Romania Military

MKS 180 devine distrugator spre crucisator

Despre nemti numai de bine, ne plac navele lor, sunt frumoase dar mai ales foarte pasnice. Adica nave militare flower-power in ton cu curcubeul vremurilor pe care le traim…

Ne plac mai ales fregatele F 125 (clasa Baden-Württemberg) pentru ca spre deosebire de navele altor constructori  – batuti in cap, conservatori si fara imaginatie – nava germanilor este cu totul speciala in multe sensuri.

Printre atatea „deosebiri” putem enumera faptul ca fregata nu pluteste drept, la sapte mii de tone n-are lansatoare verticale, are tunuri cu apa (ceea ce, sa fim seriosi, altii nici macar nu s-au gandit sa aiba), sistemul electronic functioneaza  rar si cand functioneaza nimeni nu poate sesiza vreo diferenta desi carcotasii tot sustin ca de fapt nu functioneaza niciodata etc.

F 125 si MKS 180 (7000 vs 10000)

Dar mie imi place nava asta, este mai nonconformista asa, si nu pricep deloc de ce Marina Germana i-a injurat pe producatori, a trimis nava inapoi in santier, ba mai mult decat atat, a concediat consortiul care a proiectat-o si a construit-o din urmatorul mare program de dotare al Marinei, program intitulat sugestiv – MKS 180. Si nu inteleg de a concediat consortiul cand MKS 180 este proiecatat pe fix acelasi calapod… deosebit.

Asadar, chiar nu inteleg supararea germanilor cand programul lor deja este macar ciudat.

In primul rand pretul pentru cele patru nave dorite (ne referim evident la MKS 180) a sarit de la 3,5 miliarde de euro la 5,3 miliarde de euro, dar nu-i de mirare pentru ca, in al doilea rand, si deplasamentul navei a facut „o saritura” de la aproximativ 6000 de tone initiale la nu mai putin de 10 mii in cap, desi nava nu pare nici ea mai bine inarmata decat suratele ei, din clase mai…inferioare.

In linii mari, pe langa modularitatea indiscutabila a proiectului (doar ca in zece mii de tone ar fi culmea sa nu incapa toate cele pe dansa), MKS 180 ar trebui sa aiba in standard opt rachete anti-nava si 32 de rachete AA ESSM (adica un Mk 41-opt celule). In rest modularitate, cum am mai spus, de jos si pana sus, de la puntea prova si pana la pupa. Lupta impotriva minelor (posibil si puitor de mine) – un modul, lupta impotriva submarinelor – alt modul posibil de montat, operare scafandri de lupta, inclusiv cu camera hiperbara  – alt modul si, cel mai probabil, lista modulelor care pot fi montate pe nava este lunga.

La fel ca si K 130 sau F 125, MKS 180 este gandita sa strabata marile si oceanele planetei mult timp fara sa aiba nevoie de interventii complicate si care sa necesite un santier specializat. Tot probabil va putea opera si in oceanul de nord, nu cunoastem exact motivul. Echipajul prognozat ar insuma 180 militari, denotand un grad de automatizare maricel.

Ce au altii prin marinele lor militare la 10 mii de tone?! Americanii se simt rusinati, Ticonderonga lor abia daca se apropie de 10 mii de tone, desi are Aegis si aproape 100 de tuburi de lansare verticala, plus rachete anti-nava, tunuri rapide CIWS etc.

Olandezii, britanicii, francezii, italienii etc au si ei fregate si chiar distrugatoare undeva in jurul a sapte mii de tone, fiecare nava dotata cu multe VLS-uri si sisteme de rachete, torpile, radare si elicoptere.

Daca am compara distrugatorul Majestatii Sale britanice, Type 45, cu MKS 180 este ca si cum am compara un barbat adult de 30 si ceva de ani cu un copil de 14 ani, desi Type 45 bate si el spre 10 mii de tone, dar in cazul britanicilor macar sti de ce „bate”, la nemti iti trebuie multe note explicative si tot ramai cu o usoara senzatie ca nu-ti spun chiar tot, ca stiu ei ceva ce inca nimeni n-a aflat.

Dar, trebuie sa adaugam  faptul ca in planurile germanilor nava ar trebui sa poata primi in viitor o sumedenie de sisteme de arme, printre care si rachete de croaziera. Deocamdata insa ramane cum v-am spus.

In fine, fiecare cu marina lui, fiecare cu banii lui, putem doar constata ca, daca la noi ar castiga Damen cu oferta prezentata la BSDA 2018, atunci o infruntare directa intre Sigma de Mangalia si MKS 180 de Kiel ar putea crea probleme oricarui agent de pariuri: cine sa aiba cota mai mare la victorie?

GeorgeGMT

Exit mobile version