Romania Military

MLI-84 M2, posibilitati de modernizare suplimentara

mli84mro22amapnas4

MLI-84M

Desi MLI-84 este un produs relativ invechit, derivat al BMP-1, aducerea la standardul M arata ca aceasta platforma este inca utila, in diverse roluri si cu diverse modernizari si adaptari.Daca intr-un articol anterior, “MLI-ul romanesc dupa MLI-84M” am cautat sa identific variante si optiuni in dezvoltarea unui nou MLI pentru armata romana, realitatile financiare actuale si ale urmatorilor ani par sa ne constranga la extinderea duratei de viata si, indicat ar fi, si a capacitatilor de protectie si de lupta ale MLI84/M.

BRM-1K – se observa turela mai moderna, provenita de la BMP2

Polonezii, inainte de a demara proiectul Anders, au avut in lucru mai multe studii de modernizare a BMP-1 dar si a platformei  MT-S, conceputa in comun in anii ’80 de Germania de Est, Polonia si URSS, BWP-2000/MT-S fiind o platforma noua si cu greutate dubla fata de BMP-1 sau 2 de 30 de tone. BWP-2000 era o platforma d eMLI greu, total diferita de conceptul BMP, fiind insa oarecum precursoarea conceptului Anders. BWP 2000 era echipat cu un tun de 60mm Oto Melara T60/70A in varianta standard, calibrul putand urca pana la 105mm, vehiculul fiind propulsat de un motor de tanc T-72.

BWP-2000

Pentru BMP-1 au fost propuse modernizari la noul standard BWP-1M Puma, (Bojowy Wóz Piechoty-1 – „Infantry Fighting Vehicle – 1) care si el, la randul sau, a avut mai multe sub-variante, date in mare parte de variantele de turele si armament care putea fi integrate pe plaforma BMP-1.

BWP-2000

La nivelul anului 2009, proiectul BWP-1M Puma a fost anulat iar BWP-2000 nu a mai intrat in productie, deoarece nici una dintre variante nu satisfaceau specificatiile armatei poloneze, care cerea inclusiv capacitatea de a opera tunuri de 120mm in turela cu profil redus. Aceasta a dus la lansarea proiectului Anders („Universal Tracked Chassis-of New Generation”), dezvoltat de OBRUM, care are ca si contracandidat vehiculul CV-90 construit sub licenta de catre BUMAR Group.

BWP-1M Puma

Varianta de baza, Puma1 avea urmatoarele umbunatatiri fata de BMP-1, imbunatatiri care in mare parte se regasesc si la varianta M a MLI-84 (a se citi si “Inteligenta romaneasca: MLI-84M si coechipierii sai”):

BWP-1 cu turela Delco

BWP-95 cu tun de 23mm, pusca fara recul si blindaj ERA

BMP-1 echipat cu turela israeliana Elbit Systems UT-30

BWP-40, cu turela de CV 9040 si tun de 40mm, varianta ne-amfibie

 

BWP-1M cu turela Dragar

 

La aceste modernizari se aplicau sub-variante de inarmare, dupa cum urmeaza (variante turele):

BWP-1 Cobra slovac (colaborare cu Belarus)

 

BWP-1M „Puma 1” cu turela italiana TC-25 Hitfist

 

BWP-1 „Puma” cu mockup turela – interesanta protectia laterala si frontala

BWP-1 „Puma” cu turela Rheinmetall E-8

BWP-1 „Puma” cu protectie pasiva la iluminarea laser SSP-1 OBRA

BWP-1 „Puma RCWS-30”

 

BMP-1 Sud-African cu turela IST Dynamics UMWP (asemanatoare cu conceptual instalat pe SAUR2) cu lansator de 3ATGM Denel Ingwe, tun cal. 30 mm 2A72  si aruncator de 40mm

Pentru partea de turele, avand in vedere ca desi mai exista in stocurile Romarm  67 de bucati standard OWS-25 si tunurile KBA-25mm aferente, insa acestea au fost puse in vanzare in cursul unei licitatii din data de 27 iulie 2013, practic este putin probabila modernizarea la nivel M1 a parcului de MLI-84 ramas (aproximativ 65-70 de bucati daca luam in considerare si versiunile de comanda PCMB sau evacuare medicala si tehnica MEDEVAC & TEHEVAC) si MLVM (75 de bucati), cu statie de armament moderna, cu capacitate similara celei déjà instalate.

MLVM

Este un mare pacat, deoarece turela e deja arhicunoscuta din punct de vedere al mentenantei la noi in tara, deci nu ar fi fost mare lucru sa foloseasca la ceva si ultimele bucati, cu toate neajunsurile lor in comparatie cu variante mai moderne.

MLVM upgrade

Tot pentru MLVM a fost propusa si o varianta de modernizare cu turela RCWS-30, dupa cum se vede in imaginea de mai jos, de la Expomil 2007:

Deci, din punctul meu de vedere, parcul inca nemodernizat de MLI si MLVM s-ar putea preta doar la modernizari ale statiilor de arme existente sau inlocuirea cu turele RWS de capacitate mai mica, dotate fie doar cu arme de pana la cal 20mm, fie cu un mix de mitraliere si 2-3 rachete gen STAR-80L (vezi si “Genealogia turelelelor telecomandate romanesti”).

Statiile de arme existente se pot moderniza si proteja suplimentar, dupa cum se vede in imaginea de mai jos sau pe modelul ucrainean, BMP-1M.

Turela posibila – STAR-80L (aici model lovituri PRND 70mm)

Se poate avea in vedere si o varianta cu turele dedicate doar pentru rachete, asa cum este sistemul AMX-10 HOT de mai jos sau Piranha:

AMX-10 cu rachete HOT

Piranha cu turela specializata

Insa, din punctul de vedere al modernizarii spatiului interior si protectiei vehiculului exista inca perspective interesante, asa cum au dovedit-o si ceho-slovacii cu al lor BVP-M2-SKZ, derivat din BVP2, si el o versiune locala sub licenta a BMP-2. BVP-M2-SKZ, desi derivat dintr-un vehicul vechi seamana la exterior cu IFV Tulpar sau Marder, avand inclusiv trapa automatizata de acces spate …

 

BVP-M2-SKZ

Si turela sa Tura 30

Iar aici fisa tehnica

Punctul slab este ca un astfel de vehicul are niste hibe de conceptie care nu pot fi inlaturate oricat l-ai moderniza, el fiind conceput intr-o alta perioada pentru alte conditii de lupta. Un exemplu este protectia slaba la explozii sub carcasa sau senila, pana la nivel 2 STANAG in urma modernizarii, inferioara celei unor IFV-uri mai moderne, insa totusi decenta. Daca insa tinem cont de protectia pe restul zonelor, care poate urca la nivel 3 sau chiar 4 STANAG cu kit-uri suplimentare, protectia masinii de lupta este mai mult decat buna, chiar exceptionala, avand in vedere si ce vehicul era la baza.

BMP-1M ucrainean cu TKB-799 “Kliver” one-man weapons station (tun 30mm si 4 rachete 9M133 Kornet -AT-14 Spriggan)

Ca si o consecinta a adaugarii de blindaj suplimentar si echipamente, este foarte probabil ca MLI-84M2, remodernizat conform cu standardul BVP-M2 SKZ sa nu mai fie amfibiu chiar si cu pregatire (30 de minute de pregatire pentru amfibizarea MLI-84M fiind destul de greu de realizat in conditii de lupta ), insa variantele MLVM si MLI-84, in lipsa turelei OWS-25 ar putea ramane amfibii chiar si dupa modernizarea si protectia suplimentara.

Protectie suplimentara turela Bacha de pe BMP-3 (varianta „Bakhcha-U” se poate instala si pe BMP-1)

Ca si exemplu, masa BVP2 a crescut cu 3,5t dupa modernizare si adaugarea de armament si protectie suplimentara. A rezultat un vehicul similar ca masa cu MLI-84M, la dimensiuni ceva mai reduse, echipat cu acelasi motor Caterpillar C9 – a se vedea tabela de mai jos:

 

BVP-2 BVP-M2 SKCZ
Lungime 6720 mm 7000 mm
Latime 3150 mm 3200 mm (cu SLAT)
Inaltime 2450 mm 2900 mm
Greutate de lupta 14 300 kg 18 000 kg
Raza actiune 600 km 550 km
Motor UTD–20 (220 kW) Caterpillar C9.3 (300 kW)
Putere specifica 15,7 kW/t 17 kW/t
Flotabilitate amfibiu 1200 mm
Echipaj 3 3
Trupa 7 6/7

Pana la urma tot la asa ceva va trebui sa ajungem… Anders cu tun de 105mm

Din cauza stocului mic de vehicule, 75 pentru MLVM si 70 pentru MLI-84, este putin probabil ca o gama mai larga de vehicule sa se dezvolte in cursul modernizarii, asa cum era cazul versiunii cu mortier de 120mm MLVM AR, sau unor versiunii AA. Toate  aceste variante ar putea fi interesante mai mult pentru export.

Mortier 120mm polonez

Mortier MLVM

Insa este interesant de mentionat ca exista si o versiune de obuzier autopropulsat 122mm, Model 89, in numar de 42 de bucati, stocate incepand cu 2005, care constau din montarea unei turele 2S1 Gvozdika pe un sasiu modificat de MLI-84, alaturi de alte 6 vehicule Gvozdika. Acestea, cu sisteme modernizate de tintire, proiectile ghidate si protectie si sisteme la standardul MLI-84M2 ar putea asigura sprijin de artilerie pentru o parte din batalioanele noastre de tancuri (probabil 2), umpland partial golul lasat de ne-intrarea in dotare a ATROM-ului.

 

BMP-M2 CZ

Doar ca si comparatie, Polonia detinea 533 de astfel de vehicule Gvozdika de artilerie autopropulsata, Ucraina peste 600, Serbia 75, Bulgaria peste 500 (a fost producator) iar Ungaria peste 150.

Model 89

 

Si varianta poloneza de 2S1 Gvozdika

Tinand cont de aceste perspective si de numarul urias (cateva zeci de mii) de vehicule BMP1 si BMP2 existente in armatele actuale dar mai ales in cimitire, cred ca o astfel de modernizare ar putea fi luata in considerare (in parteneriat sau nu cu ceho-slovacii), nu doar din perspectiva bugetului si capacitatii de lupta a MAPN, dar mai ales pentru export.

Varianta specializata SVOA (de-minor cu lansator rachete Hedgehog  24×245 mm)

Solutii exista, doar putina vointa de a le aplica este necesara, cu retehnologizarea de rigoare, mai ales ca actualmente MFA Mizil a semnat parteneriat cu Renaul Trucks Defence, in acest proiect putand fi implicate si alte uzine, cum ar fi UM Bucuresti sau chiar Moreni..

Insa, din punctul de vedere al faptului ca suntem doar un blog militar, nu putem decat spera ca aceste sugestii si variante sa ajunga la o minte luminata care are si puterea decizionala.

 

Marius Zgureanu

Worldwide equipment guide

 

 

 

Exit mobile version