2006 pana in 2014! Doar ca nici alea doua nu sunt operationale, pentru ca desi sunt modernizate asteapta inca certificarea la zbor, un lucru care in India poate sa mai dureze inca cativa ani buni…
Dar sa trecem acum la partea tehnica a afacerii si sa vedem ce stiu sa faca “batranele” Mirage dupa ce vor fi modernizate:
-un nou radar, cu o raza de 90km, cu 20% peste cel vechi
-un nou sistem de control al focului
-un sistem de razboi electronic modern
-sistem digital de comunicatii
Toate aceste modernizari, spun francezii, vor face ca Mirage 2000 sa fie peste majoritatea avioanelor “concurentei”, adica peste ce au Pakistanul si China.
Pe langa inlocuirea unor sisteme vechi, avioanelor li s-a reparat si motoarele plus celula, crescand astfel disponibilitatea intregii flote si resursa de zbor, procesul de up-gradare ajutand India sa mentina inca 20 de ani avioanele active.
Tot din acest contract face parte si livrarea catre India a unor rachete aer-aer, ghidate radar, MICA EM (raza de 50km), transformand astfel un avion vechi de 20 de ani, intr-un vanator modern cu raza medie spre lunga, mai ales daca tinem cont ca oponentii (China si Pakistan) ar folosi in cazul uni conflict rachete aer-aer ghidate radar chinezesti – FD-60 – cel mai probabil inferioare celor frantuzesti MICA.
Pakistanul ar putea poate sa fie ceva mai sigur pe el, atat timp cat in ultima vreme au primit, via Iordania, avioane F 16 modernizate, precum si rachete AMRAAM.
Dar in linii mari principalul inamic al armatei indiene nu este Pakistanul sau China ci incompetenta, coruptia si birocratia din tara. Adica la fel ca si la noi…
GeorgeGMT
http://www.strategypage.com/htmw/htproc/articles/20141021.aspx