Romania Military

Mirage 2000 pe cerul Ucrainei

mirage 2000 in ucraina

Francezii au anuntat in mod oficial ca iau in considerare trimiterea de aparate Mirage 2000 (probabil 2000-5) din stocurile proprii catre Kiev. Declaratia a fost facuta de Thomas Gassilloud care nu este un oarecare in angrenajul politic de la Paris, detinand functia de presedinte al Comisiei pentru Aparare din parlamentul francez.

Domnia-sa nu a precizat numarul sau modelul, dar stim deja ca Rafale nu poate intra in discutie datorita faptului ca numarul acestor aparate in Fortele Aeriene Franceze este deja prea mic, insuficient pentru pregatirea la standard NATO a pilotilor, dupa ce Franta a vandut 24 de unitati catre Croatia si Grecia.

Ramane asadar Mirage 2000, probabil varianta 5, un aparat cu adevarat multirol, putand angaja si urmari simultan tinte aeriene sau la sol, datorita noului sau radar Thomson-CSF RDY. Evident ca poate folosi si rachete anti-nava Exocet.

Ca principala arma aer-aer Mirage 2000-5 are racheta MICA, care desi are o raza pe undeva spre 50-60 de km, este o arma de care oricine trebuie sa tina seama.

Pe hartie, Mirage-ul ar fi inferior avioanelor rusesti Su-30/35S macar pentru ca acestea din urma au rachete aer-aer cu raza lunga, ghidate radar, dar asa cum am mai scris pe site, rusii au mari probleme cu legatura de date dintre radar si racheta si de la o anumita distanta incolo (sau in conditii de bruiaj puternic) racheta se duce in drumul ei, pierzand legatura cu radarul avionului.

Astfel incat, desi pe hartie Mirage 2000 ar fi inferior, in realitate s-ar putea sa fie o surpriza cu totul neplacuta pentru avioanele si elicopterele rusesti. S-a vazut deja in Ucraina ca rusii stau slab la capitolul calitate, de precizie nici nu poate fi vorba, asadar o paine de mancat pentru “batranul” Mirage 2000-5.

Pe de alta parte si Danemarca ar fi de acord sa livreze Ucrainei un anumit numar de F-16A/B, oricum aflate in procedura de retragere, iar alte natiuni membre NATO, daca Washington-ul isi da acordul, ar putea si ele sa furnizeze aparate F-16 A/B. Olanda si ea ar putea sa ofere ceva F-16A/B.

Si apropos de avioane, surse franceze sustin ca Mirage 2000 ar putea fi operat cu un numar de zece mecanici per avion, ceea ce ar fi lucru mare.

Daca ucrainenii vor primi si un numar relativ decent de avioane, daca le vor putea opera in conditii bune, ei bine atunci lucrurile chiar se vor schimba pe frontul din estul Ucrainei, pentru ca daca Kiev-ul isi recastiga superioritatea aeriana, razboiul s-a cam terminat.

Va fi foarte interesant de vazut si cum se descurca sistemul antiaerian rusesc cu avioane NATO de generatie mai veche, cum va reactiona S-400 in fata F-16A/B si de aici vom putea sa tragem anumite concluzii.

Daca in 1941 binomul tancuri aviatie (panzer / Stuka) a facut prapad printre bolsevici, astazi vine randul Leopard 2 / F-16 / Mirage 2000.

GeorgeGMT

 

P.S.

Fortele aeriene franceze sunt in acest moment la un nivel de pregatire de pana in 150 ore de zbor/pilot/an, sub standardul NATO de 180 de ore. Din cauza comenzilor externe de Rafale deservite cu prioritate in livrari, fortele aeriene franceze au mai putine aparate decat necesarul pentru numarul de piloti existent, chiar si cu intarzierea retragerii Mirage 2000 din serviciu.

Singurele modele de Mirage 2000 retrase pana acum din serviciul activ sunt modelul C, nemodernizat, dintre care doar 37 Mirage C modernizate la standard 5F in anii ’90 si inca active in cadrul Escadron de chasse 1/2 Cigognes la baza 116 Luxeuil-Saint Sauveur (din inventarul total de 124 standard C). Avionica modelului C permite doar folosirea de rachete Matra Magic II in lupta aeriana, si nu Mica. Grecii au si ei un numar de astfel de aparate standard C in curs de retragere, fiind inlocuite de Rafale, flota de Mirage 2000D trecand prin modernizare.

Daca politicienii francezi decid sa trimita Mirage 2000D, acestea trebuie prelevate din inventarul activ de 55(?) aparate (din flota totala de 86 de aparate de acest model), ceea ce va degrada si mai mult capacitatea fortelor aeriene franceze, pe langa efortul de pregatire de cateva luni bune al personalului ucrainean la bazele aeriene franceze. Ori premiza luata in calcul pentru a ajuta Ucraina este de a nu afecta capacitatea de aparare aeriana franceza existenta.

Orele de zbor in fortele aeriene franceze se reduc si mai mult in urma retragerii progresive a parcului de aeronave de antrenament Alpha Jet (doar 53 inca active din 89), inlocuit cu turbopropulsorul PC-21 Pilatus plus mai multe ore in simulator.

 

P.P.S.

Raman la convingerea ca livrarea de MIG-29 poloneze, bulgare si slovace (si cine o mai avea) ar fi mai eficace pe termen scurt (urmatoarele 6 luni) pentru pilotii si personalul fortelor aeriene ucrainene.

Cat despre ale noastre MIG-21 Lancer, au inceput sa fie retrase dintre cele active, demontandu-se avionica Lancer de pe ele. Ar putea fi folosite inca la nevoie, cu o avionica de baza usor modernizata pentru armament de baza, cum e cazul standardului croat Lancer II pentru MIG-21 Bis.

Exit mobile version