… daca la lucru nu este voie, sa poata inchide odata cele doua uzine!
Ca tot se apropie BSDA anul acesta, un mic concurs de sudura in garaj ar putea sa nu strice pentru cei care-si vor clati ochii prin standuri. Cel mai frumos ar fi un 4×4 blindat, derivat din Saur2, dar si o ruda a sa mai usoara si mai sprintena.
Insa mai jos propunem ceva putin mai dificil… un MLI greu.
Iata si reteta (nu neaparat din „Pionerul constructor„)
- O suma, nu foarte mare (probabil zeci de mii de euro) pentru studiu si lucrari in conditii de atelier, pentru obtinere prototip si teste;
- Cativa voluntari pentru partea de conceptie-design si altii pentru partea de taiere-sudare, debitare si alte operatiuni necesare;
NAMER pe sasiu Merkava (posibil look similar pentru derivat TR-85)
Materia prima, mare parte e gratuita, deoarece avem “in curte” aproape toate materialele si componentele:
- Una din cele 67 de turele OWS-25R echipate cu tun cal.25mm si lansator de rachete antitanc Maliutka M2T sau Spike LR, destinate initial modernizarii parcului de MLI-84 la versiunea M, modernizare oprita dupa 99 de bucati. Turelele au fost scoase la licitatie de catre Romtehnica in 25 iulie 2013, fara succes, asa ca o turela ar putea fi donata de Romtehnica sau vanduta la prêt simbolic catre Romarm. Masa turelei nude este de 1,1t, una dintre cele mai reduse din categorie, necesitand insa o apertura/intruziune a cosului cu diametru de 1metru deasupra podelei vehiculului si in plafonul acestuia, turela ridicandu-se cu 1,2m deasupra plafonului. In plus, turela OWS-25R poate fi echipata la cerere si cu tun cal. 30mm (posibil respectiv 35mm). http://www.army-guide.com/images/ows1.jpg
- un sasiu de T-55 (sau TR-85) “stocat” de MApN in conditii de cimitir, sau dintre cele parcate in curtea UMB. Ar fi de preferat un T-55, ca e mai compact si nici nu se reduce din «rezerva strategica» si asa redusa de TR-85, dupa ce unii cu stele pe umeri s-au distrat cu casatul.
- o turela teleoperata cal. 7,62 sau 12,7mm ca si optiune suplimentara (ca e Grifon, UMB sau RCWS-RO, doar romaneasca sa fie ). Aceasta poate integra sui un aruncator de grenade automat AGL40. Rezultatul ar fi o masina grea de lupta a infanteriei, cu o turela principala si una secundara, pozitionate ca si pe MLI-84M: http://www.the-blueprints.com/blueprints-depot-restricted/tanks/tanks-ma-mz/mli_84m1_ows_25r-63764.jpg
- ulterior, la categoria mofturi, se poate integra un container cu sistem STAR-80L pe turela OWS-25R, posibil pe suportul mitralierei coaxiale, sau pe turela secundara;
Sasiul de T-55 va avea motorul pozitionat in fata probabil abia intr-o varianta ulterioara (pentru a reduce costurile demonstratorului, daca nu sunt suficienti bani), iar compartimentul echipajului va fi usor suprainaltat cu un minim de 40-50 cm minim, in urma taierii inelului turelei. Rezultatul ar fi ceva similar VIU-55 Munja, poate putin mai scund, care poate primi o grupa de 6 militari, in plus fata de echipajul de 2 militari. Evident ca prezenta cosului turelei OWS-25R in compartiment ii va reduce capacitatea de transport grupa cu 1 persoana, ca de altfel si crearea unui post de lupta pentru o turela care nu strapunge plafonul.
Rezerva de masa de aproximativ de 10-11 tone castigata prin eliminarea turelei tancului T-55 va fi reutilizata pentru masa turelei principale OWS-25R (aprox. 1,5 tone) si a celei secundare, pentru blindajul suprastructurii si pentru placile de protectie suplimentara a tancului: la nivelul plafonului (pentru protectia contra bombletilor si a rachetelor cu lovire in plan vertical), placa frontala (poate fi inlocuita cu una cu blindaj compozit modern), in zona galetilor si a fustelor, plasa anti-RPG dar si protectie antimina, precum si un strat de insulatie termica, care sa reduca semnatura optico-electro-magnetica.
Apoi, daca sunt bani, putem avea diverse fantezii cu motorul pozitionat frontal (pentru a elimina trapa de acces gen Achzarit si a usura accesul in compartimentul trupei), tunuri de cal 30/35mm, alte turele, APS, etc
Pentru a creste si mai mult protectia in mediu dens de amenintari, cum este cel urban, se pot adauga sisteme de bruiaj (grenade mascare, bruiaj radio, bruiaj LASER), de protectie activa, blindaj reactiv in punctele sesnibile , sau microfoane pentru detectia tirului inamic. Turela secundara poate primi si un sistem de tip IRON-Fist.
In fine, rezerva de masa permite utilizarea vechiului motor, intr-o versiune ameliorata, sau a unuia mai modern si compact, in functie de preferintele clientului, totul cuplat insa cu o transmisie si o suspensie mai moderne.
Ca si exemplu, Achzarit-ul israelian atinsese 44 de tone (un plus de 17 tone fata de sasiul initial fara turela) in versiunea transportor de trupe, fata de cele aproape 40 de tone ale T-55 clasic, utilizand un motor original de 580/650CP (versiunea Mk1) sau unul mai modern, de 850CP (Mk2) sau chiar 1000CP (vezi T-55M3 oferit vietnamezilor de israelieni, cu motor german si transmisie britanica). De asemenea, T-55 M8A2 AGM/Typhon-ul ucrainean atinge 45-48 de tone, la un motor de 1050CP.
Si iata ca deja si stim cum va arata! Deoarece alte case mai mari au testat déjà o solutie similara.
Conceptul a fost deja probat de altii, dar care avand in receptie platforme mai noi au oprit studiul, insa sunt sigur ca Rafael, producatorul turelei, are macar o parte din datele integrarii pe Achzarit. Ucrainenii continua sa-si evolueze proprii derivati pe sasiuri T-64si T-55 in atelierele de reparatii tancuri de la Lvov si Kiev, pentru a ii introduce in productie de serie, folosind module-compartiment care se juxtapun pe sasiul tancurilor, blindajul fiind suplimentat cu module ERA.
Imagini din ateliere cu MLI-urile grele ucrainene
Si tot ucrainenii au gasit o noua intrebuintare pieselor si subansamblelor de BTR-80: un nou concept de vehicul de teren 4×4 blindat usor: Triton. Potrivit unor surse ucrainene, se lucreaza si la un vehicul modular 4×4 similar ca si caracteristici, cerintelor din programul american JLTV, vehicul denumit Hort. Adevarat sau nu, protectia este superioara vehiculelor din familia Dozor inclusiv contra RPG-7 si IED, putand fi folosit ca si platforma pentru arme usoare si rachete antitanc, dincolo de functia principala de transport trupe.
Revenind la MLI-ul greu, conditiile de atelier sunt un nivel inferior a ceea ce exista in UMB si Moreni, unde insa nu exista suficiente comenzi care sa ofere sistematic de lucru personalului…Daca au reusit candva sa obtina 3 prototipuri omologate de Saur 1 si 2 pe banii lor, doar Moreniul, poate ca n-ar fi un capat de lume nici asta. Oricum, s-ar putea sa fie ultima zvacnire, inainte ca cele 2 uzine sa dispara…
Sper sa nu fie cu suparare…
Marius Zgureanu
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/masina-grea-de-asalt-a-infanteriei-o-noua-moda